AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 All respekt til dere. Jeg trenger hjelp, masse hjelp. Jeg har så inderlig lyst til å være vegetarianer. Jeg elsker dessverre kjøtt! Og fisk/sjømat enda mere. Men jeg er en dyrevenn, og jeg får dårlig samvittighet og føler meg litt dobbeltmoralsk når jeg elsker kjøtt men blir forbanna når jeg ser folk støtte pelsindustrien. Hva kan man spise/drikke som vegetarianer? Fisk og sjømat, er det nulltoleranse for det? Håper dere har noen tips og komme med! Anonym poster: c3f0fe07cefa6630a31cb9f38429fe09
lille..trille Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 Du kan være pescianer, altså veggis med fisk og skalldyr. Er selv laktovegetarianer, som snart heller over mot veganer. Syns det er veldig kjekt. Jeg har feks aldri likt kjøtt så godt, men det mange forbinder med kjøtt er jo den røkte smaken, og der hjelper liquid smoke! Den har en fantastisk fin og røkt smak. Har ikke prøvd den enda, bare luktet på flasken og den lukter kjempegodt. Det finnes mange kjekke blogger man kan se på som forklarer MYE! vegetarbloggen og veganvisjonen har masse informasjon om kjøttsubstituter og annet. Lykke til
asdfghjk Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 Du kan være pescianer, altså veggis med fisk og skalldyr. Er selv laktovegetarianer, som snart heller over mot veganer. Syns det er veldig kjekt. Jeg har feks aldri likt kjøtt så godt, men det mange forbinder med kjøtt er jo den røkte smaken, og der hjelper liquid smoke! Den har en fantastisk fin og røkt smak. Har ikke prøvd den enda, bare luktet på flasken og den lukter kjempegodt. Det finnes mange kjekke blogger man kan se på som forklarer MYE! vegetarbloggen og veganvisjonen har masse informasjon om kjøttsubstituter og annet. Lykke til Tusen hjertelig takk!! Hvis jeg velger å være lakto-pesco-vegetarianer, har du noen tips til pålegg jeg kan spise? Kan man da spise brød? Spiser du som soon-to-be-veganer( :-) ) brød av noe slag? Tusen takk for svar!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 9. august 2012 #4 Skrevet 9. august 2012 Alle veggiser er forskjellige. Jeg spiser ikke ting som har hatt en puls. Jeg har venner som er superveganere (ikke kjøtt, fisk, melk, egg, fugl, honning, skinnvesker, skinnsko, lær, skinnsofa) men som kan spise elgsteik så lenge elgen er skutt selv. Jeg har venner som ALDRI spiser noe kjøtt eller fisk, men spiser egg og melkeprodukter. Noen venner av meg har kun avstått fra å spise kylling og egg, fordi de er spesielt imot fjærkreindustrien. Noen spiser ikke kjøtt fordi de hater konsistensen. - Å spise som veggis er lett. I første omgang kan du jo bare lage de samme matrettene som du pleier, bare uten kjøtt. Hvis du føler du trenger en erstatning, bli kreativ og søk opp noen oppskrifter på blogger.
asdfghjk Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 Alle veggiser er forskjellige. Jeg spiser ikke ting som har hatt en puls. Jeg har venner som er superveganere (ikke kjøtt, fisk, melk, egg, fugl, honning, skinnvesker, skinnsko, lær, skinnsofa) men som kan spise elgsteik så lenge elgen er skutt selv. Jeg har venner som ALDRI spiser noe kjøtt eller fisk, men spiser egg og melkeprodukter. Noen venner av meg har kun avstått fra å spise kylling og egg, fordi de er spesielt imot fjærkreindustrien. Noen spiser ikke kjøtt fordi de hater konsistensen. - Å spise som veggis er lett. I første omgang kan du jo bare lage de samme matrettene som du pleier, bare uten kjøtt. Hvis du føler du trenger en erstatning, bli kreativ og søk opp noen oppskrifter på blogger. Det er så godt å lese når du forenkler det sånn som det. Jeg forestiller meg at det er så mye vanskeligere enn det egentlig er! Tusen takk! Men, brus. Hvordan er det å drikke brus(pepsi max) som lakto-/vegetarianer?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Det er så godt å lese når du forenkler det sånn som det. Jeg forestiller meg at det er så mye vanskeligere enn det egentlig er! Tusen takk! Men, brus. Hvordan er det å drikke brus(pepsi max) som lakto-/vegetarianer? Det er ikke døde dyr i brus. Hvis du har SÅ store problemer med å skille mellom hva som er OK som veggis og ikke, bør du faktisk prøve å lese litt før du spør. Ikke meninga å være frekk, det er lov å være nysgjerrig, men det er faktisk ikke verre enn å bruke fornuft og lese på innholdsfortegnelsen. 1
asdfghjk Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 Det er ikke døde dyr i brus. Hvis du har SÅ store problemer med å skille mellom hva som er OK som veggis og ikke, bør du faktisk prøve å lese litt før du spør. Ikke meninga å være frekk, det er lov å være nysgjerrig, men det er faktisk ikke verre enn å bruke fornuft og lese på innholdsfortegnelsen. Joda, men jeg syntes det er veldig mye informasjon - jeg greier så klart å skille de åpenlyse tingene. Men syntes ikke alt er så åpenlyst, jeg. Det er vanskelig å gjøre det konkret.. og det regner jeg du syntes er greit. Jeg er nitten år, jeg bestemte meg i dag så jeg vet minimalt. Jeg prøver å lese mens jeg spør. Føler det er løpe i stort sett alt. Lest av det blir brukt dyremarg i brus, men det var ikke ett norsk forum.. Så da tenkte jeg at jeg kunne spør her uten at folk skulle se på meg som helt blåst...
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 9. august 2012 #8 Skrevet 9. august 2012 Du trenger ikke ta alt på en gang Jeg begynte i det små, ved å kutte ut produkter jeg visste det var kjøtt i. Soleklare ting som fiskekaker, kyllingfillet, joikakaker, kjøttkaker, kjøttdeig, kotelett/indrefillet, frossen fisk, fiskegrateng, fiskepinner, pølser, hamburger. Deretter begynte jeg å lese på ingrediensene når jeg kjøpte frossenpizza/posepasta/ferdigsaus. Det står tydelig merket på innholdsfortegnelsen! Og helt til slutt kutta jeg ut godteri med gelatin (dyrebein) i seg. De fleste typer vingummi har gelatin i seg. Det står på innholdsfortegnelsen! 1
asdfghjk Skrevet 9. august 2012 #9 Skrevet 9. august 2012 Du trenger ikke ta alt på en gang Jeg begynte i det små, ved å kutte ut produkter jeg visste det var kjøtt i. Soleklare ting som fiskekaker, kyllingfillet, joikakaker, kjøttkaker, kjøttdeig, kotelett/indrefillet, frossen fisk, fiskegrateng, fiskepinner, pølser, hamburger. Deretter begynte jeg å lese på ingrediensene når jeg kjøpte frossenpizza/posepasta/ferdigsaus. Det står tydelig merket på innholdsfortegnelsen! Og helt til slutt kutta jeg ut godteri med gelatin (dyrebein) i seg. De fleste typer vingummi har gelatin i seg. Det står på innholdsfortegnelsen! Tusen hjertelig!
Sinner Skrevet 9. august 2012 #10 Skrevet 9. august 2012 Du kan lese litt her inne og få inspirasjon. http://veg-veg.no/ Begynn i det små, Jeg kutta ut kjøttet først, så meieri, så egg og til slutt fiskeprodukter. (men nå er jeg veganer) Spiser du fisk er du ikke vegetarianer, en vegetarianer spiser ikke kjøtt og fisk (rødt og hvitt kjøtt) men kan spise melk og egg (lacto og lacto-ovo vegetarianer). I begynnelsen må du nok lese endel innholdsfortegnelser på mat og evt. goderi, mye rart som lures inn der. Lykke til
Sinner Skrevet 9. august 2012 #11 Skrevet 9. august 2012 Joda, men jeg syntes det er veldig mye informasjon - jeg greier så klart å skille de åpenlyse tingene. Men syntes ikke alt er så åpenlyst, jeg. Det er vanskelig å gjøre det konkret.. og det regner jeg du syntes er greit. Jeg er nitten år, jeg bestemte meg i dag så jeg vet minimalt. Jeg prøver å lese mens jeg spør. Føler det er løpe i stort sett alt. Lest av det blir brukt dyremarg i brus, men det var ikke ett norsk forum.. Så da tenkte jeg at jeg kunne spør her uten at folk skulle se på meg som helt blåst... Det er fiskegelatin i urge, eller det var det ihvertfall. Resten av coca-cola produktene skal være vegansk.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. august 2012 #12 Skrevet 10. august 2012 Jeg synes ikke man skal fokusere så sykt på om man er ditten-vegetarianer eller datten-vegetarianer. Hva med veganervenninna mi som spiser kjøtt under jaktsesongen? Skal ikke hun kalle seg veganer resten av året liksom? jeg synes vegetarianere er spesielt opptatt av å putte hverandre i bokser. Den eneste situasjonen det er viktig å presisere hvilke matvarer man spiser og ikke er når man er på besøk hos andre, og hvermannsen vet ikke hva en lacto-ovo er uansett. 2
Gjest mari kontrari Skrevet 10. august 2012 #13 Skrevet 10. august 2012 Jeg syns kanskje du ikke skal tenke så mye på å kalle deg vegetarianer - det er ikke det som hjelper og om du f.eks. likevel skal spise litt fisk skaper du bare forvirring og misforståelser. Tenk heller at du skal kutte ned kjøttforbruket ditt, og bruk pengene du sparer på å kun kjøpe sjømat som er på WWFs grønnliste (se her: http://www.wwf.no/dette_jobber_med/hav_og_kyst/baerekraftige_fiskerier/sjomatguiden_2012/) I tillegg kan du prioritere at når du engang spiser kjøtt, velg produsenter som Grøstad ol. som produserer under mye bedre kår en normale gårder - da støtter du samtidig denne typen drift. Les deg opp på ulike produsenter. Lokalskutt hjort er annet som jeg spiser med god samvittighet, her er hjortestammene så store at de vil dø av sult om ikke en viss andel skytes. I tillegg lever de et godt liv frem til da, og det er det viktigste for meg. Om du bestemmer deg for å kutte kjøtt helt er det mange gode råd og oppskrifter å finne her: http://veg-veg.no/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå