AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Har nylig blitt påvist glutenallergi, og ser derfor etter steder hvor de har et brta utvalg av glutenfritt, matbutikker/helsekost butikker etc. Forslag mottas med takk Anonym poster: 70b3b3e53f6972ff27696a12ba9cb0ce
Aviale Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 De som har størst utvalg av glutenfritt er kjeder som Meny, Ultra, Ica maxi og lignende. Nå har jo også de mindre kjedene skjerpet seg, så de fleste butikker har et minimumsutvalg, men jeg vil anbefale deg å oppsøke en større butikk som har større utvalg når du skal handle de første gangene. Noen helsekostbutikker, som f.eks Sunkost, har også et greit utvalg. Der kan det hende de ansatte også kan bidra med litt informasjon. Og en ting jeg som cøliaker (ikke helt det samme, men i praksis er det jo ganske likt) ikke ville vært foruten er medlemskapet i NCF. Det er også for glutenallergikere, og de har mye bra informasjon for nydiagnostiserte. I tillegg arrangerer de bakekurs, det er veldig nyttig! Glutenfri bakst er en utfordring, men det finnes også en del blogger om temaet - snuddpaahodet.blogg.no synes jeg er en av de beste. Lykke til med omvendingen, det er en utfordring i begynnelsen, men etterhvert blir man vant til det
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 Tusen takk for svar Jeg glemte å skrive at jeg bor i Oslo. Finner jo litt glutenfritt i større matbutikker. Har plutselig begynt å spise mye havregryn med melk til frokost siden det kjære brødet med hvete og det hele ikke kan brukes lenger! Veldig takknemlig for at det finnes havre hehe, bare passe på at den er garantert glutenfri. Prøver å manøvrere meg til nye oppskrifter og butikker med godt utvalg! Merkelig hvor mye gluten som finnes i alt mulig.. Anonym poster: 70b3b3e53f6972ff27696a12ba9cb0ce
Mixelite Skrevet 9. august 2012 #4 Skrevet 9. august 2012 Obs stormarked har også godt utvalg av glutenfritt. -og de har lav pris. Ellers går det an å handle på nettet, blant annet på allergimat.no Det er gluten i alt mulig rart, ja. Nå er ikke godterier noen livsnødvendighet, men det er ganske frustrerende hvor mye av godteriene man normalt skulle trodd man kunne spise som er utelukket fordi det er hvetemel i dem.
Jolene Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 Er et brød som heter fria som du får hos bla obs, det er nallgodt og fiverrikt, OG glutenfritt
Mixelite Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Er et brød som heter fria som du får hos bla obs, det er nallgodt og fiverrikt, OG glutenfritt Fria inneholder hvetestivelse, og hvetestivelse inneholder spor av gluten. Lar det seg forene med glutenallergi?
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 Er du sikker på at legen din sa glutenallergi? For det finnes egentlig ikke. Hveteallergi finnes. Mens de som ikke tåler gluten enten har cøliaki, dermatitis herpetiformis eller glutenintoleranse uten cøliaki. Anonym poster: 5a5a2eef33f8d841c0bc8df2ac7054f8
Jolene Skrevet 9. august 2012 #8 Skrevet 9. august 2012 Brødet skal være godkjente for allergikere i hvertfall. En må jo selvsagt prøve seg litt frem da
Malleus Skrevet 9. august 2012 #9 Skrevet 9. august 2012 Om du bor i Oslo er det nok mange butikker å velge i som kan tilby glutenfrie varer. De største matbutikkene som Meny osv har i alle fall en del varer (brød, kjeks, kakegreier, ++). Ellers kan jeg anbefale å besøke allergimat.no. Godt utvalg i alle kategorier og frakt hjem Den siden brukes her. På en del restauranter kan man også be om glutenfri versjon av retter, for eksempel pasta og pizza (noe Peppes har blant annet)
Mixelite Skrevet 9. august 2012 #10 Skrevet 9. august 2012 Brødet skal være godkjente for allergikere i hvertfall. En må jo selvsagt prøve seg litt frem da Hva betyr det at brødet er godkjent for allergikere? At det har et lavt innhold av gluten og dermed kan få lov til å kalle seg glutenfritt? Kan en hveteallergiker spise Friabrød?
Jolene Skrevet 9. august 2012 #11 Skrevet 9. august 2012 Det er ulike typer av fria, og innholdsfortegnelsen er også veldig god. http://www.fria.se/hem.aspx
Mixelite Skrevet 10. august 2012 #13 Skrevet 10. august 2012 Det er ulike typer av fria, og innholdsfortegnelsen er også veldig god. http://www.fria.se/hem.aspx Jeg uttrykker meg kanskje veldig dumt, siden jeg ikke får svar på det jeg spør om. Poenget mitt er; Du kan ikke si at Fria er godkjent for allergikere! Det kommer jo an på hva de er allergiske mot! Alle Friaproduktene inneholder hvetestivelse. Ergo også gluten. I tillegg bruker de sojalecitin. Og hva innebærer det egentlig at brødet er godkjent for allergikere? Hvem har godkjent det? 1
Gjest Wirmeline Skrevet 10. august 2012 #14 Skrevet 10. august 2012 Fria passer for de med cøliaki som tåler hvetestivelse (dvs. under 20 ppm gluten, som er grensen for gluteninnhold etter retningslinjene i EU), men noen er ekstra sensitive og må ha produkter som er naturlig glutenfrie (altså som er HELT frie for gluten). Soyalecitin er forøvrig en ingrediens som er glutenfri. Uttrykket "godkjent for allergikere", er et uttrykk jeg aldri har hørt noen bruke før (og jeg har hatt cøliaki i over 10 år). Det er nok bedre å si at brødet inneholder under 20ppm gluten, og dermed kan brukes av de fleste som spiser glutenfritt, men som sagt ikke av de som må ha naturlig glutenfritt. I hvetestivelse (som det framkommer av navnet), vil det kunne være hvete, men ettersom hveteallergi er en allergi, vil det sannsynligvis komme an på hvor kraftig allergi en har. Men jeg har cøliaki, og ikke hveteallergi, så kunnskapen min på dette området er ikke like god som den om glutenfritt kosthold.
Mixelite Skrevet 10. august 2012 #15 Skrevet 10. august 2012 Beklager, det kom ikke frem av innlegget mitt. Jeg tok soyalecitin med fordi noen er allergiske mot soya, ikke fordi det inneholder gluten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå