Gå til innhold

Hvorfor lot de Sigrid gå hjem alene om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor foreldrene lot Sigrid gå hjem alene om natten?

Da jeg var 16 år ble jeg alltid hentet etter mørkets frembrudd. Aldri fikk jeg få hjem alene om natten. Selv ikke da jeg var 20 ...

Jeg vet noen foreldre lar barna sine gå hjem alene om kvelden/natten, men jeg skjønner ikke hvorfor?

Anonym poster: e45d1de4435658f014ee4350dd76d92f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Foreldrene dine var nok litt paranoide. Det er helt normalt for 16 åringer å gå hjem alene kl. 00.

Skrevet

Fikk eller får fortsatt ikke lov til å gå alene om natta, ikke at jeg ville gjort det heller uten noen som helst beskyttelse selv om jeg er 18. Forstår det mye bedre nå etter det med Sigrid saken, skoene og mobilen hennes var visst bare 100-300 (?) meter unna huset hennes. Det kan hende at dette er veldig vanlig i Norge, men jeg personlig ville ikke latt barna gå alene ut etter klokka rundt 11, hvis jeg noen gang får barn da. I mitt hjemland er ikke det så vanlig, der det ofte lurer organmafiaer, menn som voldtar eller kidnapper helst om natta. Det ser ut til at slike ting forekommer mer mer i Norge for hvert år, så synes foreldre burde være mer obs på det. Skjønner også at slike ting skjer utenfor de fleste foreldrenes kontroll, men allikevel så må vi være forsiktige.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde innetid kl 5 i helgene om jeg ikke skulle på nachspiel da jeg var 16. I ukedagene måtte jeg inn 00.30 og gikk fint hjem selv. Fikk være ute til 00 når jeg var 13 så lenge jeg sa hvor jeg var osv. Lever i beste velgående og har ikke blitt kidnappet. Har derimot blitt voldtatt, men det var på høylys dag. Så paranoid kan man ikke være.

• Liker 3
Skrevet

Venninnene mine hadde også foreldren som hentet de, og de fikk ikke lov til å gå ute alene om natten.

Har en venninne som hadde foreldre som ikke var så strenge som våre, og hun har det gått bra med, men foreldrene mine og mine venners foreldre er sjokkerte over at noen lar barna sine gå ute alene om natten.

Bor i Oslo!

Og jeg syns ikke foreldrene mine var strenge i det hele tatt.

• Liker 3
Skrevet

Fikk eller får fortsatt ikke lov til å gå alene om natta, ikke at jeg ville gjort det heller uten noen som helst beskyttelse selv om jeg er 18. Forstår det mye bedre nå etter det med Sigrid saken, skoene og mobilen hennes var visst bare 100-300 (?) meter unna huset hennes. Det kan hende at dette er veldig vanlig i Norge, men jeg personlig ville ikke latt barna gå alene ut etter klokka rundt 11, hvis jeg noen gang får barn da. I mitt hjemland er ikke det så vanlig, der det ofte lurer organmafiaer, menn som voldtar eller kidnapper helst om natta. Det ser ut til at slike ting forekommer mer mer i Norge for hvert år, så synes foreldre burde være mer obs på det. Skjønner også at slike ting skjer utenfor de fleste foreldrenes kontroll, men allikevel så må vi være forsiktige.

10-15 år tilbake, når jeg var i tenårene, helt i begynnelsen av 20-årene, var det vanlig å gå alene. Det var trygt, og det var ikke snakk om å være redd for overfallsvoldtekt og slikt.

Idag ville jeg ikke latt barna mine gå alene slik jeg kunne. Tidene har forandret seg, og det merker de som levde før når det var tryggere i Norge.

Det at Norge vokser, og vi får fremmedkultur innpå oss med et annet syn på livet og kvinner har mye å si.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Antageligvis fordi de selv kunne gå trygt alene da de var på samme alder, og ser på det som noe helt naturlig. Selv var jeg enda yngre da jeg gikk alene hjem fra ungdomsklubben, og det var ingen som syntes det var noe merkelig med det, men tidene har virkelig forandret seg... Ikke at det ikke fantes ting å passe seg for før i tiden, men råheten og omfanget vi ser i dag er noe helt annet.

Statistikk tilsier antageligvis at det er sånn passelig trygt å bevege seg utendørs alene. Personlig erfaring (og venners erfaringer) sier at det er alt annet enn trygt - spesielt for hunkjønn. Mye kan skje i "trygge" områder til "trygge" tider, og det behøver heller ikke være noen hindring at man går to og to sammen, eller med hund. Det har jeg også erfart....

Man kan ikke bebreide Sigrids foreldre - de har helt normale regler for en normal tenåring. Det kunne dog ikke falt meg inn å bevege meg utendørs etter mørkets frembrudd. Ikke nå lenger. Ikke slik samfunnet dessverre har blitt ... men å være så "paranoid" at man ikke går ut som normalt er jo egentlig ikke noen god løsning på problemet, siden det reduserer livskvaliteten betraktelig. Ta sjansen på at det går bra, for så å kanskje ende opp voldtatt og grisebanket, eller gjemme seg bak en låst dør for så å oppleve hvordan det tærer mer og mer på psyken? Det blir som å velge mellom pest eller kolera.

Heldigvis (og samtidig dessverre) har de fleste av oss en iboende naivitet som forteller oss at "men sånt skjer jo ikke meg". Det hadde jeg også, til tross for diverse "småskumle" episoder. Den dagen man ikke kom seg unna blir det verre. Da er det fort gjort å bli sint på seg selv for at man kunne være så naiv. Jeg hadde det i alle fall mye bedre da jeg tenkte "slikt skjer ikke meg", selv om det indirekte førte til at jeg ble utsatt for noe jævlig. Om jeg prøver å se objektivt på det så er nok det å leve som normalt helt klart å anbefale. Subjektivt skjønner jeg derimot ikke hvordan jenter tør å gå alene lenger, siden jeg er en av dem som ikke hadde flaks.

Endret av Antlers
  • Liker 3
Skrevet

Jeg mener at du har hatt overbeskyttende foreldre og at Sigrid har hatt en rimelig innetid innenfor et rimelig område å gå. De har vært utsatt for noe tragisk som er utenfor deres kontroll.

Anonym poster: e80eb9acf1eb613d8bde0b389e8f8a3d

Jeg henter gjerne min 15 åring rett som det er men det hender at hun gå også og da ringer hun gjerne og sier ifra og vi snakker gjerne helt til hun er hjemme. I fjor hadde vi noen episoder i feltet vi bor i med en "hettemann" som fulgte etter jenter. Da gikk vi voksne vakt hver kveld og fulgte "ungene" hjem. Ellers diskuterte jeg og datteren min dette i går. Hun syntes ikke det var uforsvarlig å la en 16 åring gå 2 km alene.

• Liker 1
Gjest Candy Pie
Skrevet

Nå bor ikke jeg i Oslo, men i en mindre by og på et tettsted. Jeg har aldri opplevd eller lest om noe særlig ille her i alle fall ( har bodd her så lenge jeg har levd, 19 år) Når jeg går ute møter jeg så vidt mennesker, og kanskje 1-3 biler. Klart, det kan jo være feil folk jeg møter på, men har aldri tenkt noe spesielt over at det kan skje noe akkurat her.

Uansett, men hadde jeg hatt unger, eller passet noen, hadde jeg blitt veldig overbeskyttende. Så selv ville jeg ikke latt ungen min gå hjem alene etter at det var blitt mørkt, da hadde jeg i allefall snakket med h*n på mobilen hele veien hjem. Men det er vel ikke bra å være for mye på vakt heller. Men jeg tviler sterkt på at foreldrene så for seg at dette kom til å skje. Synes synd på dem, de må ha det tungt nå :(

Skrevet

Jeg lufter hunden hver dag rundt nå. Skal gå nå med andre ord. Kanskje jeg skal få noen til å følge meg?? Kanskje den frivillige vaktmesteren i nabolaget er interessert...

• Liker 2
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg gikk hjem alene på natten når jeg var både 15 og 16. Jeg snakket som regel med pappa på telefonen til jeg var hjemme da, eller jeg gikk med ei venninne. (Var aldri langt hjemmefra når jeg gikk)

Etter alle voldtektene i Oslo som var i vinter/høst fikk jeg alltid kjæresten til å hente meg om jeg var ute. Når jeg var på byen med venner gjorde jeg avtale med enten kjæresten eller pappa om at de kunne hente meg da-og-da. Pappa sitter mer enn gjerne oppe til klokka er fem på natta for å være sikker på at jeg kommer meg trygt hjem dersom jeg er hos han og mamma.

Sier som Candy Pie; hadde jeg hatt unger, eller passet noen, hadde jeg blitt veldig overbeskyttende. Så selv ville jeg ikke latt ungen min gå hjem alene etter at det var blitt mørkt, da hadde jeg i allefall snakket med h*n på mobilen hele veien hjem. Men det er vel ikke bra å være for mye på vakt heller.

Skrevet

Nå har jeg så lenge jeg har levd lusket rundt om natten, vel og merke ikke i Oslo, men i en av norges største byer.

Både gjennom jobb og for å lufte hunden. Er et nattmenneske.

Ikke har jeg støtt borti noen skumle folk i alle de årene, men så har jeg også vært svært nøye med hva som skjer rundt meg. På høylys dag derimot, så det som har vært mest skremmende for meg har skjedd på høylys dag, uten at det har skjedd noe kriminelt.

Skulle det en gang komme en eller annen med skumle hensikter frem fra en busk, så vær så god. Ta for deg av mine 85 kg, og 50 kg hund, jeg vil se deg prøve å dra oss inn i en bil. Skal love deg du hadde løpt motsatt vei ganske raskt om du i det hele tatt hadde kommet så langt før hunden hadde tatt deg igjen.

Satans folk som kommer her og tar uskyldige ungjenter, skulle vært skuddpremie på sånne folk.

Anonym poster: dc126f4dcbed0baa218204fa40687d55

• Liker 6
Skrevet

En 16-åring er nesten voksen, og man bør gi dem litt ansvar, så ikke overgangen til voksenlivet, hvor man må tenke selvm blir for brå. 2km er bare en liten spasertur, og innetidene hennes høres helt normale ut. Det er heller ingenting som tilsier at det var avgjørende for forsvinningen at hun bare var 16, siden hun strengt tatt ser mer moden ut på overvåkningsbildene.

Anonym poster: 761e23afda58cdcd3023c55ffef32f09

• Liker 11
Skrevet

Min tenåring hadde i alle fall aldri fått lov til å gå alene en så lang strekning så sent, selv om vi bor på et mindre sted. Hun hadde kanskje fått lov å gå hvis de var flere i følge, hvis ikke hadde jeg hentet henne.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skal ikke en 16-åring få lov til det? Er man plutselig tryggere når man er 22 og oppover?

Nå kan faktisk en veltrent 16-åring være sterkere enn en utrent 22-åring. Så de er nødvendigvis ikke mer forsvarsløse.

• Liker 14
Skrevet

Fordi det stort sett går bra.

• Liker 4
Skrevet

Synes ikke det er rart i det hele tatt. Fra sentrum ville det kanskje vært det, men ikke utenfor. Når man er 16 år er man fullt utvokst, og voksen om 2 år. Synes det ville vært litt overbeskyttende å nekte en 16-åring å gå hjem fra en venninne kl tolv.

Akkurat på samme måte som om folk ikke viste redsel for rosetoget i Oslo etter 22. juli. Man ønsker ikke la seg begrense av terrorisme og andre trusler, man må prøve å leve normale liv. Dessuten er det ingen som vet hva som er skjedd med henne.

Anonym poster: 3c8b1cb03690098c124ba6f4438b1410

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ikke noe uforsvarlig ved at hun gikk alene hjem på det tidspunktet.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...