Gå til innhold

Hvor stor pengesum til "nytt" vennepars bryllpsfest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et nytt vennepar (kjent et halvt år) har bedt oss på bryllupsfesten sin (de er gift, men skal ha en vennefest i ettertid).

De er ikke et nært vennepar, men vi føler oss beæret over å være invitert likevel. MEN: hvor mye gir man i pengegave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

800 eller 1000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gitt dem 500

Anonym poster: 617597b93fb6fd4097a8256cba7e043a

Skrevet

Kommer vel an på lommeboken. Er dere studenter i 20 årene eller et vel etablert par i 50 årene liksom...

Skrevet

Ville gitt 250kr. Men jeg er fremdeles student, og ga hun som skal være min egen forlover 1300kr, så 800-1000kr til nytte perifert vennepar som kun har vennefest? Neppe! MEN spørsmålet er også hva som er inkludert i denne festen da?

• Liker 2
Skrevet

500kr, det er en fest, og ikke et helt bryllup, og jeg gir faktisk gave litt ut i fra hva man "får" også. Dere kjenner de heller ikke kjempe godt enda, så da er 1000 kr litt mye

Skrevet

Seriøst, er dere klar over hvor utrolig umodent det høres ut når dere lurer på hva som er inkludert i festen og får tilbake for pengene?

Jeg skal ikke ødelegge tråden med flere kommentarer om dette, men kjenner jeg blir helt matt av sånne merkelige uttalelser. Og blir lettere skremt over hvor egoistisk det er at en ikke kan gi gaver for gavens skyld, men skal ha noe igjen for det. For meg er det helt utrolig teit.

• Liker 6
Skrevet

Dette er nytt for meg også, at man gir gaven utifra hva man "får tilbake".... snakk om å være smålig.

• Liker 3
Skrevet

Ja, vettu, jeg synes det er stor forskjell på å dra i et bryllup der jeg må betale min egen mat og drikke, enn et bryllup der jeg får servert 3 retters med alkohol, kake og fri bar. Og ja, da er jeg nok så egoistisk at jeg faktisk gir forskjellig sum i gave, rett og slett forid jeg ikke har råd til å bruke 1000 kr på en gave og i tillegg kjøpe mat og drikke på resturant den dagen. Om det gjør meg egoistisk, ja, vel så får nå det være. Handler ikke om at jeg må få igjen noe for det jeg gir, men handler litt om økonomi også. Jeg gir gledelig julegaver uten å få noe tilbake, men ja, jeg synes at type bryllup har litt å si for pris på gave.

• Liker 4
Skrevet

Grunnen til at jeg spurte hva som var inkludert er at jeg har flere "perifere" venner som har giftet seg, gjerne i utlandet, og ikke ønsker å bruke en krone på bryllupet, men inviterer alt de har av venner og bekjente som kan krype og gå til en fest, den ene som provoserte meg skikkelig som gjør at jeg tenker litt slik var en der "bruden" faktisk betrodde seg til meg at hun hadde festen KUN for å få gaver siden de tross alt var gift nå, og da måtte de jo få gaver!! Dette var en fest hvor vi omtrent kun fikk saltstenger og måtte ha med egen alkohol. Jeg vet om et annet par hun også "betrodde" dette til som faktisk tok med seg gaven og gikk igjen. Men dette er jo et ekstremtilfelle! Håper jeg i alle fall!

• Liker 4
Skrevet

Har vel kommet frem til at vi gir 800 kr. Synes det er nok.

Mat og drikke er inkludert! Så synes det er flott!

Skrevet

Ja, vettu, jeg synes det er stor forskjell på å dra i et bryllup der jeg må betale min egen mat og drikke, enn et bryllup der jeg får servert 3 retters med alkohol, kake og fri bar. Og ja, da er jeg nok så egoistisk at jeg faktisk gir forskjellig sum i gave, rett og slett forid jeg ikke har råd til å bruke 1000 kr på en gave og i tillegg kjøpe mat og drikke på resturant den dagen. Om det gjør meg egoistisk, ja, vel så får nå det være. Handler ikke om at jeg må få igjen noe for det jeg gir, men handler litt om økonomi også. Jeg gir gledelig julegaver uten å få noe tilbake, men ja, jeg synes at type bryllup har litt å si for pris på gave.

Men i alle dager. Har du vært i bryllup der du må betale for egen mat og drikke selv? Hva med kake - måtte dere betale for den også?

Det hørtes så spesielt ut at da er jeg enig. Men helt ærlig - jeg har ALDRI i mitt liv hørt om at gjestene betaler for egen mat altså.

• Liker 1
Skrevet

Men i alle dager. Har du vært i bryllup der du må betale for egen mat og drikke selv? Hva med kake - måtte dere betale for den også?

Det hørtes så spesielt ut at da er jeg enig. Men helt ærlig - jeg har ALDRI i mitt liv hørt om at gjestene betaler for egen mat altså.

Ja, jeg har vært i bryllup der vi måtte betale alt selv, utenom kake, det fikk vi faktisk. Med middag og drikke måtte vi betale. Veldig spesielt!

Skrevet

Ja, jeg har vært i bryllup der vi måtte betale alt selv, utenom kake, det fikk vi faktisk. Med middag og drikke måtte vi betale. Veldig spesielt!

Ja det var litt spesielt. Var det på restaurant da? Og dere hadde ingen anelse om dette på forhånd?

Skrevet

Har vel kommet frem til at vi gir 800 kr. Synes det er nok.

Mat og drikke er inkludert! Så synes det er flott!

Var mye. Jeg hadde toppen brukt 3-400 om jeg ble invitert til vennefest i ettertid.

• Liker 1
Skrevet

Ja det var litt spesielt. Var det på restaurant da? Og dere hadde ingen anelse om dette på forhånd?

Jeg skjønte det ut ifra invitasjonen at det var meningen man skulle betale selv, men de sa det ikke direkte. Det var på resturant og vi bestilte hva vi selv ville ha. Derfor jeg da valgte å gi en mindre gave i det bryllupet. De gjorde det nok pga dårlig råd, men jeg mener jo at å gi gjestene middag trenger ikke koste mye, sodd f.eks er ikke akkurat så veldig dyrt å lage selv f.eks. Synes faktisk at kurvfest hadde vært bedre også, alle må jo bidra, men bedre enn å bestille bord på resturant og alle må betale for seg selv. Så dermed mindre gave, de aller fleste gjorde det sånn virket det som på gavene, enkelte valgte å ikke gi gave også.

Skrevet

Jeg gav nettopp et gavekort til en verdi av 500kr til et bryllup som jeg ikke er bedt i engang. Syns 200 blir for lite og 300 og 400 er rare summer og "ufullstendige" summer for meg, hehe.

En barndom/ungdomsvenninne som jeg ikke har hatt kontakt med på noen år, men vi har en del felles venner.

Anonym poster: a6e54c954381f62d16e7dc7cafa6693e

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo litt Ann på deres alder og situasjon. Er dere studenter eller etablert og har god råd? Ville gitt 500 kr

Skrevet

Synes alt mellom 500 og 1000 kr er greitt. Mindre er også greitt hvis man har veldig råd. Da ville jeg gitt en gave, ikke pengegave.

• Liker 1
Skrevet

Fest hos et par som allerede er gift? Det er jo ikke et bryllup, jeg ville ikke engang tenkt tanken på at jeg skulle ta med gave. Det er tydeligvis mange skrevne og uskrevne regler jeg ikke kjenner til når det gjelder bryllup. Men hva med oss som ikke har planer om å gifte oss. Kan vi ha en egen fest for å feire singeltilværelsen, og sende ut ønskeliste? Helt i orden om dere bare spanderer halve prisen på gaven altså. :smilorange:

Anonym poster: bc077e8fda46c08e24f5a8c07ea52b1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...