milla89 Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Hei ! Jeg mildt sagt hater tennene mine, særlig fortennene mine, de står ut, er store og lengre enn de andre. Smiler aldri med tenner på bilder for jeg har skikkelig dårlig selvtillit når det gjelder tennene. Smiler jeg til folk gjør jeg det som oftest med tenner, men tenker for meg selv etterpå at jeg så sikkert helt forferdelig ut. Ser meg selv i speilet og grøsser. Høres kanskje latterlig ut, og kan spøke det bort. Men hadde smilt mye mer hadde jeg hatt finere tenner, ser som oftest sur ut selv om jeg ikke er det pga det. Lurte derfor på om det går ann å få fikset tennene sine for en billig penge, uten å måtte dra til utlandet..!?? Eller er det bare hvis man ødelegger tennene sine og får erstatning, eller får en tannsykdom..?
Paien Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 Hvis du er under 20 får du all tannbehandling mye billigere enn hvis du er over 20 ihvertfall. Også tror jeg det er enda billigere ettersom hvor alvorlig det er o.s.v. Bare ta en time hos tannlegen og hør med dem der?
kills Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 Hva med regulering? Skjønner at det kan være kjipt å gå med skinner, men det er jo verdt det til slutt. Enkelte klinikker legger også denne bak tennene så det blir usynlig, men det er mye dyrere. Ellers kan du jo sette inn nye tenner, er visst populært å gjøre det i Budapest for en pris på rundt 60 000 + reise og boavgifter.
Magnifique Skrevet 9. august 2012 #4 Skrevet 9. august 2012 Hei. Så dumt at du ikke liker tennene dine! Vet det sannsynligvis ikke hjelper, men tviler på at andre legger noe særlig merke til det. Det er vanskelig å si hva som er best i ditt tilfelle. Jeg synes (som andre også har sagt), at du bør bestille en time hos tannlegen din og høre litt hva han/hun synes. Det billigste alternativet vil nok være regulering. (Det koster desv også litt penger). Jeg vet det er utrolig kjipt å gå med regulering i voksen (?) alder - men jeg tror du vil synes det er verdt alt strevet! Jeg måtte gå med regulering i 2 år da jeg var yngre, pga EN skeiv tann. Det er utrolig kjipt, men du vil garantert elske det nye smilet ditt når du blir ferdig
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 Min far fikk nye tenner nå for litt siden. Han måtte betale langt over 100 000,- og han fikk ikke noe dekket. hadde han derimot gjort dette i utlandet hadde prisen vart MYE billigere.. Så anbefaler deg å gjøre det i utlandet, her er det ufattelig dyrt altså Anonym poster: 6b8bdb78d7540881b3c566b48620a9f7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Ulrikke Lund har fikset sine tenner i Budapest Anonym poster: a5561cc7caefdd34a7e6d1a03c28f95b 2
milla89 Skrevet 10. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2012 Jeg er over 20, så blir ikke så billig nei. Regulering hadde jeg når jeg gikk på barneskolen. Og tror ikke det hjelper noe særlig. Synes ikke 60 000 er noe billig jeg da, og over 100 000 i Norge er jo helt utelukket. Men kan jo kontakte tannlegen, er egentlig bare mine to fremtenner som trengs å fikses.
langbein86 Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 jeg fikset tennene mine hos asker tannregulering, og er superfornøyd:) bestill en konsultasjonstime. de er mye billigere enn andre og har mange metoder:) (om du ikke bor altfor langt unna asker da..)
Lexica Skrevet 10. august 2012 #9 Skrevet 10. august 2012 Jeg syns jeg leste noe nylig om regulering på baksiden av tennene, istedenfor fremme, slik at den ikke var synlig. Jeg har selv hatt regulering pga for stort overbitt i tidlig tenårene. Jeg har fremdeles overbitt, å er egentlig litt bitter over at tannlegen tok av reguleringen tidligere enn planlagt. Det som skjedde var at jeg måtte sove med en plastform om natten hver natt, ellers skle tennene ut igjen. Jeg merket fort om jeg sov et par netter uten formen, for da ble det helt stramt neste natt med formen. Jeg klarte til syvende og sist rote bort denne formen som skulle holde tennene på plass (hadde formen over flere år), mulig vikla seg inn i sengklærne å smelta i vaskemasinen Uansett, jeg sitter i dag med helt ok tenner, men jeg missliker de pga overbitt og et bittelite mellomrom mellom fortenne. Har og 2 større fortenner enn resten, å jeg HATER det. Men har selv vurdert regulering igjen, men denne gang på baksiden av tennene. Bare håper jeg ikke reagerer slik jeg gjorde første gang (fikk en alergisk reaksjon som gav meg kraftige munnsår daglig) Hadde jeg hatt pengene ville jeg og fikset de, uten tvil, men regulering er vel den rimeligste løsningen for oss nordmenn Jeg har ikke lest noe om denne type regulering enda, bare så noen overskrifter. Skal ta en titt nå, så håper jeg dette kan være en god erfaring, ikke minst billigere alternativ for deg.
langbein86 Skrevet 10. august 2012 #10 Skrevet 10. august 2012 Jeg syns jeg leste noe nylig om regulering på baksiden av tennene, istedenfor fremme, slik at den ikke var synlig. Jeg har selv hatt regulering pga for stort overbitt i tidlig tenårene. Jeg har fremdeles overbitt, å er egentlig litt bitter over at tannlegen tok av reguleringen tidligere enn planlagt. Det som skjedde var at jeg måtte sove med en plastform om natten hver natt, ellers skle tennene ut igjen. Jeg merket fort om jeg sov et par netter uten formen, for da ble det helt stramt neste natt med formen. Jeg klarte til syvende og sist rote bort denne formen som skulle holde tennene på plass (hadde formen over flere år), mulig vikla seg inn i sengklærne å smelta i vaskemasinen Uansett, jeg sitter i dag med helt ok tenner, men jeg missliker de pga overbitt og et bittelite mellomrom mellom fortenne. Har og 2 større fortenner enn resten, å jeg HATER det. Men har selv vurdert regulering igjen, men denne gang på baksiden av tennene. Bare håper jeg ikke reagerer slik jeg gjorde første gang (fikk en alergisk reaksjon som gav meg kraftige munnsår daglig) Hadde jeg hatt pengene ville jeg og fikset de, uten tvil, men regulering er vel den rimeligste løsningen for oss nordmenn Jeg har ikke lest noe om denne type regulering enda, bare så noen overskrifter. Skal ta en titt nå, så håper jeg dette kan være en god erfaring, ikke minst billigere alternativ for deg. jeg hadde regulering på baksiden av tennene, funket kjempefint det. da han tok den av fikk jeg en stålskinne festet på baksiden som holder tennene på plass:) den er så liten og tynn at jeg ikke merker den.
Lexica Skrevet 11. august 2012 #11 Skrevet 11. august 2012 jeg hadde regulering på baksiden av tennene, funket kjempefint det. da han tok den av fikk jeg en stålskinne festet på baksiden som holder tennene på plass:) den er så liten og tynn at jeg ikke merker den. Jeg har en stang på baksiden av tennene nede for å holde tennene på plass (som egentlig skulle vært tatt ut for mange år siden) *lenge leve latskap og skyhøye tannlegeregninger* Hvor mye måtte du ut med for reguleringen din, og måtte du ha både oppe og nede?
langbein86 Skrevet 11. august 2012 #12 Skrevet 11. august 2012 Jeg har en stang på baksiden av tennene nede for å holde tennene på plass (som egentlig skulle vært tatt ut for mange år siden) *lenge leve latskap og skyhøye tannlegeregninger* Hvor mye måtte du ut med for reguleringen din, og måtte du ha både oppe og nede? nå er det ett par tre år siden jeg gjorde det, men syntes å huske at det var rundt 20 000 for regulering på baksiden oppe, og 12 000 nede (nede hadde jeg vanlig) 32 000 tilsammen.. det er ikke gærent det. var hos flere reguleringstannleger for å sjekke pris rundt omkring i oslo, og alle lå på rundt 70 000. hadde faktisk tenkt til å bare fikse tennene oppe, men siden det ikke var så dyrt så slo jeg til med perfekte tenner nede også
MilleLille Skrevet 11. august 2012 #13 Skrevet 11. august 2012 (endret) Hvis det kun er de to fortennene dine du er misfornøyd med, trenger det ikke å bli så altfor dyrt. Ang. lengden din kan du ganske sannsynlig file tannens lengde, slik at den blir mer proporsjonal med de andre tennene dine. Skallfasetter/implantater? Det ligger vel på rundt 5000 per tann + arbeid. Endret 11. august 2012 av MilleLille
milla89 Skrevet 12. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 12. august 2012 Jeg hadde regulering oppe når jeg gikk på barneskolen, så vet ikke om det kostet noe da. Men det var regulering man skulle ta ut da man spiste og om natten. Var sånn regulering med ekstra gom, ganske ekkelt egentlig, Jeg synes ikke det er billig med 30 000 ++. Og jeg bor langt unna Asker. Det er ikke snakk om alle tennene mine nei, så vurderer å dra på konsultasjon bare for å høre alternative løsninger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå