Gå til innhold

Billig, raskt, sunt og godt! - en studentvenlig guide til mat

Anbefalte innlegg

Gjest Marsvinet
Skrevet

Hei! Her vil jeg prøve å samle oppskrifter til ett dokument som jeg senere vil legge ut på nettet som en hjelp til alle studenter som lurer på hvordan de kan lage god mat som ikke koster mye penger, er raskt å lage, og som ikke får "hybelkiloene" til å snike seg på.

Jeg trenger masse tips for at dokumentet skal bli nyttig, så all hjelp settes pris på!

Målet er at hvær posjon skal koste under 20 kr, og ta under 10 min å lage. Det hadde også vært fint om folk prøver å bruke denne malen, men det gjør ikke noe om man mangler detaljer om pris og kalorier (jeg har deltidsjobb i dagligvarebutikk og kan fylle inn dette senere, skal også dobbeltsjekke prisene og kaloriinnholdet til det jeg har lagt ut under her)

Alle som deler oppskrifter her skal så klart få en link til det ferdige dokumentet! :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Pasta:

Til 1 posjon trenger du:

• Grov pasta (ca 20 kr/ 500g)
  • 1 Glass Rimi Pastasaus (10kr/ 300g)
  • Rucolasalat (20 kr/ pk)

Ta ca 50 g pasta (2 kr), og legg det i en plastbolle med nok vann til å dekke pastaen. Du må brekke pastaen på midten for å få plass hvis du bruker spagetti. Sett mikrobølgeovnen på medium og kok i 4 min. Vask 1/5 av ruccolasalatpakka (4kr) Hell av vannet og legg ruccola på toppen. Hell over ¼ av innholdet i glasset (2,5 kr)

Tid: 6 min

Kcal: 300

Pris: 8,5 kr

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Havregrøt:

Du trenger:

• Bjørns lettkokte havregryn ( 9 kr/ 750 g)
  • Melk eller vann (13 kr/ 1L eller 0kr/1L)
  • en klype salt
  • 1 ts sukker eller 1ts honning eller ca 15 rosiner

Ta 2-3 never havregryn i en bolle. Hell over 2 dl melk eller vann og en klype salt. Sett i mikrobølgeovnen i 4 min. Pass på så ikke melken koker over. Smak til med valgri søtning.

Tid: 4 min

Kcal: 150

Pris: 4-6 kr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager, har ingen oppskrift til deg. Men det der hørtes ut som en elendig måte å koke pasta på. Pastaen blir utrolig mye bedre av å kokes i rikelig vann med salt i. Det er en grunn til at det står på alle pastapakker.

• Liker 8
Gjest Fairydust
Skrevet

Dessverre, jeg vet ikke hvordan man lager mat på under 10 minutter. Jeg bruker ikke micro til å lage middagsmat. Men trenger du oppskrift på ting som tar mer enn 10 minutter, kan jeg være behjelpelig med oppskrifter :)

• Liker 2
Skrevet

denne blir noe dyrere, så la oss kalle det lørdagskos.

jeg er heller ikke flink til å huske kostnader, eller telle kalorier.

1 kyllingfilet/el 150g ferdig strimlet

1/5 paprika, 1/5 løk, litt squash, ananas, vannkastanjer, baby mais

spaghetti

sweet chili saus

stek kylling og grønnsaker

kok spaghettien i rikelig med vann og salt

hell vann av spaghettien og bland sammen med grønnsaker. hell over sweet chil saus etter ønske

Skrevet

Oj, vanskelig å lage noe på under 10 minutter, da kan man verken ha ris, pasta eller poteter jo. Egentlig blir jo alt vanskelig, for med oppvarming av ovn/plater, kutting av kjøtt og grønnsaker i tillegg til koketid/steketid kommer jeg alltid opp i 20 min. Minst.... Ellers hadde jeg sikkert hatt flere oppskrifter å komme med :)

Skrevet

Assa. Koke pastaen i mikroen? Greit nok man er student, men man har da fortsatt litt verdighet!

Billig mat og god mat er ikke nødvendigvis motsetninger. Det går faktisk an å gjøre det både godt, næringsrikt og billig.

Jeg husker Hellstrøm lagde denne for noen studenter på lavt budsjett.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Som sagt over her, hvis du TS utvider tidsbegrepet litt her - du kan da heller sortere oppskriftene etter hvor lang tid de tar i dokumentet - så får du nok mange flere forslag.

**Edit: mer nøyaktige oppskrifter:

Løksuppe med potet - 1 porsjon, ca 20 min, under 10 kr

1 løk

1 potet

Ca 4 dl vann

1 terning grønnsaksbuljong

Salt og pepper

Timian eller andre urter (kan sløyfes)

Hakk løk og skrell poteten. Del poteten i passe terninger. Fres løken kjapt, tilsett poteten og resten av ingrediensene. La suppa koke i ca 15 min, til potetbitene er møre. Server med brød/rundstykke og litt ost.

Chili con carne - 4 porsjoner, ca 30 min, litt under 100 kr (med kjøttdeig på tilbud)

400g kjøttdeig

1 løk

1 paprika

1 boks hakkede tomater

1 ts pepper

1 ts oregano/basilikum (eller begge)

Chili etter smak (kan sløyfes)

1 boks tomatbønner eller andre bønner

1/2 boks mais (kan sløyfes)

Et par pølser (kan sløyfes)

Evt litt vann

Stek kjøttdeig, tilsett hakket løk mot slutten av steketiden og fres den litt. Ha i de hakkede tomatene, evt pølsebiter, og krydderet. La gryta småkoke 5-10 minutter. Tilsett bønnene (andre typer bønner må kanskje tilsettes før) og evt maisen. Spe med litt vann om du vil ha en tynnere konsistens. Kok opp gryta igjen, og server sammen med ris, eller nachochips og rømme.

Endret av Johanne.R
Gjest Marsvinet
Skrevet

Okei, ser at mange har problemer med 10 minutter som matlagingstid (tusen takk til de som har kommet på noe som lar seg lage på så kort tid). Hva om vi øker tidsramma til 30 min, har dere noe mer til meg da? :)

Gjest Marsvinet
Skrevet

Assa. Koke pastaen i mikroen? Greit nok man er student, men man har da fortsatt litt verdighet!

Vil bare si at på jobben har jeg 30 min pause, og jeg klarer alltid å lage god mat på kort tid og fortsatt ha tid til å nyte den/ bla i avisa. Dette krever koking av ris/ pasta/grønnsaker i micro, men det er mulig ^^ Jeg synes forresten ikke at pastaen smaker dårligere om den er tilberedt i microen (litt annerledes konsistens får den), men det er hver sin smak.

Videre kan jeg opplyse om at jeg faktisk er student! Det er nyttig å ha en samling oppskrifter i bakhånd, som gir rask og billig mat på slutten av måneden når man lever på bare kronestykkene x)

Skrevet

Vil bare si at på jobben har jeg 30 min pause, og jeg klarer alltid å lage god mat på kort tid og fortsatt ha tid til å nyte den/ bla i avisa. Dette krever koking av ris/ pasta/grønnsaker i micro, men det er mulig ^^ Jeg synes forresten ikke at pastaen smaker dårligere om den er tilberedt i microen (litt annerledes konsistens får den), men det er hver sin smak.

Videre kan jeg opplyse om at jeg faktisk er student! Det er nyttig å ha en samling oppskrifter i bakhånd, som gir rask og billig mat på slutten av måneden når man lever på bare kronestykkene x)

Var ikke meninga å ødelegge tråden altså. Jeg er også student og min frokost består av hjemmebakt foccacia med parmaskinke, kremost og hjemmelagd pesto :P Så ja, vi er helt klart forskjellige ;)

• Liker 2
Gjest Marsvinet
Skrevet

Ny oppskrift fra meg! :)

Byggrissalat

Til 1 posjon trenger du:

• Møllerens byggris express naturel (25kr/220g)
  • sitronsaft (2,5kr/stk sitron)
  • tomater (2kr/stk i løsvekt)
  • agurk (12kr/stik)
  • olivenolje
  • persille
  • mynte
  • salt og pepper

Ta ca 50 g byggris (5,5kr), 2 tomater (5-6kr), 1/3 agurk (4kr). Fjern det våte fra agurkene og tomatene og hakk i terninger. Bland dette sammen og press saften av 1/3 sitron( 1kr) over. Ha så over till olivenolje og krydre med salt, pepper, mynte og persille

Tid: 10-15 min

Kcal: 300

Pris: 15-20 kr

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gjest Marsvinet
Skrevet

Var ikke meninga å ødelegge tråden altså. Jeg er også student og min frokost består av hjemmebakt foccacia med parmaskinke, kremost og hjemmelagd pesto :P Så ja, vi er helt klart forskjellige ;)

Det hørtes jo godt ut, men sånn frokost har jeg ikke råd til/ tid til hver dag, også er jeg veldig påpasselig med å få i meg fiber/proteiner og prøver å begrense mengden fett/sukker x)

Men det med foccacia gav meg en idé: jeg må få med en grovbrødoppskrift i oppskriftsamlinga. Mye billigere å bake brød selv og fryse ned (kneip er jo veldig billig å kjøpe, men det er ikke så veldig sunt). Tar ikke så lang tid å slenge sammen en deig og sette den til heving heller.

Hvordan lager du pestoen forresten? Og hvor lenge holder den seg? :)

Skrevet

Et tips jeg skulle ønske noen fortalte meg den gang jeg var student:

Kjøp teflongryter. de er GENIALE til å lage ommeletter i.

Og hey! Cottagecheese gjør ommeletten mye bedre :D

Skrevet

Couscous tek 5 min, ypperleg i staden for ris/pasta/potet.

• Liker 1
Gjest mari kontrari
Skrevet

Det beste trikset om man virkelig ikke har tid til å prioritere matlaging men likevel vil ha skikkelig mat er å bruke for eksempel en søndag til å lage mye av noe som kan fryses i porsjonspakninger og tas opp ved behov. Ellers var jeg som student fan av ting der alt gikk i en gryte eller form, og deretter klarte seg selv mens jeg brukte tiden til å gjøre min del av rydding/vask, til å betale regninger, til klesvask, etc.

For å ikke avspore helt: Forslag til 10-minuttersmat: Grovbrødskive med fiskekake og div. grønt, alternativt karbonadesmørbrød med eller uten egg avhengig av sultnivå. Speilegg med stekte grønnsaker etter smak, wraps med råkostsalat/grønnsaker og skinke eller røkelaks. Salsa eller naturell yoghurt som saus. Trengs vel neppe oppskrift for å få til.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man har 30 min:

Hjemmelaget tomatsuppe med linser til to personer:

En håndfull linser kokes 15 - 20 min på forhånd

1 boks hakket tomat

1 løk

Noen fedd hvitløk

En dæsj vann

1 buljongterning

Pepper, spisskummen, koriander, chili?

Hvis du vil slå på stortromma: server med egg/fetaost/creme fraiche oppi suppa

Fres løk og hvitløk. Ha oppi tomat, vann og buljong. Kok opp og ha oppi linsene og krydderet. La det koke sammen i ti min til og server. Godt med brødskive med smør til! Vi er to personer og pleier å ha rester etter denne oppskriften. Koster kanskje 20 kr, maks.

Skrevet

Vil bare informere de som syntes denne tråden er lur om at Spar har tilbud på 400 gram kjøttdeig til 10 kr!

Skrevet

Kyllingwok:

En kyllingfilet, fortrinnsvis en billig type. Ca. 15 kr

Frosne wokgrønnsaker koster 8 kr for en pose, bruk 1/3.

Østerssaus, et glass koster 19 kr, bruk 1/4

Ris, evt soyasaus.

Alt i alt: sunn middag til rundt 20 kr. Tar ikke lenger tid enn det tar å koke ris. Bruker du nudler i stedet går det enda raskere.

Skrevet (endret)

En rask måte hvis karbonadene /fiskekakene er stekt fra før og skal tines samtidig:

Sett plata på fullt, ha i smør/oje - vent til smøret freser og legg i karbonaden(e),og gjerne en tomat delt i to, litt papirka, litt løk eller hva du velger - ha straks i ca maks1 dl vann. Sett på lokket (må være tett) hør at det begynner å koke og frese, slå av plata. Vent 5-7 minutter og maten er klar.

Sparer også strøm. Vet ikke om man kan ha i grønnsaksblanding, men tror det går bra hvis ikke stekepanna blir overfylt. Det går fint med fire karbonader på denne måten og de forblir saftige når de blir dampet slik som beskrevet.

Endret av Alvina
Skrevet

Pitabrød-pizza!

Del pitabrød to på langs. Ha på tomatpuré eller ferdig tomatsaus fra glass, og hva som helst annet, feks salami, skinke, oliven, hvitløk eller grønnsaker. Krydre etter smak og legg ost på (noen liker osten under feks salamien). Stekes i oven på høy varme i 10 min.

Pitabrød med tunfisk!

Rist pitabrød i brødrister. Fyll med tunfisk fra boks, hakket løk, creme fraiche eller rømme, evt mais og andre grønnsaker. Smak til med sitron, salt og pepper. Ekstra godt med ost hvis man har tid til å gratinere den kort i stekeovnen. Eller bruk sånne toaster-poser, de er geniale, da kan hele måltidet lages i brødristeren.

Anonym poster: 0a5f854a3611e8a70a81d5dc7cbcd39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...