Gå til innhold

Hvordan ser 1kg muskler ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å bli kvitt de siste ekstra kiloene, men de sitter bom fast! Til tross for at jeg spiser mindre enn jeg forbrenner - står vekta på det samme tallet som før.

Har tidligere gått ned 15 kilo kun ved å bytte om på matvanenen mine + mange lange gåturer. Den siste måneden derimot har jeg prøvd meg på litt styrketrening i et forsøk på stramme opp kroppen og bytte ut litt av fettet med muskler. :)

Trener i gjennomsnitt ca. 20-30 min med styrke hver dag. Med pauser i helgen. Så det er ikke mye treningen. Jeg merker at jeg blir sterkere ja, men SER jo ingenting. Målene er akkurat det samme, vekta er den samme, og når jeg sammenligner før/etter bilder ser jeg akkurat lik ut. Mannen min sier jeg har blitt fastere i fisken da, men vet ikke om jeg kan stole helt på han.... ;)

Så kan det allikevel være at jeg har byttet ut litt av fettet med muskler? Og kan man se på kroppen når man har fått et kilo ekstra med muskler? Hvor mange "kilo" med muskler må til før man legger merke til en forandring?

Kanskje et tåpent spørsmål, men nå har jeg grublet så lenge på dette at jeg må bare spørre. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fettet ligger utenpå musklene, så man kan nesten si at musklene bygges opp innerst og "spiser" opp fettet på vei utover mot huden. Du må bare fortsette den gode jobben og vips så ser du musklene komme frem. Man ser det tydligst på mage, rygg og armer synes jeg.

Skrevet

Slik;

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Slik;

Kult! Regner med det er 1 kg fett også. Heller muskler en fett gitt.

Skrevet

Du må trene kondisjon i tillegg for å brenne fett :)

AnonymBruker
Skrevet

Du må trene kondisjon i tillegg for å brenne fett :)

Det må man absolutt ikke. :)

Anonym poster: f5e001b74503bcfd02db59f61a391ba5

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det må man absolutt ikke. :)

Anonym poster: f5e001b74503bcfd02db59f61a391ba5

Man MÅ ikke, men det er ganske lurt.

Skrevet

Nei, må er vel feil ord å bruke, men om du velger å bruke kondisjon/cardio så vil du iallefall en mye større progresjon enn uten.

Spesielt for et individ som i tillegg klager på manglende fremskritt.

Det er jo ganske "vanlig" kunnskap om man har trent litt at cardio vil alltid støtte opp under fettforbrenningen.

Gjest Skogmann
Skrevet

Feilen mange gjør når de trener er at de ikke egentlig trener. Jeg er absolutt for styrketrening, og styrketrening har vist seg å ha en god ettereffekt med tanke på fettforbrenning. Men du er i veldig lite aktivitet om du ikke går turer, jogger, sykler, svømmer eller driver med noe annet som får pumpa til og gå.

I og med at du ikke lider av noen metabolske sykdommer, så er mattestykket i og for seg ganske enkelt. Går du ikke ned i vekt, kan det ha to forklaringer. En, som du var inne på selv, at du har økt muskelmassen og forbrent fett, men at de to har "nullet" hverandre ut og vekten står stille. Økt muskelmasse(muskelceller) trekker også til seg mer vann, så med mer muskler bærer du også på noe mer vann. Det kan til og med være så enkelt at du hadde driti før du veide deg første gangen, og ikke driti andre gangen, eller at du veide deg på ulikt tidspunkt på dagen.

Men, hvis vekten fortsetter å stå stille så handler det bare om å forbrenne mer. Det ER begrenset hvor mye muskler man kan legge på seg. En utrent mann kan i teorien legge på seg 6-8kg muskler på ett år under optimale trenings-og kostholds-forhold. Ei utrent kvinne kan legge på seg 2-3kg muskler det første året. Etterhvert vil imidlertid mengden muskler du legger på deg årlig dabbe av da man sakte men sikkert når sitt potensiale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...