Gå til innhold

Ungdom og fengselstraff!

Gjest Coolaid

Bør vi kunne fengsle kriminell ungdom under 18 år?  

1. 1. Bør vi kunne fengsle kriminell ungdom under 18 år?

• Ja
      14
    • Nei
      9
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

I følge FN`s barnekonvensjon skal ikke barn og undom under 18 år i fengsel. Disse kriminelle skal heller taes hånd om barnevern, eventuellt andre instutisjoner og/eller samfunnstjeneste som straff. Man frykter at ungdom som kommer i fengsel bare blir verre og lære mer om kriminalitet som følge av dagens praksis.

På den andre siden så vil man i større grad vil voksne kunne bruke ungodm under 18 år til torpedovirskomhet og annen grov kriminalitet fordi man slipper lett unna i forhold til før. Det vil muligens bli en vekst i kriminalitet blandt ungdom når man vet hele tiden at man slipper unna fengsel. Konvensjonen gir midlertid åpning for at ekstremt farlige personer skal kunne sone i fengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo alternativer til voksen-fengsel som innebærer mer enn klapp på lanken. Relokere dem, f.eks, vil være slitsomt for unge. Sende dem på forbedringsanstalt for vanskelige unge hvor de må lære å oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengselsstraff for unge mennekser fører ikke noe godt med seg. Man blir ikke noe "bedre" mennekse av å sitte i fengsel. Har man begått straffbare handlinger, bør det få andre konsekvenser enn fengsel. Jeg er for å domfelle kriminelle handlinger, men at man kan bli dømt til behandlingstilbud (rusmisbrukere), samfunnstjeneste av forskjellige slag, "forbedringsanstalt" osv. Alt etter hvilken form for lovbrudd man har begått. Slike dommer kan med fordel bli gitt med betingelser, og at det får konsekvenser om man ikke følger opp...

Og at enkelte kriminelle vil bruke folk under 18 til torpedovirksomhet tror jeg ikke blir noe særlig stort problem. En torpedo må jo være ganske rå! Om en under 18 er rå nok, vil han jo bli brukt uansett. Hele meningen med å bruke torpedo er jo å kreve inn penger. Da må jo torpedoen ha en reell mulighet til å kreve inn de pengene. Og stort sett velger folk selv om de vil være torpedoer eller ikke. Jeg tror det er liten sjans for å bli tvunget inn i kriminalitet om man ikke bruker fengselsstraff på de under 18. For noen vil kanskje valget om å begå kriminelle handlinger føles enklere å ta. Men da må konsekvensene være nesten like store som fengselsstraff. Men MED en form for rehabilitering, slik at det er en mulighet for å peile disse ungdommene inn på riktig spor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte nei, men jeg er på grenselandet. Jeg er enig i at muligheten for at dette kan gjøre noe med menneskets indre når de er så unge, men jeg kjenner en person i mitt lokalnett som faktisk har vært med og drept 2-3 stykker over en kort periode. Han har ikke fått noen form for straff, og det sier jo noe om systemet her i Norge :roll:

Om han hadde blitt satt inn i fengsel hadde han kanskje lært seg noe viktig før det er for sent, og jeg tror det er for sent nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner en person i mitt lokalnett som faktisk har vært med og drept 2-3 stykker over en kort periode. Han har ikke fått noen form for straff,

HVA??

Har han vært med i rettsakene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen en link til konvensjonen der dette står? Jeg har nemlig aldri hørt om dette før (at barn under 18 ikke skal i fengsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du konvensjonen, Poirot:

http://odin.dep.no/bfd/norsk/barn_og_ungdo...ndex-b-n-a.html

Men jeg har ikke sjekket innholdet, så det er sagt.

Takk.

Det er helt greit å sette barn i fengsel i hht denne konvensjonen. Her er en kortversjon av art 37 som omhandler barn og fengsel:

FENGSEL, DØDSSTRAFF OG TORTUR Barn skal ikke utsettes for tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff. Dødsstraff eller fengsel på livstid uten mulighet for løslatelse er ikke tillatt hvis forbrytelsen ble utført før fylte 18 år.

Barn som er i fengsel, skal holdes atskilt fra voksne, om ikke det motsatte anses å være best for barnet. Fengsling skal bare benyttes som en siste utvei og for et kortest mulig tidsrom. Pågripelse og fengsling skal skje på lovlig måte, og barnet har rett til juridisk og annen aktuell hjelp og til å få en rask og uavhengig overprøving av sin sak.

Det var det jeg trodde....

Det er forøvrig lett å være mot fengsling av barn, helt til man blir slått ned og ranet av en gjeng 17-åringer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig lett å være mot fengsling av barn' date=' helt til man blir slått ned og ranet av en gjeng 17-åringer....[/quote']

Men fengselsstraff skal faktisk ikke brukes som hevn... Man snakker stort sett om almennpreventiv (at straffen skal virke avskrekkende, og dermed hindre at folk begår lovbrudd) og individualpreventiv (lovbryteren må sone en dom, gjøre opp for seg og komme på bedre tanker) virkning. Over halvparten av de som har vært i fengsel begår nye lovbrudd. Da vil jeg våge å påstå at den individualpreventive virkningen ikke er så stor. Jeg kan skjønne at man ønsker hevn om man blir ranet av en gjeng 17-åringer, men ville det ikke vært bedre om disse 17-åringene heller fikk hjelp med det som er det grunnleggende problemet deres, og kanskje på den måten sluttet å rane folk? Hvorfor putte de i fengsel en stund, når faren er stor for at de løslates og raner noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med på det du sier Laina.

Allikevel tror jeg mange følelsesmessig vil tenke slik jeg beskrev, de ønsker hevn. Derfor er det fint at det ikke er ofrene som bestemmer straff, men en dommer som er objktiv.

17-åringer bør få hjelp, men det er nå allikevel slik at de i dag er ansvarlige for sine handlinger. Man har ikke carte blanche til å utføre kriminelle handlinger kun fordi man er under 18. For noen er da desverre fengsel den eneste løsningen til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, definitivt!!! Hadde noen f.eks misbrukt datteren min, er det ikke sikkert jeg ville latt rettssystemet i Norge føre saken. Det er ikke umulig at jeg ville betalt noen tvilsomme mennesker for å gi personen den straffen han hadde "fortjent". Man blir lett blindet om man blir utsatt for vonde ting. Derfor mener jeg det er viktig å se saken fra et generelt grunnlag, og ikke la følelsene ta overhånd over fornuften... Hevnlyst sitter ganske godt forankret i et menneskesinn, men i dagens samfunn er det ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen f.eks misbrukt datteren min' date=' er det ikke sikkert jeg ville latt rettssystemet i Norge føre saken. [/quote']

Først syntes jeg du var så fornuftig over, inntil du kom med denne. Her bryter du jo noen av de mest grunnleggende prinsippene i vårt rettssystem. Hva om politiet har blinket ut feil person? Hva om han er uskyldig?? Uansett gjerning, har han krav på å forsvare seg i en rettssak. Her vil jeg heller si at lovgiverne (stortinget) og lovutøverne (dommerne) har et stort ansvar for å motvirke selvtekt.

Jeg tenkte også først at det var da merkelig at man ikke kan fengsle folk under 18 i Norge.. men så forfulgte jeg det ikke. Selv om jeg egentlig vet at kriminell lavalder er 15 år.. Og at 18-års grensen fra FN får oppmerksomhet for tiden pga. i enkelte land henretter de folk som var under 18 da de forbrøt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang var uklar. I sommer ble han frikjent og hans 3. eller 4. rettsak skulle opp i februar, men slikt tar jo tid. Det begynner å bli så ille at folk her jeg bor tror politiet her frykter gutten, men politiet her gjør generelt ikke en god jobb. Jeg var på fest hos noen venner da en ble knivstukket og politiet kom først 5 timer senere. :roll:

Jeg syntes også det med å ikke bli satt i fengsel før man er 18. Tror fetteren min var 16/17 da han fikk fengselsdom, men helt sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier selvfølgelig ikke at jeg ville ha gjort noe slikt. Det jeg mente å poengere er at i en slik situasjon (og mange andre) er det ikke sikkert man klarer å tenke klart. (Som et svar til Poirot der hun sier at det er lett å være mot fengselsstraff til man blir ranet av en gjeng 17-åringer.) Det er lett å tenke generelt helt til noe skjer med en selv. Derfor er det svært viktig at rettssystemet ikke går inn i noen form for hevn som straffereaksjon. (Som f.eks. dødsstraff. Kan ikke se at det6 er noen annen grunn til dødsstraff en hevn...) Jeg ser at dette trolig var veldig dårlig formulert... Og at jeg sannsynligvis kunne ordlagt meg på en helt annen måte for å få frem poenget mitt. (Er faktisk i tvil om jeg klarte å få frem poenget nå heller... *sukk* Ikke alltid like lett å formulere seg riktig skriftlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for fengsel for så unge mennesker.

Det tror jeg ikke fører noe godt med seg.

Hva mener du bør gjøres med ungdommene i Oslo som raner en kiosk/andre barn/sloss med kniv på byen for 20. gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er ikke for fengsel for så unge mennesker.

Det tror jeg ikke fører noe godt med seg.

Enig! Jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg ikke tror fengsel virker overhode. Kjæresten min studerer juss, og er fortiden på utveksling i USA og lærer bl.a. om megling og konfliktsløsning, som USA er veldig langt fremme på. Det at offeret møter den som har begått den kriminelle handlingen og de får snakket sammen og gitt utrykk for sine føleser, tror jeg både vil hjelpe begge parter til å komme videre. Jeg er kjenner til de tre grunnene til straff, men jeg synes det er viktigst at den straffede ikke begår mere kriminalitet, og til det fungerer fengselsstraff (vanligvis) ikke.

Ikke minst når det gjelder unge mennesker, synes jeg at alle resurser skal settes inn på å hjelpe dem på rett spor, det er både samfunnet og individet mest tjent på!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du bør gjøres med ungdommene i Oslo som raner en kiosk/andre barn/sloss med kniv på byen for 20. gang?

Jeg har nok mer tro på å gi dem den hjelpa de trenger istedenfor å sperre barn inne bak murene altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok mer tro på å gi dem den hjelpa de trenger istedenfor å sperre barn inne bak murene altså.

Det skjønner jeg, men HVA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min studerer juss, og er fortiden på utveksling i USA og lærer bl.a. om megling og konfliktsløsning, som USA er veldig langt fremme på. Det at offeret møter den som har begått den kriminelle handlingen og de får snakket sammen og gitt utrykk for sine føleser, tror jeg både vil hjelpe begge parter til å komme videre.

Opplysning: USA er det vestlige landet med størst andel folk i fengsel...

Norge har også konfliktråd, her møter bla ungommer som har gjort småkriminelle ting. For en som er blitt knivstukket kan det være vanskelig å bli forsonet, slike saker er for alvorlige og går i vanlig rettssal. Men nasking og småslossing taes i konfliktrådet om begge parter vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...