Gå til innhold

Mobiltelefon forbud!

Skal vi forby mobiltelefoner på norske skoler?  

1 stemme

1. 1. Skal vi forby mobiltelefoner på norske skoler?

• Ja
      31
    • Nei
      10
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Diskusjonen går jo hett i disse dager om mobiltelefoner med kamera skal forbys på skoler. Grunnlaget for dette er at det blir tatt bilder i gym timer, på toalett osv, som brukes som et reskap til mobbing. Et slikt forbud er jeg den første til å ønske velkommen. Hvorfor skal barn og ungdom leve i frykt for å bli tatt bilde av i disse situiasjonene. Men kan godt forstå at elever har problemer med å la mobilen bli hjemme. Bare se på veldig mange voksne, man klare ikke å slå av mobilen på sykehus, kino og andre påkrevde steder.

Hva syns dere, ja eller nei til mobiltelfon forbud på skolen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fullstendig galskap at det har gått så langt med mobilbruken i dette landet som det har gjort. Jeg heier på enhver begrensning av dette og i hvert fall på skolen. Ingen som hopper strikk lenger?

Nuvel, det er ikke meningen å virke bakstrebersk, man kan ikke stoppe utviklingen. MEN man kan styre den i de formene man ønsker.

Det betyr at jeg synes mobilforbud på skolen? JA.

Og så kommer dette med å være redd for å bli tatt bilde av. Hva er det vi har lært ungene våre...? :sur: Rister på hodet av sånt jeg.

Skrevet

Jeg har aldri skjønt hva unger må ha mobil på skolen etter til å begynne med engang jeg. Jeg synes det er lempfeldigheter at det ikke er kommet et forbud for lenge siden. Nå finnes det enda sterkere grunner til et forbud etter at man kan sende anonyme sms (nummer ikke koblet til person, anonym mobbing) og IKKE MINST kamera på telefonene..

Skrevet

Jeg syns at mobiltelefone skal forbys på barne og ungdomsskoler, jeg syns ikke man kan forby ungdom fra 16 år og oppover og bruke mobil telefon. Jeg er selv elev ved en vidregående skole, og selv om jeg er endel eldre enn gjennomsnittet der, syns jeg ikke man kan nekte voksene og nesten voksene elever og ha med seg mobiltelefon (bruk den i timene blir selvfølgelig en helt annen sak :wink: )

På barne skoler har mobiltelefone ingen ting å gjøre, men jeg er jo litt sær, og mener at ingen under 13 år skal ha mobiltelefon.

Skrevet

Jeg svarte nei, for da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi forbud mot mobiltelefonen i timer og det hjalp lite. Ble et dårlig forhold mellom elever og lærere og elevene satte seg helt vrang. Hysteriet er gått såpass langt at ungdommen ikke klarer seg uten telefonen i 6-8 timer. :roll:

På barneskolen derimot burde man forby den og lære barn å ikke bruke mobiltelefon og heller hoppe strikk. Hoppe sløyfe var gøy og mye mindre intriger :P

Skrevet
Jeg svarte nei' date=' for da jeg gikk på ungdomsskolen hadde vi forbud mot mobiltelefonen i timer og det hjalp lite. Ble et dårlig forhold mellom elever og lærere og elevene satte seg helt vrang. [/quote']

Nettopp derfor bør det være forbud mot å ha mobil med seg på skolen. Hvis alle hadde denne reglen, så ville ikke miljøet vært sur. En lov for alle.

Skrevet

Jeg stemte nei.

Grunnen er at jeg ikke deler synet med at dette med gym garderoben skal overstyre resten av bruken på skolen. Jeg personlig ville gått hardere inn for å stoppe bruken av mobiler i garderobene. Telefonene kunne for eksempel læreren tatt hånd om mens elevene skiftet, dusjet osv, hvis dette skulle vise seg å være et problem på den aktuelle skolen.

Om dette er noe problem varierer vel fra skole til skole.

Skrevet

Mobiltelefonbruken har tatt helt overhånd! Du ser snart ikke en eneste ungdom- eller voksen- uten telefonen i hånden. OG på skolen bør det være en selvfølge at det er forbudt. Jeg stemte ja.

Skrevet

Jeg ser ikke selvfølgeligheten i det. Er det pga skolen er en læringsanstalt? Eller pga mobilene er et verktøy i mobbingen? Er vel ikke alle skolene som har et problem med dette, selv om det kanskje virker sånn nå som det har kommet fram i media.

Jeg for min del kan ikke huske å ha registrert noe av dette da jeg gikk på skolen. Greit, det er riktig nok en stund siden, men jeg mener fremdeles at dette bør (og helt sikkert er) noe hver enkelt skole får vurdere på egen hånd, alt ettersom de oppfatter det som et problem.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg stemte ja.

Synes det er en uting at enkelte mener de er så viktige at de rekkes 24/7. :roll:

I skolesammenheng er det fryktelig irriterende å måtte høre på innkomne sms, samtaler eller tasting...

Gikk selv på kveldsskole og hadde en mobilavhengig ved siden av meg.

Hennes unnskyldning:

Barnevakten måtte jo kunne få tak i henne...

Hvordan klarte vi oss før mobilen ble så utberedt...?

Før noen sier at vi ikke kan stoppe utviklingen og blabla gamle dager osv.

Hva med at de som må ha tak i noen ringer til skolen da;

som en måtte før...?

Mayamor

Skrevet

Det er ikke fulgt like effektivt å ringe skolen. Samt telefonene kan settes på lysløs og legges i ranselen i timene. :-)

Skrevet

Jeg svarte ja!

Det er gått alt for lang med disse mobiltelefonene! Ser jo selv hvor jeg sliter med å slå den av.

Men jeg mener bare ungdoms -og barneskolen. For som noen andre påpeker her, det skal litt til å forby mobil til 16-17-18 åringer på videregående.

Skrevet

Jeg ser heller at forholdet mellom elever og lærere blir bedre. Synes det er et større problem enn mobiltelefoni. Ungdom har fått ha mobiltelefonen såpass lenge at det egentlig er litt sent å lage et forbud nå og mange ville gått rundt forbudet og hatt med i krisetilfeller og plent nektet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er lurt å skille mellom bilde tlf og vanlig mobil i slike debatter, det er vidt forskjelige problemer knyttet til de forskjellige tingene:

Bildetlf: Personvern, mobbing osv

Vanlig mobil: Uro i klassen, avansert form for lappesending osv.

Etter min mening er vanlig mobil ok (min datter på 13 har mobiltlf som hun fikk til 13 års dagen og betaler for selv), men bilde tlf bør ikke tillates på skole ol pga dusj/gym osv, det er store nok problemer rundt det temaet som det er.

Skrevet
Det er lurt å skille mellom bilde tlf og vanlig mobil i slike debatter, det er vidt forskjelige problemer knyttet til de forskjellige tingene:

Bildetlf: Personvern, mobbing osv

Vanlig mobil: Uro i klassen, avansert form for lappesending osv.

Etter min mening er vanlig mobil ok (min datter på 13 har mobiltlf som hun fikk til 13 års dagen og betaler for selv), men bilde tlf bør ikke tillates på skole ol pga dusj/gym osv, det er store nok problemer rundt det temaet som det er.

Bildetlf? Om du snakker om mms telefon så er jo det like fullt en mobiltelefon. Jeg fikk også en mobiltlf i 13års-alderen, men jeg behøvde den ikke. Men jeg fikk en mulighet til å sitte dag og natt og chatte med eldre menn dobbelt så gamle som meg og vel så det. :roll:

Har en kusine på 14 som har mobiltelefon som bruker all ukelønna på kontaktkort slik at hun kan flørte med 16åringene hun er forelsket i. Låne penger gjør hun også :roll:

Jeg tror med hånden på hjertet at miljøet vil bli verre om man forbyr mobiltelefoni ungdomsskolen, men man kunne evt skjerpe reglene. F.eks lydløs i timene, ellers får man gjensitting og det å faktisk ta telefonen i timene burde man få det samme for. Dette burde gå ut på orden og står man i fare for å få nedsatt karakter.

Skrevet

Da jeg gikk på barne/ungdomsskole ble tingen inndratt hvis vi tusket med noe i timen. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke lærere kan si at "i mine timer er det helt uaktuelt å bruke mobiltelefon i noen form. Den skal ikke ligge på pulten, og jeg vil ikke høre en lyd fra den. Hvis jeg gjør det, blir den beslaglagt i 3 dager." Har ikke lærere noen autoritet lengre? Jeg er muligens enig i at på vgs trenger man ikke forby, men man antar at folk har nok vett til å legge den vekk i timene.. hvis de ikke har det, må man tilbake til barneskoleregimet.

Og på barne/ungdomsskole, hva skal ungene med telefonen egentlig? Greit nok å ha den liggende i sekken på lydløs hvis man ofte må koordinere med foreldre, men for venner/klassekameraters skyld, er det helt unødvendig. De sitter jo ved siden av hverandre hele dagen..

Og at lærere skal plukke sammen telefoner før gym.. det er jo dømt til å ikke funke. For det første at lærere har andre ting å drive med enn å samle ting, for det andre at det er svært lett å lure systemet. Putte en gammel mobil i spannet, ta med den nye med kamera inn i garderoben.

Dette er et bittelite problem som har fått vokst seg stort og tilsynelatende uhåndterlig. Er virkelig lærere så redde for å gjøre seg litt upopulære?

Skrevet
Da jeg gikk på barne/ungdomsskole ble tingen inndratt hvis vi tusket med noe i timen. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke lærere kan si at "i mine timer er det helt uaktuelt å bruke mobiltelefon i noen form. Den skal ikke ligge på pulten, og jeg vil ikke høre en lyd fra den. Hvis jeg gjør det, blir den beslaglagt i 3 dager." Har ikke lærere noen autoritet lengre? Jeg er muligens enig i at på vgs trenger man ikke forby, men man antar at folk har nok vett til å legge den vekk i timene.. hvis de ikke har det, må man tilbake til barneskoleregimet.

Beslaglagt i 3 dager? Lærere kan ha autoritet, men problemet er at elever respekterer ikke lærere og lærere er redd for problem-elever som det er, og lærere kan ikke beslaglegge noe som tilhører eleven utenom skoletiden. Da hadde nok det kommet i VG og gud vet hvilken avis og så hadde det fulgt med en unnskyldning fra skolens side og hele pakka. Det er ikke så mye skolen kan gjøre mer. Om mobiltelefon i ungdomsskolen er et så stort problem så synes jeg skolen burde ta dette opp med foreldrene for de har faktisk også et ansvar i å lære ungene sine om respekt og når det passer seg, evt ikke passer seg å gjøre ting.

Og på barne/ungdomsskole, hva skal ungene med telefonen egentlig? Greit nok å ha den liggende i sekken på lydløs hvis man ofte må koordinere med foreldre, men for venner/klassekameraters skyld, er det helt unødvendig. De sitter jo ved siden av hverandre hele dagen..

Ungdom vokser opp så mye raskere nå enn de gjorde før. Når man begynner i ungdomsskolen er man jo allerede voksen, nesten ;) Og det er vel nettopp da man blir opptatt av det andre kjønnet og skal texte o.l., men nødvendig er det vel ikke, for foreldrene burde ha full kontroll over hvor de er til alle døgnets tider allikevel.

Og at lærere skal plukke sammen telefoner før gym.. det er jo dømt til å ikke funke. For det første at lærere har andre ting å drive med enn å samle ting, for det andre at det er svært lett å lure systemet. Putte en gammel mobil i spannet, ta med den nye med kamera inn i garderoben.

Dette er et bittelite problem som har fått vokst seg stort og tilsynelatende uhåndterlig. Er virkelig lærere så redde for å gjøre seg litt upopulære?

Når jeg tenker på lærere så har jeg to syn; den ene som følger etter deg hele tiden for å rapportere om alt galt du gjør og som flipper ut hver gang du kommer for sent til timene, og gud nåde deg om du ikke har gjort leksene i tide. Disse har man vel ikke så mye respekt for nå til dags, det var verre før. Har følelsen av at ungdom rotter seg sammen nå og egentlig gir katta i slike lærere. Så tenker jeg på et par lærere jeg har hatt som ikke brydde seg så mye om det faglige, men som faktisk tok seg tid til å prate med enkelt elevene og holdt seg oppdatert uten å "snoke". Men det er få av de.. :roll:

En lærer merker nok fort at det ikke er noen vits i å prøve å samle inn telefoner fra elevene.

Skrevet
Det er ikke fulgt like effektivt å ringe skolen. Samt telefonene kan settes på lysløs og legges i ranselen i timene. :-)

Det ER jo forbudt å ha telefonen oppe, men elevene klarer jo ikke å dy seg, de MÅ lese den hele tiden.

Tror forøvrig ikke det er problemfritt å tvangsinnsamle mobilene til 14-15 åringer når de skal i garderoben. Da får skolen et erstatningsansvar om noe skulle skje, som de nok ville være foruten.

Jeg skjønner heller ikke at foreldrene lar barna sine gå rundt og brife (det gjør de ihvertfall her i området) med sine dyre mobiler, så mye barneran som skjer for tiden.

Gutta tittet på oss i dusjen. Uffameg om de skulle hatt kamera i tillegg! Dette er en ille utvikling.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke lærere kan si at "i mine timer er det helt uaktuelt å bruke mobiltelefon i noen form. Den skal ikke ligge på pulten, og jeg vil ikke høre en lyd fra den. Hvis jeg gjør det, blir den beslaglagt i 3 dager." Har ikke lærere noen autoritet lengre?

De får sinte foreldre på nakken, som evt ringer avisen, slik de gjør når en lærer blir sinna for bruk av tyggegummi...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=213625

Han tok med seg søppelbøtten ned til pulten der jeg satt. Så sa han at jeg skulle spytte den ut. Det rakk jeg ikke før han tømte alt over meg, påstår 13-åringen.

Ille å tømme søppel, men at hun ikke RAKK å spytte ut noe hun VISSTE ikke var lov... :roll: Det tror jeg ikke noe på. Husker selv hvor trassig jeg var.

Skrevet
Beslaglagt i 3 dager? Lærere kan ha autoritet' date= men problemet er at elever respekterer ikke lærere og lærere er redd for problem-elever som det er, og lærere kan ikke beslaglegge noe som tilhører eleven utenom skoletiden.

Klart lærere kan beslaglegge ting fra elever utenom skoletiden! F.eks så tok rektor vannkanonen min første skoledag i 3.gym, og jeg fikk den ikke igjen før siste skoledag. Spesielt hvis skolen opplyser på forhånd om en slik praksis så er det helt akseptabelt. Hvis ikke elever respekterer lærere, så er det noe feil med holdningen til lærere. De lærerne jeg har møtt som ikke håndterer elevene sine, også vanskelige elever, er lærere uten ryggrad.

Ungdom vokser opp så mye raskere nå enn de gjorde før. Når man begynner i ungdomsskolen er man jo allerede voksen, nesten ;)

Det er jeg helt uenig i. Mer veslevoksen enn før, kanskje, men ikke voksen. Og jeg antar du snakker om ungdom nå i forhold til ungdom for 10 år tilbake, for trenden er at ungdom blir voksne seinere og seinere de siste 50 år.

Når jeg tenker på lærere så har jeg to syn; den ene som følger etter deg hele tiden for å rapportere om alt galt du gjør og som flipper ut hver gang du kommer for sent til timene, og gud nåde deg om du ikke har gjort leksene i tide. Disse har man vel ikke så mye respekt for nå til dags, det var verre før. Har følelsen av at ungdom rotter seg sammen nå og egentlig gir katta i slike lærere. Så tenker jeg på et par lærere jeg har hatt som ikke brydde seg så mye om det faglige :roll:

Klart det finnes mange typer lærere. De som føler de ikke har kontroll, og skal hevde seg ved barnslige ting som å følge etter elever og å flippe ut. Hvordan kan de forvente at elevene skal skjerpe seg når de setter et slikt eksempel? Jeg synes forøvrig at det skal forventes at man kommer til timen i tide og har gjort leksene sine. Straff hvis man ikke har gjort dette, er imidlertid et helt annet tema. Jeg synes imidlertid at lærere som ikke bryr seg om det faglige, ikke er noe bedre! Elevene går på skolen for å lære. At en lærer takler det sosiale/empatiske i tillegg til det faglige, er ultimat. Men jeg synes ikke man skal applaudere at det faglige får seile sin egen sjø.

Det må legges til at jeg synes skoler har alt for lite disiplin. Alt er så "la skure og gå". Ingen har vondt av litt disiplin. Jeg leste om de internasjonale skolene, f.eks i Oslo. Ikke rart foreldre vil ha ungene sine dit. Lærerne er kledt pent, og behandler elevene med respekt. Og forventer det samme tilbake. Det er ikke spørsmål om man gidder å gjøre lekser, holdningen er en helt annen. For min egen del, skulle jeg også ønske at skolen hadde mer disiplin opp igjennom årene. Barneskolen var lekbasert og på min skole hadde vi ingen problemelever. Men på ungdomsskolen hadde vi det. Og ingen klarte egentlig å finne noen løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...