Gå til innhold

Sunn tomatsuppe laget av hermetikk. Noen som har en fin oppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg kjøpte inn hermetiske tomater som jeg gjerne vil bruke i suppe. Jeg har grovhakkede og finhakkede og jeg tror flådde. Noen som har en oppskrift på en god og sunn suppe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg lagar suppa omtrent slik:

Fres lauk (ca 1/2 lauk til ein boks tomat, smak og behag) til den er blank. Ha i litt kvitlauk mot slutten. Tilset tomatane og god buljong ( eg bruker flytande kyllingfond). Litt sukker gjev fyldigare smak. Dette skal småkoke, gjerne lenge (1 time?) for best smak. Krydre og et! Eg synest litt anis gjev god smak, for ikkje å snakke om ein liten skvett sherry i suppa.

Riven gulrot og selleri er også godt, ha i så fall dette oppi saman med tomatane.

Skrevet

Sunn hermetikk? :klo:

Et oksymoron!

Anonym poster: 7d01255f9055b0769ae9c98ea9c9d06c

Skrevet

Sunn hermetikk? :klo:

Et oksymoron!

Anonym poster: 7d01255f9055b0769ae9c98ea9c9d06c

Ingen grunn til at hermetisert mat ikke trenger å være sunn. Det er en av de sunneste måtene å bevare mat på uten at den mister næringstoffene sine, og uten at unødvendige tilsetningsstoffer legges til. Det er en ganske gammeldags oppfatning at hermetikk ikke skal være sunt.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

1 boks hakka tomat

1/2 løk, grovhakka

2 fedd hvitløk, finhakka

1/4 chilli, finhakka

1/4 purre, grovhakka

2 dl vann/melk

Buljong etter valg

1-2 ts sukker

frisk basillikum

1. Fres løk og hvitløk i litt olje, tilsett tomater og purre. Tilsett vann og buljong til slutt. Kok en halvtimes tid, smak deretter til med salt og pepper, kok eventuelt litt til.

Hvis du bytter ut de hermetiserte tomatene med ferske plommetomater får du en SKIKKELIG awsome suppe.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Ingen grunn til at hermetisert mat ikke trenger å være sunn. Det er en av de sunneste måtene å bevare mat på uten at den mister næringstoffene sine, og uten at unødvendige tilsetningsstoffer legges til. Det er en ganske gammeldags oppfatning at hermetikk ikke skal være sunt.

Tror du forvirrer med dypfryst mat. Grønnsakshermetikk inneholder nesten alltid salt og surhetsregulerende middel. Frukthermetikk inneholder nesten alltid sukkerlake. Æsj. Hvis man ønsker å redusere saltinntaket er hermetikk en no-go på sunnhetsfronten. Dessuten mister grønnsaker mye næringsstoffer av å ligge i vann (tenker på hermetisert wok-blanding)

Hermetisert tomat er derimot ikke så ille, så jeg bruker det mye i matlagingen uten å nøle :)

Skrevet

Kanskje ikke det du lurte på, men denne er veldig god:

Chilisuppe:

Stek 2 pakker karbonadedeig, ha oppi kjele. Ha også oppi:

2 bokser hakkete tomater, 2 liter vann, 4 buljongterninger, en tskje chilipaste eller en hakket chili og 1-2 tskjeer piripiri (spørs hvor glad du er i sterk mat! Jeg liker det ikke og pleier nøye meg med litt chilipaste og noen få piri'er)

Sett panna på varme, kok opp og ha i: 2 hakkete løk, masse stangseleri (jeg kjøper en pakke, hakker opp hele greia og har i, men jeg er veeeeldig glad i stangseleri!) og evt en boks mais om du ikke er redd for karbs :)

Kok i 1,5 time!

Om du ikke er redd for karbs, server med hvitkøksbaguette, ost i bunnen av tallerken før du øser oppi, rømme og tortillachips oppi etterpå. Mange kaller denne suppa tacosuppe :) den funker også helt fint uten tilbehør!

Dette blir en stor porsjon! Jeg liker å fryse ned i porsjonsbokser som jeg kan kose meg med på late kvelder :)

Skrevet

Tror du forvirrer med dypfryst mat.

Nei, tenkte ikke på det. Men det er jo stor forskjell på hermetikk og hermetikk. Det er både sunne og usunne valg. Det jeg skulle frem til er jo at hermetikk trenger ikke bety usunt, som den jeg svarte sa det gjorde.

Skrevet

3 gulerøtter

4 stangselleri

1 løk

1 boks grovhakkete tomater

grovhakk alt og surr i panna med litt olje til det begynner å bli litt mørt. tilsett ca 5 dl vann og kok opp, la det koke litt og sil ut grønnsakene. Bruk kraften, tilsett litt tomatpure og grønnsaksbuljong samt mer vann til passe mengde. Litt fløte i er godt;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...