AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Gosh, dette må vell ligge i feil "emne"? Vet ikke hvor jeg skal legge denne, så håper noen flytter den Jeg er kommet inn på skole i Moss, en by jeg aldri har vært i. Er egentlig ganske ukjent sørpå. Derfor håper jeg det er noen "mossinger" her, som kan gi meg litt tips. Jeg har googlet litt for å finne svar på mine spørsmål, men har funnet nokså uklare svar. Derfor henvender jeg meg til KG. Hvor lang tid tar det fra Moss til Oslo med buss? Går den ofte? Fins det andre alternativer (f. eks. tog)? Jeg er også svært samfunnsengasjert i min nåværende by. Både politisik og i veldedige organisasjoner. Hvordan er ting slik der nede? Hvilke fritidsaktiviteter finnes det å velge mellom? Hva gjør folk for gøy der? Hvordan er den kollektive trafikk i Moss? Klarer en person som verken har lappen eller bekjente seg selv der? Tar i mot all info jeg kan få! Er spent på hva jeg har gitt meg ut på Anonym poster: 1bd43a0064d6fa59a5326a7cc375dc97
yes2yes Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Nå er jeg alldeles ikke mossing, men noen svippturer til byen kombinert med besøk i byene rundt har resultert i at jeg kan noen få ting i alle fall, om så ikke mye. Skal se hva jeg kan svare deg på fra mitt minne: Å dra til Oslo er særdeles lett gjort, og det går ofte busser fra Nesparken og Mosseporten og inn til Oslo Sentralstasjon i underkant av 1 time. NSB kjører tog i strekningen Moss-Oslo(med lokal og hurtigtog) to ganger hver time om jeg ikke husker feil, og det tar bortimot 40 minutter. Veldedighet har jeg ikke hørt mye om fra den byen, og det er forståelig gitt at byen(og omegn) har knappe 30.000 innbyggere enn så lenge. Derimot vet jeg at de politiske partier og organisasjoner har stor virksomhet her, og da spesielt ungdomsorganisasjonene. Hva gjelder fortids- og interessetilbud, så har jeg hørt at mulighetene er særdeles mange, dersom man beregner Råde, Rygge og Våler som inkludert i 'Moss'. Å komme seg fra Moss sentrum og til de øvrige nærliggende områder vet jeg ikke om er så enkelt med kollektiv transport, men med bil og moped går det nok heilt greit. Sykkel forsåvidt og, men da må man beregne god tid. Kollektivtransporten innad i Moss funker vist heilt fint, dog er det perioder i løpet av den lyse dagen at bussene går særdeles sjeldent, og det har jeg hørt fleire fortvilte VgS-elever klage på. Det gjelder dermed å holde styr på tiden, men tross at Moss er nokså lite, har jeg aldri møtt på en misfornlyd mossing, så å gå på skole der skal gå helt fint. I tillegg er jo M.Peterson lagt ned, så for øyeblikket skal man verken kjenne lukta av fabrikk-røyk eller pølse-i-vaffel. Moss har en relativ stor havn og mange områder med strand og tur-skogi nærheten, i tillegg til Nesparken og de 3 store kjøpesenterene(Amfi Moss Sentrum, Rygge Storsenter og Mosseporten), så vil jeg anta at mye tid blir brukt av mange til å være i fri natur. Nå vet jeg ikke hvor mye nytte du fikk ut av det her trådstarter, men det er vel det jeg kan huske som en utenforstående. Forhåpentligvis får du mer detaljerte og relevante svar fra mossingene som måtte befinne seg på kvinneguiden, men enn så lenge ønsker jeg deg lykke til med skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå