Anglofil Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Hva synes dere om å ta med barna på jobb? Kanskje jeg overreagerer, men det er noe som irriterer meg mer og mer, og det er også et litt vanskelig tema å ta opp. Jeg vil nøde støte noen, samtidig ønsker jeg å gjøre jobben min. Vi sitter i åpent landsskap, og tar i mot samtaler fra kunder. En fin jobb, og ikke egentlig et problem å sitte slik vi gjør. MEN, det som har blitt et problem er at enkelte av de ansatte tar med sine barn på jobb. Og for ordens skyld: det hadde ikke gjort meg noe hvis dette skjedde en gang i året, pga streik, uforutsette hendelser osv. Det klarer vi alle å overleve. Det som derimot er forstyrrende er at enkelte ansatte tror at dette er ok opptil flere ganger i uken. Hadde barna også vært stille hadde det nok heller ikke gjort så mye. Men vi snakker her om barn som er mellom 5-9 år. Disse barna har mange lopper i blodet, hvilket jeg har stor forståelse for, det må være veldig kjedelig for barna å være her og egentlig ha lite handlingsrom. De prøver å tegne i, si, 30 min, men så er det mas på mamma, som ALLE hører, skrik, mas, løping rundt i lokalet(ene) og grining. Det er lite rom for lek, latter og skrål oppfattes rett og slett forstyrrende. Vi hører nesten ikke kundene på tråden, vi blir forstyrret i arbeidet og jeg merker jeg mister konsetrasjonen, slik flere gjør. Dessuten er det flaut fordi kunden hører det som skjer i bakgrunnen og lurer på hva som skjer. Det virker useriøst. For en som tar jobben sin veldig seriøst er ikke akkurat det noe jeg liker særlig godt. Dette skjer gjerne når lederne ikke er til stede (gjerne på kveldstid, siden det er da vi ofte jobber) fordi de enten har gått for dagen, eller for de sitter i møter. Ergo opplever de ikke situasjonen på samme måte som oss andre. Vi snakker om et stort rom med rundt 100 medarbeidere som prøver å få arbeidsro. En del av arbeidet krever at vi ikke blir direkte forstyrret (vi tåler summingen av stemmer som prater med kunder, men det er noe helt annet enn barn som løper rundt deg og prøver å få oppmerksomheten din). Er det helt på jorde å si i fra her? Jeg merker jeg blir mer og mer irritert over at det går utover jobben min. Samtidig vil jeg ikke virke smålig. Personlig synes jeg ikke disse barna har noe på jobben å gjøre, og har vel i grunn kommet dit at jeg synes det bør gjøres noe. Mvh Yvonne 2
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 (endret) Nei, det er absolutt ikke på jorde å si ifra. Som du sier, hadde det ikke gjort noe om barna faktisk klarte å være stille, men når de ikke klarer det og du i tillegg nevner at mennesker du snakker med merker støyet i bakgrunnen, da er det på tide å gjøre noe. Jeg ville sagt ifra med god samvittighet Når man er på jobb skal man da kunne gjøre jobben sin, ha full konsentrasjon uten å bli forstyrret av faktorer (barn), som faktisk ikke har noe på en slik arbeidsplass å gjøre. Endret 9. august 2012 av Dreamdrops 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 samme problemet på vår jobb, barn som er med foreldre (og aller mest min nærmeste sjef), vet ikke om det irriterer alle men i allefall meg... (Er en annen som også har hatt med sitt barn nå i et par dager - men han sitter bare stille på pcen og dermed ødelegger han verken for kunder eller andre ansatte...) Forstår at det ikke alltid er lett med barnepass, men at det skal være så ofte nødvendig det forstår jeg ikke... Anonym poster: 0881cff210d2bf73e87eaac4404b34c8
Anglofil Skrevet 9. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2012 Godt å høre at det ikke er bare meg som er gal. Det jeg ikke forstår er foreldrene som lar barna utagere på den måten, de burde ihvertfall satt dem inn på et av de ledige møterommene, da hadde de antagelig ikke forstyrret så mye. Men joda, jeg skjønner det sikkert er tøft for en del, spesielt de som er alene med barna sine. For all del, jeg ser det. Men allikevel: vi er jo ingen barnehage. Mvh Yvonne
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 Godt å høre at det ikke er bare meg som er gal. Det jeg ikke forstår er foreldrene som lar barna utagere på den måten, de burde ihvertfall satt dem inn på et av de ledige møterommene, da hadde de antagelig ikke forstyrret så mye. Men joda, jeg skjønner det sikkert er tøft for en del, spesielt de som er alene med barna sine. For all del, jeg ser det. Men allikevel: vi er jo ingen barnehage. Mvh Yvonne Om de hadde kjøpt en Nintendo DS og et par spill, hadde problemet i så fall vært løst om de ikke hadde noen annen mulighet
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Det er helt på sin plass å si fra. Mødrene forstår antagelig innerst inne at dette ikke er greit, siden det gjerne skjer når sjefene er borte. Dette må dere få en regel mot, eller kreve egne kontorer for de ansatte. Jeg har selv jobbet i åpent landskap, skrekk og gru. Der var det heldigvis ikke mange unger, men dessverre flere voksne som oppførte seg som noen. Opplevde mer enn en gang å få spørsmålet "hva ER det som foregår hos dere??", ja... Man føler seg ikke videre profesjonell da. Anonym poster: 7230eea06fdd6d4f5f26c782c4cf94ab 3
Anglofil Skrevet 9. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. august 2012 Det er helt på sin plass å si fra. Mødrene forstår antagelig innerst inne at dette ikke er greit, siden det gjerne skjer når sjefene er borte. Dette må dere få en regel mot, eller kreve egne kontorer for de ansatte. Jeg har selv jobbet i åpent landskap, skrekk og gru. Der var det heldigvis ikke mange unger, men dessverre flere voksne som oppførte seg som noen. Opplevde mer enn en gang å få spørsmålet "hva ER det som foregår hos dere??", ja... Man føler seg ikke videre profesjonell da. Anonym poster: 7230eea06fdd6d4f5f26c782c4cf94ab Ja, godt å høre at jeg ikke er helt på jordet. Nå synes jeg det er helt greit med åpent landsskap, siden vi jobber i team, men barna, nei, de passer ikke inn. Det er helt sikkert. Joda, jeg tror nok det kommer en regel, det har i grunn ikke vært et problem tidligere, de fleste her er såpass unge at de fleste ikke har barn, det er først nå det egentlig har blitt et problem. Mvh Yvonne
Mmmmarielle Skrevet 9. august 2012 #8 Skrevet 9. august 2012 Tror ikke det bare er hos dere at det er et problem, for det er det jo. Jeg ringer av og til telefonelskapet mitt på kveldstid, og det hender mer enn en gang at det er så mye ungebråk at kundebehandleren og jeg ikke hører hverandre. En gang ble jeg irritert og spurte "unnskyld meg, har jeg kommet til Telenor eller til en barnehage??". Jeg hadde ikke orket det, skjønner at du reagerer. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #9 Skrevet 9. august 2012 Jeg ville sagt til foreldrene at hvis de ikke sørget for roligere forhold når barna er med på jobb, vil jeg ta det opp med leder. Da får de i det minste muligheten til å skjerpe seg. Jeg skjønner at det i blant kan være praktisk å ha med barn på kveldsvakt, men da skal de ikke være i veien. Anonym poster: 226a6ae69a188421c2da058438c8d63e
Harlekin Skrevet 9. august 2012 #10 Skrevet 9. august 2012 Men hvorfor har foreldrene ungene til stadighet med på jobb? Det skjønner jeg ikke. Er det pga. ferie eller noe? Ellers er jeg selvfølgelig enig i at ungebråk på jobb er en uting. Jeg ville strukket meg langt for ikke å ha med barnet på jobben.
Anglofil Skrevet 9. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2012 Men hvorfor har foreldrene ungene til stadighet med på jobb? Det skjønner jeg ikke. Er det pga. ferie eller noe? Ellers er jeg selvfølgelig enig i at ungebråk på jobb er en uting. Jeg ville strukket meg langt for ikke å ha med barnet på jobben. Gjerne de som er alene med barna og som kanskje ikke kan få noen til å passe dem på kveldstid. Mvh Yvonne
Harlekin Skrevet 9. august 2012 #12 Skrevet 9. august 2012 Gjerne de som er alene med barna og som kanskje ikke kan få noen til å passe dem på kveldstid. Mvh Yvonne Hm. Det er sikkert vanskelig for dem, men likevel, dra med seg små barn (som burde sovet, sikkert?) på jobb til stadighet? Det er ikke bra. På sikt hadde jeg i hvert fall prøvd å få jobb som er på dagtid.
Cata Skrevet 9. august 2012 #13 Skrevet 9. august 2012 Si fra. Jeg skjønner jo det kan være vanskelig for aleneforeldre nå i ferien, men når ungene både mor (far) og andre som faktisk er på jobb for å jobbe, så sier det seg selv at det ikke går å ta med barna. Og jeg skjønner godt at barn synes det er gørrkjedelig å sitte å vente i timesvis, men et kontorlandskap er ingen egnet lekeplass.
Anglofil Skrevet 9. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 9. august 2012 Hm. Det er sikkert vanskelig for dem, men likevel, dra med seg små barn (som burde sovet, sikkert?) på jobb til stadighet? Det er ikke bra. På sikt hadde jeg i hvert fall prøvd å få jobb som er på dagtid. Jobben er aldri etter klokken 20, men klokka blir nok fort 21 før de er i seng. Grunnen til at de ikke har jobb på dagtid har nok noe med at mange av dem er studenter i tillegg og har deltidsjobb om ettermiddagen/kvelden. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #15 Skrevet 9. august 2012 Jeg irriterer meg også grønn over dette. Hos oss tar heldigvis de fleste bare med seg ungene om det er helt krise, og de MÅ inn på jobb og ikke kan ha hjemmekontor den dagen. Men det er selvsagt én som har med seg ungen minst en gang i uken. Det er fryktelig forstyrrende. Det er gørrkjedelig for barn der, så guttungen går rundt og maser og gnåler. Moren ser ikke ut til å skjønne at dette er noe problem. Av og til får han beskjed om å sitte inne på et møterom eller stillerom om han skal spille pc-spill. Noe som heller ikke er en god løsning, ettersom vi har alt for få rom som det er, og vi virkelig ikke kan unnvære et rom til "barnerom". Anonym poster: 368343a6859bc267e47e93a00f89d1fe
Harlekin Skrevet 9. august 2012 #16 Skrevet 9. august 2012 Jobben er aldri etter klokken 20, men klokka blir nok fort 21 før de er i seng. Grunnen til at de ikke har jobb på dagtid har nok noe med at mange av dem er studenter i tillegg og har deltidsjobb om ettermiddagen/kvelden. Mvh Yvonne Tøft. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort om jeg hadde vært i denne situasjonen uten barnepass. Likevel er det ikke holdbart å ha masse barn på en arbeidsplass, bedriften virker ikke seriøs.
Anglofil Skrevet 9. august 2012 Forfatter #17 Skrevet 9. august 2012 Tøft. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort om jeg hadde vært i denne situasjonen uten barnepass. Likevel er det ikke holdbart å ha masse barn på en arbeidsplass, bedriften virker ikke seriøs. Nei, det er vel det jeg føler litt på selv. Jeg skjønner nemlig at det må være veldig vanskelig for dem, jeg er selv en som er fulltidsstudent og har da som sagt en jobb. Derfor synes jeg ikke det er bare-bare å si i fra, jeg synes jo forsåvidt egentlig litt synd på de det gjelder også. Mvh Yvonne 1
lillevill Skrevet 9. august 2012 #18 Skrevet 9. august 2012 (endret) yvonne jeg skjønner virkelig at det driver deg bananas med rop skrik og hoiing når du prøver å jobbe. Jeg greier nemlig omtrent ikke å jobbe bare noen andre sitter i en telefonsamtale mens jeg prøver å jobbe. Skjønner også at det er kjipt å si ifra, men disse foreldrene burde virkelig prøve å holde ungene under kontroll. Det er uhørt at kollegaer skal plages sånn, og i tillegg driver dere med salg, så det må vel påvirke salgene også, og dermed bedriften.. Jeg synes du skal prøve å snakke med din manager, når dere har medarbeider-samtaler med manager/ sjef feks. Endret 9. august 2012 av lillevill
Tropic Skrevet 9. august 2012 #19 Skrevet 9. august 2012 Det er ikke ditt problem at foreldrene ikke har noen til å passe på barna, det er heller ikke sjefene dine sitt problem. Si ifra til lederne på jobben at dette er et problem, kanskje er de ikke klar over det, så får de ta det opp videre.
Anglofil Skrevet 11. oktober 2012 Forfatter #20 Skrevet 11. oktober 2012 En liten oppdatering: noen av dem med barn har sluttet og den ene personen med barn (som har laget mest støy) over i fulltidsstilling på jobbing. Føler meg nesten litt fæl, men jeg gleder meg til den dagen, rett og slett fordi vi endelig da får litt ordentlig arbeidsro. Mvh Yvonne 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå