Gå til innhold

Feil på lønn???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Jeg fikk i dag en utrivelig telefon fra lønningskontoret på jobben.

I sommer så tok jeg ut 20 dager uten lønn, da jeg var usikker på om jeg hadde krav på ferie med lønn. Jeg MELDTE i fra om dette og tenkte ikke noe mere over det.

Så kom ferien og alt var fint. Lønningsdagen i juli kom og jeg fikk lønn, men ikke så mye som jeg normalt skal få så jeg tenkte at da har noen av feriedagene blitt med lønn.

Ja, jeg skulle tenkt meg om to ganger hvis jeg hadde visst det jeg visste i dag, men det gjorde jeg ikke. Jeg tenkte at dette var riktig og ut i fra mine beregninger så var det det.

Høsten gikk og halve vinteren har gått og i dag kom det en telefon...

Da ble jeg fortalt at jeg skulle ha blitt trekt for de 20 dagene i juli, og at de kom til å trekke de på denne lønna.. jeg jobber 60% så det vil si at jeg ikke får noe lønn. Jeg fortalte dem akkurat det jeg har skrevet nå, at jeg tok i mot lønna mi i GOD tro om at de på lønningskontoret visste hva de gjorde og at det var riktig lønn. Svaret ejeg fikk var at vi måtte vente å se hva som kom inn på kontoen på fredag og ta saken derfra..

Ikke akkurat noen pen behandling og jeg fikk heller ikke vite hva som kommer til å skje.

Det som jeg stusser på er har de virkelig lov til å kreve det tilbake når arbeidstaker mottar lønnen i god tro om at det er riktig lønn? Og kan de komme 7 mnd etter å kreve det tilbake?

Jeg meldte i fra om at det var ferie uten lønn og har gjort alt rett fra min side. De derimot har alltid krøllet det til med min lønn så lenge jeg kan huske. Jeg har hatt 12 riktige lønninger siden jeg begynte i firmaet i 2001. Dette var også en av grunnen til at jeg trudde lønnen min i juli var riktig. For det var den summen jeg antok jeg kom til å få utbetalet etter at ferie var trekt.

Er det noen som kan være så snill å fortelle meg hvem som har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Beklagligvis har de rett til å kreve tilbake pengene. Man har 3 år foreldelse i krav (dette gjelder begge veier).

MEN..... og et stor men. De kan ikke trekke uten din godkjenning. Jfr Arbeidsmiljøloven § 55 (3)

3. Forbud mot trekk i lønn og feriepenger

Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

B) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemsskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstakeren i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstakeren skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstakeren rettsstridig fratrer sin stilling.

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden,

Trekk i lønn eller feriepenger etter bokstavene e) og f) skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstakeren med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

Det som gjelder her er bokstav C (til nød F). Her må du ta frem arbeidskontrakten din og se om det finnes noe avsnitt om trekk av for mye utbetalt. Hvis de har formulert seg "bra" der så kan en underskrift på arbeidsavtalen være nok i forhold til dette. Du bør/skal få en oversikt på forhånd om hvor mye som trekkes og hva som utbetales.

Siste avsnitt er også viktig. Du skal nemlig ha noe å leve for også. Ta eventuelt kontakt med fagforeningen der du jobber, eller snakk med en annen på lønningskontoret eller personalkontoret

Trekk i lønn eller feriepenger etter bokstavene e) og f) skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstakeren med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent dette har skjedd meg tidligere også... :-(

Dengang ble vi enige, arb.giver og jeg, at trekket skulle skje i løpet av 4 mnd. slik at jeg hadde noe å leve for også! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pengene brukt i god tro, så kan de ikke kreves tilbake. Sånn gjelder det med lønn og med feilinnbetalinger på konto. Mener det har vært en sak i høyesterett om det her, jeg (bare sånn som jeg mener å huske som ikke-jurist altså).

Dersom de trekker deg i lønn uten at du godkjenner det, gjør de noe ulovlig! Du kan med god samvittighet si nei, dersom du brukte pengene i god tro.

Hadde det vært meg, hadde jeg sendt en mail til lønningskontoret med kopi til Arbeidstilsynet (har ikke de også med slikt da?). Forklar situasjonen, si at du ikke godtar trekk i lønn og at du har brukt pengene i god tro (den delen er først og fremst til lønningskontoret) og spør så hvordan du skal forholde deg til AMLs §3 dersom lønningskontoret allikevel trekker deg i lønn (denne delen er først og fremst til Arbeidstilsynet).

Eller det kanskje kunne være noe å sende til tillitsvalgt/fagforening - dersom du er organisert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er pengene brukt i god tro, så kan de ikke kreves tilbake. Sånn gjelder det med lønn og med feilinnbetalinger på konto.

Å nei da, de har nok full rett til å trekke deg ja. For høyst sansynlig står det i kontrakten din at de har lov til å gjøre nettopp det, dersom de utbetaler deg formye. Det er et standar formular som står i de flestes kontrakter. Også godkjent av fagbevegelsen.

Her et lite utdrag fra innlegg over:

3. Forbud mot trekk i lønn og feriepenger

Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

Og da er det bare å beklage.... en ansettelses kontrakt dekker nok pkt 3 c.

Derimot er de fleste arbeidsgivere snille å deler slike ting over lengre perioder om du ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det bare å beklage.... en ansettelses kontrakt dekker nok pkt 3 c.

Tja, det setter visse krav til arbeidsgiver også da!

Det skal varsles i rimelig tid og gjennomføres i rimelig tid. Her er ingen av delene gjort. I løpet av 7 mnd kan man bruke penger i god tro og er penger mottatt i god tro, skal de ikke trekkes tilbake.

Hadde det vært snakk om en plutselig utbetaling som arbeidstaker burde ha skjønt at ikke var riktig, hadde saken vært annerledes.

Hadde det vært snakk om at arbeidsgiver oppdaget feilen noen dager eller et par uker etter feilutbetalingen og sagt i fra, hadde saken vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt har de lov å trekke det tilbake, god tro eller ikke så bør man sjekke om det er noe rart med lønnsslippen og det er jo uansett ikke dine penger. Akkurat det samme skjedde med meg, jeg tok to uker ferie en sommer som ikke ble trukket fra på lønna mi (og jeg var sløv og la ikke merke til det) og det ble først trukket fra desemberlønna når de gikk igjennom alt fra det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, hvis dere mener at det er riktig. Jeg har selv vunnet frem bare ved å vise til lovverket ved feilutbetaling av lønn (og trussel om trekk). Så derfor er jeg så bestemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt som å si at staten ikke kan kreve inn restskatt, for de fleste har jo ikke peiling på at de har brukt penger som ikke var deres, og dermed brukt dem i god tro.

Men, forresten, det er en regel som sier at hvis det som skal trekkes er mer enn 10% (eller noe sånt) av lønnen din, så skal det fordeles over flere måneder, for at du skal ha noe å leve for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten er staten og den er grådig og har lovverket på sin side uansett hva den vil. Det blir feil å dra inn staten i en slik diskusjon.

Til og med ei urettsmessig bot må man betale før man kan klage til staten. I det private kan man klage uten å betale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar.

Jeg har sendt saken til LO så får vi se hva de svarer.

Jeg har også funnet ut at jeg jobbet skift i den perioden og skulle ha jobbet kun 10 dager. Kan de da trekke meg for 20 dager når 10 av de dagene allerede var fridager?

Noen som kan svare på dette?

Jeg er forresten ikke organisert og firmaet jeg jobber i er et stort privateid selskap. Så Staten har inegneting med dette å gjøre bortsett fra den skatten jeg betaler hver måned.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også funnet ut at jeg jobbet skift i den perioden og skulle ha jobbet kun 10 dager. Kan de da trekke meg for 20 dager når 10 av de dagene allerede var fridager?

Noen som kan svare på dette?

Nei det kan de nok ikke. Trekke deg for mer enn det du faktisk har hatt av feriedager går nok ikke. Men det er fort gjort for en lønnsavdeling å regne feil. Det er jo din sak et bevis på. Men det siste innspillet ditt går nok i din rettning skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Jeg har sendt saken til LO så får vi se hva de svarer.

.....

Jeg er forresten ikke organisert

Du er ikke organisert, men regner likevel med at LO skal hjelpe deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg mener ikka at de skal ta saken min, men at de kan gi meg et råd.. Det vet jeg at de gjør.. Det har de gjort før.. Jeg har hatt litt uflaks når det gjelder arbeidsgivere og har derfor tatt kontakt med dem tidligere og var heller ikke organisert da.. De hjelp meg da... så hvorfor skal sde ikke hjelpe nå???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du mener at du har en sak! En feil har blitt begått, og det er klart du ikke skal ha mere penger enn de du faktisk har tjent! At du ikke har orden i sysakene er ikke bedriften sin feil. Går ikke å peke nese og si æ blæ - nå er det mine penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke har orden i sysakene er ikke bedriften sin feil.

Når ikke bedriften har orden i sine sysaker så er ikke det arbeidstakers problem. Det er jo faktisk bedriften som har gjort en feil her - og betalt ut feil sum. Arbeidstaker har "bare" handlet i god tro.

Arbeidstaker står veldig sterkt når det gjelder lønn i forhold til arbeidsgiver (og er derfor fritatt for gebyret på 20.000kr for å bægjøre en bedrift konkurs ved manglende lønnsutbetaling).

Arbeidsgiver er den sterke/proffesjonelle part her. Arbeidsgiver skal vite bedre enn arbeidstaker. Derfor står arbeidstaker sterkere når arbeidsgiver gjør feil. Arbeidsgiver skal vite bedre enn å gjøre feil. Og om de gjør feil, så får de ta det av egen kappe og ikke la det gå ut over arbeidstaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Gjest; organisering er blitt diskutert før her i dette forumet og jeg skal ikke rippe opp i dette og egentlig er det ikke saken heller; men jeg synes du er utrolig frekk som ikke gidder å organisere deg, men samtidig løper til LO hver gang du får problemer. Hvorfor skal jeg som organisert betale for at du skal få gratis hjelp?????? Det er jo nettopp slike situasjoner som du har havnet i nå som viser skillet mellom organiserte og ikke organiserte.

Frekt spør du meg. Betal en advokat dersom du trenger hjelp. Dessuten er det arbeidsavtalen din som er avgjørende. Hva står det der om tilbakebetaling? Står det ingenting, og du har mottatt pengene i god tro og ikke burde ha vist, så skal de nok få store problemer med å få pengene tilbake. Iallefall år det har gått så lang tid. Men tar de seg til rette, så har du jo tapt pengene, dersom du ikke løper til LO med den saken også da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ikke bedriften har orden i sine sysaker så er ikke det arbeidstakers problem. Det er jo faktisk bedriften som har gjort en feil her - og betalt ut feil sum. Arbeidstaker har "bare" handlet i god tro.

Skjønner ikke helt tankegangen her. Nødvendigvis er det penger som er utbetalt som man ikke har krav på. Nødvendigvis er det en menneskelig svikt som har skjedd. Og derfor mener dere at bedriften skal bli skadelidende. Hva om bedriften bruker et regnskapskontor for å føre lønn. Er det de som skal betale hvis en feil blir begått? Det må da være rom for sunn fornuft! Enn i motsatt tilfelle - en ansatt finner ut etter 6 måneder at h*n har fått for lite lønn. Skal bedriften nekte å betale ut fordi den ansatte burde ha funnet det ut tidligere!

Jeg ville ha anbefalt den det gjelder her å ta kontakt med arbeidsplassen og få til en nedbetalingsplan slik at man slipper å ta alt i en smell. Men å tro at man har krav på penger man ikke har arbeidet for lyder ikke godt i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjest; organisering er blitt diskutert før her i dette forumet og jeg skal ikke rippe opp i dette og egentlig er det ikke saken heller; men jeg synes du er utrolig frekk som ikke gidder å organisere deg, men samtidig løper til LO hver gang du får problemer. Hvorfor skal jeg som organisert betale for at du skal få gratis hjelp?????? Det er jo nettopp slike situasjoner som du har havnet i nå som viser skillet mellom organiserte og ikke organiserte.

Frekt spør du meg. Betal en advokat dersom du trenger hjelp. Dessuten er det arbeidsavtalen din som er avgjørende. Hva står det der om tilbakebetaling? Står det ingenting, og du har mottatt pengene i god tro og ikke burde ha vist, så skal de nok få store problemer med å få pengene tilbake. Iallefall år det har gått så lang tid. Men tar de seg til rette, så har du jo tapt pengene, dersom du ikke løper til LO med den saken også da.....

Jeg har vært organisert.. Da det skjedde forrige gangen så var jeg ny i jobben og hadde ikke rukket å organisere meg. Jeg jobbet som praktikant og ble utnyttet av familien jeg jobbet for. Derfor tok jeg kontakt med LO. De hadde ikke noe problem med å hjelpe meg der og da- selv om jeg ikke hadde registrert meg. jeg har vært organisert så lenge jeg har jobbet, men dessverre så har jeg ikke fått somlet meg til å organisere meg denne gangen. Beklager at jeg ba om hjelp fra LO og ikke har betalt for det.. Og at jeg brukte dine penger på det.

Eplegrønn skrev:

Men å tro at man har krav på penger man ikke har arbeidet for lyder ikke godt i mine ører.

Jeg sier ikke at jeg har krav på pengene og som jeg også har skrevet til lønningskontoret så kommer jeg ikke til å sette meg på bakbena så lenge de har loven på sin side. Jeg er ingen TYV: Og ikke beskyld meg for det!!! Dette lønningskontoret er ikke til å stole på.. De har flere ganger betalt ut for lite i lønn til meg og forrige gang så tok det dem 9 måneder før de innrømmet feilen og jeg fikk tilbake pengene.

Derfor er jeg skeptisk til dette og jeg har så pass mye i hodet mitt at jeg SKJØNNER at de har krav på å få pengene tilbake hvis det står i henhold til loven. Når det gjelder kontrakten min.. Så står det INGENTING om dette med tilbakebetaling av feil lønn etc.... Dette har ikke firmaet skrevet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt tankegangen her.

Tankegangen min er at den proffesjonelle part har gjort en feil og vil at noen andre skal ta støyten. Som sagt tidligere: den uproffesjonelle part står i utgangspunktet sterkere enn den proffesjonelle nettopp fordi den proffe parten burde visst bedre og den uproffe ikke.

1) Den proffesjonelle part burde visst bedre enn å gjøre feil.

2) Den uproffesjonelle part burde ikke visst bedre enn å bruke pengene i god tro (slik saken er lagt frem).

3) Den proffesjonelle part bør kunne stå for de feilene den har gjort.

4) Den proffesjonelle part bør ikke kreve feilen rettet opp av den uproffesjonelle part når den ifølge loven ikke nødvendigvis har lov til det (god tro er her et veldig viktig element, selv om "ingen andre" enn meg nevner det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...