imeria Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Hei! Litt usikker på hvor jeg skulle legge dette emnet, men prøver her;) Jeg har så veldig lyst til å bli god til å synge! Har absolutt ingen planer om å opptre for andre, men er så ofte jeg hører en fin sang på radioen og får lyst til å synge med, men tørr ikke hvis det er andre i nærheten, ikke en gang kjæresten min! Har lyst til å kunne synge med på allsang uten å høres helt ille ut liksom.. Jeg er faktisk veldig musikalsk, har spilt tverrfløyte i over 10 år, leser noter, har greit gehør og god rytmesans. Problemet er bare at stemmen min ikke henger helt med :/ Jeg har en grei stemme til de lavere tonene, men blir det for høyt så kommer jeg rett og slett ikke opp! Stemmen sprekker, og jeg må nesten skrike får å komme opp, evt synge i falsett (noe som absolutt ikke låter pent for min del). Noen som har sangtips til meg?
vaniljeis Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Gå til sangpedagog! Det gjør jeg, er kjempegøy og jeg har blitt mye flinkere etter jeg begynte hos sanglæreren min!
vaniljeis Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 Selvom du ikke tør å synge foran andre, så er det jo jobben til en sangpedagog, det er ikke farlig
imeria Skrevet 10. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2012 Selvom du ikke tør å synge foran andre, så er det jo jobben til en sangpedagog, det er ikke farlig Hmm, føler ikke at jeg kan ta meg råd til sangpedagog, er ikke det ganske dyrt? Og det er jo bare til eget bruk, er det ikke litt rart å gå for det? Synger jo ikke i kor eller noe (men kunne kanskje tenkt meg det...).. Kan du fortelle litt om hva du gjør hos sangpedagogen? Hvordan er timene? Hva har du lært, noen spesielle teknikker?
vaniljeis Skrevet 13. august 2012 #6 Skrevet 13. august 2012 Hmm, føler ikke at jeg kan ta meg råd til sangpedagog, er ikke det ganske dyrt? Og det er jo bare til eget bruk, er det ikke litt rart å gå for det? Synger jo ikke i kor eller noe (men kunne kanskje tenkt meg det...).. Kan du fortelle litt om hva du gjør hos sangpedagogen? Hvordan er timene? Hva har du lært, noen spesielle teknikker? Jeg vet ikke hvor dyrt det er, jeg får det gratis mot å hjelpe til i barnekoret Men regner med det koster en 1000 kr i halvåret, kanskje? Er usikker. Det går jo an å sjekke det opp! Anbefaler deg å begynne i kor! Tror du kan utvikle deg kjempemye! + Du synger jo aldri alene om du ikke ønsker det Du lærer jo også å lytte bedre til musikk, følge med på noter, om harmonier osv. Hos sangpedagogen varmer vi først opp, før vi går til "sangdelen". Jeg har sunget sanger fra Phantom of the Opera (Think of me, music of the night), Les Miserables (Castle on a cloud), Så som i himmelen (Gabriellas sång), og mye, mye annet Jeg har utviklet stemmen min mye fordi hun gir meg utfordrene sanger, og har lært masse pusteteknikker som har hjulpet meg til å holde tonene mye lengre! Det siste året har vi jobbet mye med harmonier og tostemt, så jeg har hatt mange samtimer sammen med andre elever av henne
Gjest Drue Skrevet 15. august 2012 #7 Skrevet 15. august 2012 Ja, sangpedagog er å anbefale. Og om du gjør det, så ikke fortell det til noen - da vil du nemlig føle press hvis du først skal ta en trall når du ikke er aleine. Det er ingenting i veien med å ta timer selv om du ikke aktivt synger. Bor du i nærheten av en stor by? I så fall, kan du henge opp lapper på musikkhøyskolen/konservatoriet, dersom det finnes der du er. Uansett, når det kommer til pusteteknikk, så veit jeg at mange amatører "puster høyt", dvs. hever skuldre og brystkasse når de puster inn, istedenfor å trekke pusten dypt nedi magen. En annen ting: det er ingenting galt med falsett, men du må lære å kontrollere den - prøv å start på en høy tone i falsett og "skli" ned til bunnregisteret uten at stemmen "knekker" på det punktet du går over fra falsett til vanlig. Prøv det omvendte. Bruk støtta (lufta nedi magen) til å klare det. Altså, jeg er ikke sangpedagog, men kjenner mange, og har forstått at dette liksom er greia
Gjest norah Skrevet 15. august 2012 #8 Skrevet 15. august 2012 Om du er ung(under 18) kan du søke plass på kulturskole, det er billigere enn vanlig sangpedagog. En vanlig pedagog tar nok iallefall 500 kr pr halvtime, kommer litt an på nivået. Når jeg var kommet på et visst nivå måtte jeg opp i hvertfall 1000 kr timen- men siden du bare skal bruke det som hobby anbefaler jeg deg å sjekke pris hos konservatorieelever. De tar ofte halv pris, og egner seg bra for de som gjør det for hobbyens skyld. Kor gir ikke teknikk, kun sangpedagog kan lære deg det. Jeg gikk fra "fin stemme" med nada teknikk som ikke egnet seg til noe som helst annet enn kor til "kan komme inn på klassisk linje på konservatorie" på 3 år, hvor jeg egentlig bare øvde strukturert i 1,5 år ca. Og jeg har ikke noe megatalent. Jeg vil si du kan få fin progresjon på hobbybasis om du tar timer et par ganger i måneden og melder deg inn i kor samtidig
Gjest Uanonymbruker Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 sangpedagogen min sa alltid at man skal synge fra tarmen. Med det mente han man man skal puste med magen, synge fra magen og finne kraften i magen, ikke noe fislesynging og fislepusting fra øverst i brystkassa, da høres man bare ut som en liten spurv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå