AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Er det noen som er utdannet jordmor her inne? Jeg vurderer å utdanne meg til det, går på videregående enda, studiespesialiserende. Også lurer jeg på hva jeg må gå for å bli jordmor? Er det sykepleier også videreutdanning? Og hvordan er det med jobbing, må man jobbe på sykehus? Hvordan er arbeidstidene er det skift, eller er det typisk mandag til fredag? Anonym poster: 45a61ed79db2b437e59844d8b38cc580
Silfen Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Det er vel sykepleie, to års jobb, to års videreutdanning, sånn omtrentlig. Og ja, du må jobbe på sykehus. Du må opparbeide deg masse kompetanse før du evt. kan jobbe på mindre fødestuer eller som hjemmejordmor. Skift, hele uken, hele året. Morgen, kveld og natt, sånn omtrentlig 07-15-22-07.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 En ting jeg har lurt på, hvorfor heter det jordmor? Er ikke det diskriminerende mot alle menn? Tenk om en mann har lyst til å bli jordmor. Hva skal han kalles da? "Jordfar"? Anonym poster: 19c6a27b66c584c50d45147c7eab2014
Gjest O___o Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 En ting jeg har lurt på, hvorfor heter det jordmor? Er ikke det diskriminerende mot alle menn? Tenk om en mann har lyst til å bli jordmor. Hva skal han kalles da? "Jordfar"? Anonym poster: 19c6a27b66c584c50d45147c7eab2014 tror det kommer av " lærte mødre " altså mødre som hadde blitt opplært til en spesielkompetanse ved det å ta i mot barn. og nei, det er ikke mer diskriminerende enn ordet landsmenn.
Grønt blad Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 En mann som er jordmor heter mannlig jordmor. Tittelen jordmor er ikke mindre diskriminerende enn tittelen rådmann, og enn så lenge er det stor overvekt av kvinner i yrket. For å bli jordmor må man bli sykepleier (3 år) og deretter en 2-årig spesialisering som jordmor. Før du kan søke på spesialiseringen som jordmor må du ha jobbet minst 1 år som sykepleier. Jeg er ikke sikker på om du må ha fullført året før du søker, eller om du kan søke før yrkesåret er fullført. Det siste året av jordmorspesialiseringen tror jeg er ren turnus, det er også praksis på sykehus underveis i studiet. Når det gjelder jobbing er det aktuelt både på sykehus og i kommunen. Jobber man på sykehus har man skift (3 skift pr. døgn, 7 dager i uka). Hvordan du jobber kan variere. Det er nok vanskelig å kun få dagvakter, men jeg tror det finnes rene nattestillinger. Mest vanlig er en kombinasjon av dag, kveld og natt. Jobber man på sykehus tar man imot, følger opp og forløser fødekvinner, man deltar på keisersnitt og man jobber på barselavdelingen, samt (ofte?) har utreisesamtaler når de drar fra sykehuset. Vaktene kan være alt fra veldig rolige til svært hektiske, og ingen dager er like. Ofte går det bra, men det kan også være svært krevende, f.eks. når barnet er dødfødt. Kommunene har kommunejordmødre som arbeider i svangerskapsomsorgen. Man følger da den gravide kvinnen, har kontroller og forbereder dem på fødsel. Ofte inngår familieplanlegging som en del av opplegget.En del kommuner ligger langt unna sykehus og har derfor følgetjeneste der man følger fødekvinnen i ambulansen (som som også kan ende med fødsel i ambulansen (den stopper under selve fødselen)). Det er da vanlig å ha en kombinasjon av oppfølging av de gravide (på helsestasjoner o.l.) og hjemmevakter der du kan bli kalt ut for å følge fødekvinnen til sykehuset. Er man kommunejordmor er det også viktig å holde seg "oppdatert", selv om man ikke forløser, og man har derfor jevnlig praksis på en fødeavdeling (jeg er ikke sikker på hvor ofte det er). Som jordmor er det også mulig å arbeide i organisasjoner som Røde kors, Leger uten grenser o.l. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå