Gjest Gjest Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Hei Jeg har forsøkt å lete på nettet om hvordan man kan ca beregne bidrag for en 18 åring. Det er enda et år til han er ferdig på videregående, og han kan kreve bidrag for dette siste året. Har kommet frem til at det er relativt nye regler, og at det er kun fars inntekt det skal regnes av (mao kommer ikke mors inntekt inn i bildet om sønnen bor hos mor enda) Noen som har eksempler?
Sulosi Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 Virker ikke bidragskalkulatoren for de som er fylt 18? Nav har iallefall en måte å regne det ut på så mulig du kan få hjelp der hvis kalkulatoren ikke "virker".
Junine Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 Jeg fikk det samme av min far, som mamma fikk i barnebidrag. Han satte det inn på min konto, summen ble vi enig om uten nav:) har hørt om fedre som er gjerrig, og vil helst betale så lite som mulig. Syns du burde ta en prat med sønnen din, og bli enig dere to imellom.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #4 Skrevet 9. august 2012 Jeg fikk det samme av min far, som mamma fikk i barnebidrag. Han satte det inn på min konto, summen ble vi enig om uten nav:) har hørt om fedre som er gjerrig, og vil helst betale så lite som mulig. Syns du burde ta en prat med sønnen din, og bli enig dere to imellom. Det hjelper lite om mor og sønn blir enig om hva far skal betale... Anonym poster: db2c819a1444fbd626a804acdc2a25de
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 Jeg fikk det samme av min far, som mamma fikk i barnebidrag. Han satte det inn på min konto, summen ble vi enig om uten nav:) har hørt om fedre som er gjerrig, og vil helst betale så lite som mulig. Syns du burde ta en prat med sønnen din, og bli enig dere to imellom. Det er ikke sikkert det er gjerrighet som ligger bak. Noen vil betale minst mulig fordi de har så lite å leve av selv at de faktisk ikke kan betale så mye som de skulle ønske. Andre ønsker at 18-åringen skal lære å ta ansvar selv og ikke leve på mor og far etter myndighetsalder, til tross for skolegang. I såfall føler de nok at de heller lærer barna sine noe viktig om økonomi framfor å legge alt til rette i hendene på dem (jeg tenker her på tilfeller der bidraget kunne blitt på flere tusen pr mnd mens bidragsyter mener ungdommen bør være med på å tjene egne penger og ikke bare leve på foreldrene og derfor ønsker å betale mindre). Jeg er litt oppgitt over holdninger i dag som tilsier at foreldre er gjerrige om de ikke kaster penger etter barna sine. Jeg sier ikke at det er det du mener, men jeg ser en generell holdning om det som gjør at jeg reagerer når jeg ser foreldre bli kalt gjerrige fordi de vil betale minst mulig til sine myndige barn. Anonym poster: efd6ad091478e32ecfb36c00359c3126
Junine Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Det er ikke sikkert det er gjerrighet som ligger bak. Noen vil betale minst mulig fordi de har så lite å leve av selv at de faktisk ikke kan betale så mye som de skulle ønske. Andre ønsker at 18-åringen skal lære å ta ansvar selv og ikke leve på mor og far etter myndighetsalder, til tross for skolegang. I såfall føler de nok at de heller lærer barna sine noe viktig om økonomi framfor å legge alt til rette i hendene på dem (jeg tenker her på tilfeller der bidraget kunne blitt på flere tusen pr mnd mens bidragsyter mener ungdommen bør være med på å tjene egne penger og ikke bare leve på foreldrene og derfor ønsker å betale mindre). Jeg er litt oppgitt over holdninger i dag som tilsier at foreldre er gjerrige om de ikke kaster penger etter barna sine. Jeg sier ikke at det er det du mener, men jeg ser en generell holdning om det som gjør at jeg reagerer når jeg ser foreldre bli kalt gjerrige fordi de vil betale minst mulig til sine myndige barn. Anonym poster: efd6ad091478e32ecfb36c00359c3126 Ærligtalt! Det er snakk om å hjelpe sine barn, er ikke foreldre pliktig til det? Selv jobbet jeg og tjente penger, mens jeg fikk bidrag. Jeg fikk derfor spart penger, til å kunne flytte tidlig for megselv. Aner du hvor vanskelig det er for unge mennesker i dag å komme seg ut på boligmarkedet? Jeg har lært meg å bli svært selvstendig av dette, noe som har resultert i at jeg har fått en god jobb og har senere kunnet livnære min familie. Og det med at far kanskje ikke har penger til allverdens bidrag, det er derfor jeg skrev at dem skulle bli enig.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 Vi gjorde det slik at jeg fikk pengene direkte av pappa når jeg ble 18. Så fikk jeg tilsvarende mindre klær og lommepenger av mamma. Fant fort ut at jeg ikke trengte alle klærne, kinobillettene, smykkene, sminken og alt det mamma tidligere hadde kjøpt til meg. Om dere vil fortsette med samme ordning som før så kan du jo ta en telefon til NAV. Jeg kan ikke garantere at de første tre menneskene du møter på tråden har lik informasjon eller kompetanse i det hele tatt, så du ringer på eget ansvar! Anonym poster: 171538aee18e7fa0f65815a9049e90f0
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2012 #8 Skrevet 16. august 2012 Noen som har en attenåring som får bidrag direkte fra far? Som vil oppgi fars inntekt og hva attenåringen får?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2012 #9 Skrevet 16. august 2012 Ærligtalt! Det er snakk om å hjelpe sine barn, er ikke foreldre pliktig til det? Selv jobbet jeg og tjente penger, mens jeg fikk bidrag. Jeg fikk derfor spart penger, til å kunne flytte tidlig for megselv. Aner du hvor vanskelig det er for unge mennesker i dag å komme seg ut på boligmarkedet? Jeg har lært meg å bli svært selvstendig av dette, noe som har resultert i at jeg har fått en god jobb og har senere kunnet livnære min familie. Og det med at far kanskje ikke har penger til allverdens bidrag, det er derfor jeg skrev at dem skulle bli enig. Foreldre er pliktig til å forsørge sine barn. All hjelp utover det er de ikke pliktig til, men det er noe de som kan ofte gjør. Siden du jobbet og fikk spart deg opp en pen slump penger, hadde tilsagt at du ikke hadde krav på det bidraget du fikk. Redusert bidrag kanskje, men ikke fullt. Det er heller ikke alle foreldre som har anledning til å "hjelpe" avkommet sånn at de får spart seg opp penger, å det skal ikke ses negativt på. Anonym poster: db2c819a1444fbd626a804acdc2a25de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå