Gå til innhold

Yoga eller pilates?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ned en del i vekt, og har begynt så smått med turer (som skal bli til løping forhåpentligvis) og spinning. Jeg trenger annen trening i tillegg, til å bli mykere og til å stramme opp, men hva er best da, yoga eller pilates? Hva er hovedforskjellene?

Jeg føler begge deler er vanskelig å lære seg, men er yoga verst? Flere av øvelsene i pilates er litt tungvinte når man har ekstra fett på kroppen og det er noe jeg må regne med, men enkelte av yogastillingene virker komplett umulig - må man være tynn for å gjøre yoga?????

Anonym poster: 787782c8376e838913af7f40bf1c7a1c

Videoannonse
Annonse
Gjest *Maja*
Skrevet

Hehe! Yoga og pilates er for alle uansett størrelse så du skal ikke bekymre deg.

Pilates er laget for å styrke kjernemusklaturen, mens yoga går på styrke, smidighet, balanse og indre ro.

Jeg forelsket meg i yoga. I starten er en selvsagt litt klossete og faller litt over endre, men det er ingen som bryr seg da alle har vært der :)

Skrevet

Jeg kan ikke så mye om yoga, så jeg svarer for pilates :-) Jeg begynte med det i vinter. De første timene var vanskelige - men veldig morsomme! Og jeg fikk rask fremgang. Du må IKKE være tynn for å trene pilates! På pilatestimene jeg gikk på var det damer og menn i alle aldre og størrelser.. Og de tynneste var absolutt ikke de som nødvendigvis klarte seg best :P Øvelsene er vanskelige i begynnelsen fordi man gjerne ikke har muskler til å få de til (det hadde i alle fall ikke jeg!). Man er støl i dagesvis! Men musklene og teknikken kommer, og da er det en super mestringsfølelse! "Denne øvelsen fikk jeg ikke til for 3 uker siden, men i dag gikk det!!"

Jeg savner pilates bare jeg skriver om det her nå.. De har pilates-pause på treningssenteret mitt i sommer. Dessverre skal treneren flytte, så hun kommer ikke tilbake til høsten. Kjempetrist, hun var helt super. Masse humor! Og så var hun så god med mennesker... når jeg f.eks. kom med nyklipt hår, sa hun "så fin du var på håret" - når ikke en gang venninnene mine la merke til klippen :-) Det har veldig mye å si hvem som er treneren! Kan se for meg at en "hensynsløs", tørr og lite engasjert trener kan få pilates til å bli gørr... Så det har alt å si :-)

Gjest Loverdose
Skrevet

Har prøvd både pilates og yoga, og jeg stemmer for pilates. Jeg kjedet meg når jeg trente yoga og var ikke motivert for fem flate ører, syns øvelsene var kjedelige og fikk ingenting ut av det. Pilates, derimot!! Trente det i ett år og merket stor forskjell på kroppen. Skal begynne å trene det igjen fortløpende, i tillegg er det kjempe gøy.

Skrevet

Smaken er som baken , tenker jeg:)

ELSKER yoga, spesielt ashtanga ( en veldig fysisk form av yoga) og bikram .

Pilates for meg er dødsens kjedelig , og tro meg jeg har prøvd. Forskjellige steder og instruktører,men niks! Så jeg skal ikke utsette meg for det igjen. Men det er meg. Mange venner som sverger til Pilates.

Du trenger absolutt ikke være tynn og veltrent for og praktisere yoga. De fleste har av forskjellige grunner øvelser de ikke får til i begynnelsen.

Så prøv både Pilates og yoga , håper du finner noe som du liker:)

Lykke til!

Skrevet

Som mange sier - prøv begge. Jeg foretrekker personlig Yoga, men vet ikke helt hvorfor. Det har nok like mye med instruktør og gjøre, som øvelsene. En del av øvelsene er dessuten like/lignende. Muligens litt mer styrketrening i pilates og litt mer tøying i yoga, men igjen - det kommer an på timen/typen/instruktør. Noen former for yoga er mest tøying mens andre er masse statisk styrke.

Skrevet

Anbefaler som andre nenver her å prøve begge deler :happy: Personlig mener jeg det er viktig å ha en treningsform du liker og er motivert for, da er det så mye lettere å komme igang med treningen og ha det gøy!

Jeg elsker pilates, synes det er kjempegøy:) Yoga har jeg ærlig talt ikke prøvd ut, så kunne vel godt gitt det en sjanse. Men nå flytter jeg snart inn til storbyen og treningssenter venter!!

Skrevet

Jeg fikk lite ut av pilates, yoga har jeg ikke prøvd. Jeg tror både yoga og pilates er kjempefint som supplement til tung kondisjonstrening og skikkelig styrketrening, men aldri en erstatning for disse. Kjernemuskulatur og stabilitet får du trent i rikelig monn hvis du trener skikkelig styrketrening, mens du mister mange av fordelene du får fra styrketrening om du f.eks bare velger pilates. Hvis du vil bli "strammere" er mitt tips styrketrening, kardio og evt litt pilates eller yoga for bedre bevegelighet og mobilitet.

Skrevet

Kan du ikke gjøre begge deler?

Pilates er i et nøtteskall styrketrening uten å bli "bulky", yoga fokuserer på balanse, indre ro og kjernemuskulatur. Jeg foretrekker yoga selv, pilates er jeg rett og slett litt for lat til. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...