spørsmålstegnet Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 (endret) Alle har forskjellig arbeidsplikter og arbeidstider. Selv har jeg jobbet i matbutikk, og hvis jeg er med på å stenge butikker (da sjefene har gått hjem for lengst), så gikk det jo helt greit å gjøre de pliktene som kreves ved stening, og deretter dra hjem. Men, hvis dere drar hjem før alle andre, hvordan gjør dere det da? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har et inntrykk at "sjefene" synes det er negativt at en person jobber innenfor den tiden dem er satt opp. Sjefene kan gå lenge før de egentlig skal. Men da jeg jobbet fra 07:00 til 15:00 (og sto på og gjorde en god jobb), så fikk jeg alltid spørsmål: "er du helt ferdig nå?" "har du gjort det og det og det?" Altså, når man jobber i en matbutikk så blir man jo aldri ferdig. Alltid noe å gjøre. Og vi stengte jo klokka 21:00, så selvfølgelig går man hjem fra jobb selvom det er mer å gjøre. Men der skal jo "senvakta" stille opp. Nå har jeg ny jobb, og overhørte en samtale mellom to kollegaer, der han ene sier: "ja, han fyren stikker alltid hjem tidlig. Han drar nøyaktig på klokkeslettet". Dette er en kommentar jeg har hørt før også. Hvorfor er det ille å stikke når man skal? Klart man kan jobbe litt ekstra hvis man føler det er noe man MÅ bli ferdig med, men i matbutikk får man ikke overtid eller noe annet. Man jobber rett og slett gratis". Sjefene unnskylder seg med kanskje å si at dette ligger i fastlønna (altså jobbe ekstra over tida). Men dette er jo tull, når man tjener 120 kr timen når man er godt over 20 år. Er det noen sjefer her på kvinneguiden som kan fortelle meg hvordan dere ser på ansatte som stikker "på klokkeslettet". Og hva synes dere ansatte om dette? Tenker dere kanskje ikke noe over det, eller gjør dere som meg, og stikke fra jobb uten å si hade, for å slippe de kjipe spørsmålene? Endret 10. august 2012 av spørsmålstegnet
Wonders Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 ingen har noe de skulle sagt om man går på klokkeslettet. Om man ikke kommer på klokkeslettet er det noe annet. Får man betlat ekstra ved å jobbe ekstra? Sikkert ikke. Men trenger noen hjelp innimellom etter din arbeidstid, så hjelp om du ikke har planer. Så slipper du å få utdelt de kjipeste vaktene. Noen tar aldri intiativ, finner aldri på å gjøre mer enn de absolutt må, og tar aldri i ett tak. DE er kjipe. Men har du gjort det su skal i løpet av vakten kan ingen si noe når du går.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 husker når jeg jobbet i butikk, så tok stengerutinene ca 20 min etter stengetid, fikk aldri betalt for det, det ble bare forventet at man gjorde. Mye "rart" i butikkbransjen Anonym poster: d2495ec2a0b4c196ebd3feb2532ac56b
Gjest Cevita Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Hvis jeg f.eks sku jobba til kl 15 og jeg satt i kassa på rema, så ville jeg tusla fra kassa når jeg så at kl var 15 om jeg ikke ekspederte noen kunder da. Hadde jeg vært midt i en kunde så hadde jeg gjort meg ferdig før jeg gikk. Hadde det plutselig eksplodert med folk hadde jeg kanskje sitti der noen minutter ekstra for å få unna litt kø og sikki så fort det roet seg. Skulle jeg stenge gjorde jeg det som var forventet på stengerutinen (sette varer på kjøla, kasseoppgjør osv) hadde aldri tuslet rundt og ryddet i hyller etter at tiden egentlig var ute.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 Da jeg jobbet i butikk var jeg ferdig enten 17:00 og det kom et annet skift på 17:00. Eller så var jeg ferdig 00:00. Når jeg var ferdig 17:00 var det forventet at jeg var ferdig med det jeg holdt på med, evt. ga prosjektet videre til en av de som kom på 18:00. Det var også forventet at alles oppgjør var klart og at minst én kasse var åpen til det neste skiftet kom på. Siden alle kom/gikk til samme tidspunkt var dette omtrent umulig og vi måtte alltid bli igjen noen minutter etter skiftet/komme tidligere. Gjorde vi ikke det ble det umulig å gi beskjeder osv. Dette forventet jeg ikke å få betalt for, siden det var snakk om tre-fire minutter. Når jeg var ferdig 00:00 var det forventet at alle kunder skulle være ute, butikken skulle være ryddet, oppgjørene skulle være tatt og butikken stengt presis klokken 00:00. Det var selvsagt fysisk umulig, og vi løste det stort sett med at de fleste kassene ble stengt i halv tolv-tiden, og en kasse ble holdt åpen til siste slutt. De andre ryddet og vasket og gjorde butikken klar for stenging, mens én holdt på i kassa. Stort sett måtte den med kassa + en til bli igjen for å ta siste oppgjør (vi måtte alltid være to på oppgjøret). Det var svært sjeldent at alle kunne gå presis ved midnatt. For å få betalt for det vi gjorde før/etter vakta måtte skrive oss i en perm med begrunnelse. Gjorde vi ikke det fikk vi ikke betalt. Sjefen ble grinete dersom flere enn nødvendig stemplet ut senere enn etter endt arbeidstid. Det optimale er at alle går når arbeidsdagen er over, men stort sett var det umulig. På grunn av enkelte arbeidssky og enkelte pengegriske kolleger var det stort sett de arbeidssky som gikk presis på tiden og de pengegriske som brukte laaaang tid på oppgjøret og meldte seg frivillig til å ta siste oppgjør eller å bli igjen og sammen med den som tok siste oppgjør. For de som ikke orket å lese alt: Du skal ha betalt for tiden du arbeider utenom vakta, og for de fleste er det umulig å få gjort alt innenfor arbeidstiden som er satt opp. Får du ikke betalt for det du gjør etter endt arbeidstid, så lar du enkelt og greit være å gjøre arbeidet og går når du er ferdig på jobb. Det burde lære sjefen at han skal betale deg for den tiden du jobber (hvis ikke AML er nok...). Anonym poster: a935206666e6763dbf4891813d98ec65
Gjest Quake Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 Om de ikke betaler når du jobber over tiden, så drar du når arbeidsdagen din er over. Jeg kan godt ta 2-5 min over tiden uten å ta betalt, men ikke noe mer enn det. 1
Casall Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 Jeg går når jeg er ferdig med mindre noen spør om jeg kan bli litt lenger fordi det er helt kaos, f.eks. Har overhodet ikke dårlig samvittighet for det, jeg er ikke leder og har ikke overtid i lønna mi. Vi har åpent hele døgnet så det jeg eventuelt ikke får gjort blir jo overlappet videre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå