AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #1 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg ser flere brukere her på forumet har snakket om bruk av "tart cherry juice" (altså saft av sure kirsebær) for å øke søvnkvalitet. Jeg tenkte som vanlig at dette var noe helsekost mumbo jumbo, men så kom jeg over denne: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22038497 Der blir det konkludert med at kirsebær inneholder melatonin, og at det faktisk kan vise seg å ha en effekt. Noen som vet noe mer om dette? Kan jeg stikke ut i hagen og plukke kirsebær, og så få effekt av melatoninet i disse? Eller er det forskjell på kirsebær? Anonym poster: ccb0d34aadab6dfb3773ba292a64012b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. august 2012 #2 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Er det ikke enklere å bare få resept på melatonin, hvis du har søvnproblemer? Min gjetning er at det er langt billigere og mer effektivt enn å kjøpe litervis med magisk juice på en helsekostforretning. Endret 9. august 2012 av Mann 42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #3 Del Skrevet 9. august 2012 Har masse kirsebær i fryseren, og kjelleren full av kirsebærsaft, så hadde ikke tenkt å løpe til noen helsekost nei. Var mer slik at jeg lurte på om det jeg har hjemme kan fungere like fint, eller om det er forskjeller? Har ikke store søvnproblemer, men merker at med lange, lyse dager er det vanskeligere å sove (og på vinteren er jeg ofte trøtt hele tiden, da blir det vel mot sin hensikt å få i seg melatonin?). Anonym poster: ccb0d34aadab6dfb3773ba292a64012b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aska Skrevet 9. august 2012 #4 Del Skrevet 9. august 2012 Kan jeg stikke ut i hagen og plukke kirsebær, og så få effekt av melatoninet i disse? Eller er det forskjell på kirsebær? Kirsebær er kirsebær (i hvert fall når de ikke er moreller). Vanlige hagekirsebær har i hvert fall samme latinske navn som "sour cherries" i den artikkelen. Men det skal mye kirsebær til for å få tilsvarende et glass med saft, det er kanskje verdt å ta med i beregningen. Og i undersøkelsen har de i tillegg brukt konsentrat, så det kan hende du trenger noen flere kirsebærtrær ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. august 2012 #5 Del Skrevet 11. august 2012 Har masse kirsebær i fryseren, og kjelleren full av kirsebærsaft, så hadde ikke tenkt å løpe til noen helsekost nei. Var mer slik at jeg lurte på om det jeg har hjemme kan fungere like fint, eller om det er forskjeller? Har ikke store søvnproblemer, men merker at med lange, lyse dager er det vanskeligere å sove (og på vinteren er jeg ofte trøtt hele tiden, da blir det vel mot sin hensikt å få i seg melatonin?). Anonym poster: ccb0d34aadab6dfb3773ba292a64012b Melatonin er et hormon med en produksjon som er regulert av døgnvariasjonene av lys. Når man bruker melatonintilskudd som sovemedisin, så tar man en pille en time eller så før man ønsker å sovne, og sørger for at man er i senga når trøtthetsfølelsen kommer. Hvis du foretrekker å innta et tilstrekkelig kvantum melatonin i form av syltetøy og saft før sengetid, så deg om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2012 #6 Del Skrevet 11. august 2012 Melatonin er et hormon med en produksjon som er regulert av døgnvariasjonene av lys. Når man bruker melatonintilskudd som sovemedisin, så tar man en pille en time eller så før man ønsker å sovne, og sørger for at man er i senga når trøtthetsfølelsen kommer. Hvis du foretrekker å innta et tilstrekkelig kvantum melatonin i form av syltetøy og saft før sengetid, så deg om det. Melatonin er ikke en sovemedisin, det er noe man kan bruke for å regulere døgnrytmen. Det skal taes ca tolv timer før man skal stå opp igjen, og for best mulig effekt bør det kombineres med lysbehandling når man våkner. Anonym poster: 19e58ff58e7fbfd93cce89a00ce2a3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. august 2012 #7 Del Skrevet 11. august 2012 Melatonin er ikke en sovemedisin, det er noe man kan bruke for å regulere døgnrytmen. Det skal taes ca tolv timer før man skal stå opp igjen, og for best mulig effekt bør det kombineres med lysbehandling når man våkner. Anonym poster: 19e58ff58e7fbfd93cce89a00ce2a3c8 Jeg har fått utskrevet melatonin som sovemedisin, og har brukt det på måten jeg beskrev, med godt resultat. Dagslyslamper har forøvrig ingen effekt på søvnmønsteret. Jeg har en selv, og jeg syns det er en bra måte å våkne på, men ikke noe mer enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. august 2012 #8 Del Skrevet 12. august 2012 Gnafse bær for å få en medisinsk virkning? Sikker på det er vanlige bær dere snakker om? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. august 2012 #9 Del Skrevet 12. august 2012 Gnafse bær for å få en medisinsk virkning? Sikker på det er vanlige bær dere snakker om? Magic cherries..... The type that pops! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 12. august 2012 #10 Del Skrevet 12. august 2012 Suckin back on grandpa's old cough medicine? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 12. august 2012 #11 Del Skrevet 12. august 2012 Beste måten å finne det ut er vel å teste. Og husk å oppdater her når du har prøvd. Sliter og med sovingen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 13. august 2012 #12 Del Skrevet 13. august 2012 Er det denne varianten her dere snakker om? Om det er det, skjønner jeg ikke at den regnes som surkirsebær. Modne norske moreller er alt annet enn sure. Sjekk nærmeste dagligvare, eller om du er temporært heldig plassert geografisk, stopp ved nærmeste veisalg. Det skvipet som helsekostforretninger vil selge, hadde jeg til nøds rensket sluket med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aska Skrevet 14. august 2012 #13 Del Skrevet 14. august 2012 Er det denne varianten her dere snakker om? Om det er det, skjønner jeg ikke at den regnes som surkirsebær. Modne norske moreller er alt annet enn sure. Sjekk nærmeste dagligvare, eller om du er temporært heldig plassert geografisk, stopp ved nærmeste veisalg. Moreller (morello cherries) er fremavlet fra kirsebær (sour cherries) så vidt jeg vet. (Står der du lenket også: moreller er "a sour cherry cultivar".) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LillaGorilla Skrevet 17. august 2012 #14 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Uten at jeg vet hvor mye melatonin kirsebær inneholder, vil jeg anta at du må spise en del før du oppnår tilstrekkelig konsentrasjon for at det skal ha effekt. Er det ikke bedre å få resept på melatonin enn å våkne opp midt på natten fordi du er så dårlig i magen av alle kirsebærene du har spist? Edit: Kom på en ting! Du kan jo google det, men jeg mener å ha lest at bananer inneholder tryprofan, en aminosyre som er forløper for seretonin (beroligende hormon), som igjen er forløper for melatonin (som kontrollerer døgnrytmen). I tillegg til at melk også inneholder denne aminosyren, vil sukkeret i melken frigjøre insulin som vil gjøre tryptofan mer tilgjengelig for syntesen av seretonin/melatonin. Litt rotete forklart - google is your friend! Endret 17. august 2012 av LillaGorilla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå