Gå til innhold

Anke avslag på uføresøknad, hva skal jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i lengre tid gått på AAP for min alvorlige kroniske hudlidelse som har blitt så ille at jeg nesten ikke kan bevege meg. Dette er noe jeg har slitt med hele livet, men jeg er blitt mye dårligere de siste årene. Jeg har vært igjennom NAV-maskineriet i lengre tid, levert inn legevurderinger opptil flere ganger og takket ja til og ha samtaler med en arbeidsrådgiver i regi av NAV, som faktisk foreslo jeg skulle søke om uføre da vedkommende så i hvor stor grad mine hudlidelser nedsatte min arbeidsevne. (H*n skulle til og med også skrive en 'rapport' som skulle støtte søknaden.) Jeg søkte om uføre for flere måneder siden og fikk nå nettopp brev om avslag. Grunnen var at jeg visstnok ikke oppfyllte disse kriteriene:

* om å ha gjennomført individuelle og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak.

* om at inntektsevnen er varig nedsatt med minst 50 prosent.

Jeg er helt knust. Har gjort ALT jeg har fått beskjed om, og det har egentlig aldri hersket noen tvil hvor nedsatt funksjonsevne jeg har, men nå altså dette avslaget på uføresøknaden i posten. Det står jeg kan anke - og det skal jeg - men aner ikke hvor jeg skal begynne. Ikke en gang vet jeg om AAP forvinner nå med avslaget, så fremtiden ser dyster ut. Hadde jeg vært frisk ville jeg selvsagt vært ute i samfunnet og jobbet, det er ikke akkurat et liv og være kronisk syk :(

Så er det noen som vet hva jeg burde gjøre i ankesaken? Må jeg kontakte legen igjen før jeg kontakter NAV, eller gå så langt som å få hjelp fra en advokat?

Håper det er noen her inne som har noen gode råd.

Anonym poster: a36d4199f31fd4121582cc5a6f14c63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har desverre ingen gode råd. Men dytter denne opp da jeg er under AAP opplegget selv.

Anonym poster: b135fc1225ecf5f24ba313c37a7f5ef5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i første omgang kontaktet NAV og bedt om en forklaring på vanlig norsk hvorfor du ikke har fått uføretrygd, og hva de mener du kan prøve som du ikke har prøvd hittil. Deretter ville jeg forholdt meg til svaret jeg fikk og gå videre derifra, f.eks. kontaktet arbeidsgiver hvis NAV mener det er andre ting som kan tilrettelegges (og da få arbeidsgiver til å dokumentere om dette ikke er mulig), kontakte lege dersom NAV mener det er uklarheter i forhold til sykdommen din, osv.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANK, ANK,ANK....................................................................

Anonym poster: 3033d77eace9392656651d5444233f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt normalt...

Har hatt søknad inne flere ganger og fått avslag hver gang

De siste to gangene så har begrunnelsen vært at jeg ikke har vært gjennom tilstrekkelig med arbeisdprøving (selv om jeg har vært gjennom det flere ganger enn de fleste andre)

Jeg er nå gjennom nok en arbeidsutprøving så får jeg bare se hva som skjer når jeg søker igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd all behandling, uten bedring?

Vært hos flere leger og spesialister?

Få epikriser hos alle spesialister du har vært hos - de står sterkere enn fastlegens. Legg de ved din skriftlige klage der du forklarer og argumenterer på hvorfor du er uenig på avslaget.

Dette med varig nedsatt inntekt er vel at de ikke vet om du kan bli bedre på sikt.

AAP'en forsvinner ikke i mellomtiden. Men den blir stanset fra den dagen du evt får innvilget uførepensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra alle :) Dagen etter jeg postet innlegget var jeg både hos legen og hos NAV. Legen var oppgitt over avslaget og foreslå både å stille opp på møte med saksbehandler og at jeg muligens skulle sjekke fri rettshjelp. På NAV kontoret var planen at jeg skulle få printet ut alle mine dokumenter - som jeg har rett til - men da fortalte personen i skranken meg at noe selvsagt ikke hadde blitt mottatt. Senere på dagen ble jeg oppringt av noen andre som sa de HADDE mottatt det jeg søkte etter, og som kunne fortelle meg at jeg hadde begynt i helt feil ende, siden det tydeligvis hadde blitt noe nytt i Januar 2012, etter at jeg leverte inn søknaden.. Så nå må jeg få til et møte med en ny saksbehandler om ett par uker, når vedkommende er på jobb, og ta det derfra. Jeg har gjort alt jeg har fått beskjed om, og søkte da uføre etter veiledning fra arbeidsrådgiver i NAVs regi. At nå NAV mener noe helt annet, når jeg ikke en gang har blitt kalt inn til samtale med saksbehandler siden forrige gikk over til en annen avdeling for over et år siden finner jeg merkelig, og ikke minst fullstendig rotete. Jeg vet ikke om jeg har noen god sak sett fra et rettslig perspektiv, men jeg burde vel anke? Eller kan man søke på nytt senere?

Jeg er helt utkjørt. Har vært så dårlig denne siste uken at jeg føler meg helt utbrent. Har vært hos utallige spesialister, helt fra barndom av, og prøvd det meste av behandling. Problemet er at jeg kommer til og ha det sånn resten av livet og vil aldri kunne garantere en frisk periode hvor jeg kan stille opp i fast arbeid. Det var ikke sånn jeg ville livet mitt skulle bli :(

Anonym poster: a36d4199f31fd4121582cc5a6f14c63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...