Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #1 Skrevet 29. mai 2002 Det virker som om noen har sterke meninger om at det å gifte seg hos sorenskriveren ikke er "ordentlig" bryllup. Leste her inne en plass en som skrev noe slikt som: "vi skal ikke ha ordentlig bryllup, bare vielse hos sorenskriveren". Hva er da vitsen å gifte seg der, når man ikke betrakter det som noe "ordentlig" bryllup...? Hvorfor er det bare kirkebryllup som er regnet som et "ordentlig" bryllup????? Greit med drømmen om hvit brud og alt det der. Men er det noen som skal forklare meg hvorfor det er slik? Jeg mener man skal respektere andre mennesker og deres meninger. Hvis noen ønsker å gifte seg med. eller uten, noen stor feiring,må jo det være greit. Håper dere orker å svare litt på min filosofi. (Planen vår er å gifte oss i kirken 01.02.03)
Sony Skrevet 29. mai 2002 #2 Skrevet 29. mai 2002 Det er Sony som har startet denne tråden. Fikk ikke logget meg på..12
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #3 Skrevet 29. mai 2002 Jeg er sååå ening med deg. Vi skal gifte oss 31.august-02. Men vi skal ha utendørs sermoni med dommer. Gleder oss masse til det og tror det blir veldig spesiellt. Så la folk gjøre som dem vil!! Aller viktigst er det vel at man blir gift??? Kirkelig eller borgelig....
Engel Skrevet 29. mai 2002 #4 Skrevet 29. mai 2002 Er det egentlig noen som ikke har respektert de forskjellige valgene her da? Vi er nok inne i en tid der trenden er kirkebryllup med middag og fest, kanskje har de to kongelige bryllupene bidratt litt der, men det er mange andre muligheter, og jeg syns folk skal gjøre akkurat som de vil. Har ikke fått med meg at den ene eller andre måten skal være bedre enn noen andre.12
mari Skrevet 29. mai 2002 #5 Skrevet 29. mai 2002 vi skal ha ordentlig bryllup, med vigsel på kontoret til soren skriveren først og så en egen sermoni etter på sammen med gjestene. tror at mange har et feil bilde av det ågifte seg borgelig, noe som er synd, for man kan gjøre det veldig fint!!!
Blomst Skrevet 29. mai 2002 #6 Skrevet 29. mai 2002 Vi skal gifte oss i Tinghuset. Full pakke med stor kjole, diadem, slør og middag for 60 og fest for 70 etterpå. De fleste kommer i tinghuset. For det første så føles det veldig "riktig" følsesmessig å gifte seg, ikke spør meg hvorfor Vi er dog ikke kristne. Dog har jeg mange kristne venner som benytter kirken aktivt. Litt i respekt av disse, samt at rammen vil bli ekstremt falsk dersom vi velger kirkelig bryllup, har vi valgt borgelig vigsel. Å stå i et kristen hus å love ditt og datt i kristen kontekst blir en meget falsk ramme på et ekteskap vi legger mye i. Dette vil for oss bli helt feil. Vi har hørt at det er pent i Tinghuset i Oslo, og vi gleder oss stort til denne dagen. Må også si at jeg har respekt for de som gifter seg på "sin måte". Lykke til alle sammen !
Fakse Skrevet 29. mai 2002 #7 Skrevet 29. mai 2002 Tradisjonelt har kirkelig bryllup vært det "ordentlige", mens borgelig bryllup har vært et "enkelt" bryllup med få gjester. Skillet har altså ikke vært kristen/ikke kristen, men mere på hvor stor bryllupet skulle være. Vi ser at dette henger igjen i diverse skikk og bruk og bryllupsbøker, der borgelig bryllup ofte er synonymt med enkelt formidagsbryllup der bruden har drakt i stede for kjole, og det bare er den aller nermeste familie til stede. Men selv om mange altså ikke har fått det med seg, så er dette et skille som ikke eksisterer lengre. Man kan fint ha et enkelt bryllup uten brudekjole i en kirke. Men man bør kanskje velge en liten kirke dersom man har få gjester, for at det ikke skal se så tomt ut. Samtidig er det INGENTING som hindre en i å gifte seg i stor hvit brudekjole selv om bryllupet er borgelig. Selv skal jeg gifte meg borgelig, men vi skal ha maaange gjester, inngangsmarsj og "hele pakka". Min kjære ville at vi skulle gifte oss i bunad, så det blir ikke hvit brudekjole, men det er altså ikke fordi det ikke "passer seg" i et borgelig bryllup. Til sist vil jeg si at et borgelig bryllup selvfølgelig er like "skikkelig" som et kirkebryllup. Det viktige er jo at man gifter seg med den man elsker! Spør du meg så BØR valg av sted for vielsen være en følge av religion. Det er ikke slik nå, men det blir forhåpentligvis slik som noen år, når den gamle vrangforestillingen om borgelig vielse som mindre skikkelig slipper taket.12
Siljetot Skrevet 29. mai 2002 #8 Skrevet 29. mai 2002 Jeg er helt enig med dere her. Det er like "ordentlig" med begge deler, uansett hvordan man gjør det. Både jeg og forloveden min er personlig kristne derfor ønsker vi å gifte oss i kirken og få Guds velsignelse. Men dette betyr ikke at jeg ikke respekterer at andre gjør det annerledes eller at andre måter å gifte seg på ikke er "ordentlig". Det er viktig at folk gjør det på den måten som føles rett for de.12
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #9 Skrevet 29. mai 2002 Hvorfor gifter man seg? For at paret skal bli "offisielt" godkjent, lovmessig, skattemessig,av foreldre og venner og samfunnet for oevrig og noen oensker en velsignelse av Gud. Bryllup er ogsaa en rite, en fest, hva som enn er religionsbekjennelsen eller mangel paa saadan. Bryllupet har helt klart like stor betydning om det feires i kirka eller paa raadhuset. Misforstaaelsen som dreier seg om at det er kun kirkebryllup som "teller" har kanskje noe med at kirke og stat ikke er adskilt i Norge? I flere land kommer religioest bryllup i tillegg til raadhuset, fordi dette bryllupet kan vaere kristent, muslimsk, buddhistisk ... Lili
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå