Gå til innhold

Barnebursdag - hvem invitere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan komme med sine meninger?

Sønnen min går siste året i barnehagen, og har snart bursdag.

Stor barnehage, 24 stk i Førskolegruppen.

Begrenset hvor mange vi kan invitere, vi har et maks antall.

Han vil be 2 jenter, det synes jeg er ok - da er det mangejenter som ikke blir bedt.

Om jeg ber guttene han leker med, så er det 4 av 10 som ikke blir invitert.

Hadde tenkt å be alle guttene, siden jeg synes det er mest fair.

Samtidig så jeg i dag morges 2 av guttene han ikke leker med. De har overhode ikke noe forhold til hverandre. De er ikke uvenner og ingen mobbing/erting, men de leker bare ikke sammen.

Hva er best?

a. Invitere alle guttene?

b. Invitere de 6 han leker med + et par andre han leker med, men som ikke er i Førskolegruppen, men ikke de 4 han ikke leker med?

Jeg ønsker bare å være fair her, og ikke skape noe splid.

Hittil har ingen i barnehagen invitert alle guttene fra samme årskull, men jeg opplever det som litt annerledes nå som de er Førskolebarn som er samlet sammen.

Anonym poster: 313012013cc69b93fc40e94d3e2d1e6c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt klart innvitert de han leker med og ønsker å ha der!!

Jeg er så lei av det surret om at man skal invitere alle eller ingen....

Og her er det opptil fler som ikke blir invitert, og tydelig vis ikke noe "standard ordning" i utganspunktet.

Anonym poster: 146200f07cae1009587527bc96d4bb5e

• Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Så lenge det ikke er én gutt som blir utelatt hadde jeg invitert de han leker sammen med :)

• Liker 1
Skrevet

Synes du kan invitere de du vil, så lenge du utelater flere. Kan være lurt å levere invitasjonene et annet sted en bhg, f. Eks sende de i posten. Kjedelig å se på at andre får invitasjoner...

• Liker 1
Skrevet

Enig med pysepysen og Leanne, helt greit å kun invitere de han vil ha med sålenge flere blir utelatt og ikke lever invitasjonen i b.h.

Skrevet

Jeg synes egentlig det å invitere seks gutter og holde to utenfor er ganske ekskluderende det også. Jeg ville invitert alle guttene og så evt de to jentene han leker med i tillegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at han vil begynne å leke med de to andre guttene også, om du inviterer dem? Kansje det åpner for nye vennskap. :)

Anonym poster: ed9e8926a8622be1115f495593ef73bf

Skrevet

Jeg synes egentlig det å invitere seks gutter og holde to utenfor er ganske ekskluderende det også. Jeg ville invitert alle guttene og så evt de to jentene han leker med i tillegg.

Det er jo 4, ikke 2, gutter som blir utelatt

Skrevet

...men bare sørg for at invitasjonene ikke deles ut i barnehagen, men hjemme ettermiddagstid.

Skrevet

Det kan jo være at han vil begynne å leke med de to andre guttene også, om du inviterer dem? Kansje det åpner for nye vennskap. :)

Anonym poster: ed9e8926a8622be1115f495593ef73bf

Nettopp! Det er vi som foreldre som har ansvaret for å skape samhold. De aller fleste i mitt barns barnehage ba hele førskolegruppa eller alle på sin avdeling. Uansett om man er 2 eller 4 som blir utestengt blir det fryktelig vondt for de det gjelder. Bursdager er ofte et hett samtaleemne blandt de små, og det kan jo neppe føles godt å bli holdt utenfor. Vi leide barnehagen og inviterte alle. Hadde vi ikke hatt anledning til det hadde jeg nok invitert alle i årskullet fra avdelingen hvertfall. Det var det noen som gjorde, og det var en grunn som var grei å akseptere for barna.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Når det er snakk om fire som ikke blir invitert syns jeg det er helt greit. Hvertfall hvis du tenker som så at hadde det vært bare én til ville halve klassen ikke vært invitert.

Skrevet

Hva er "reglene" i barnehagen? Hvilke anbefalinger gir personalet?

Du må vite at selv om han ikke leker med X og Y i dag så kan det endre seg fort, og om 6 måneder kan de være best buddies.

Jeg har aldri vært borti noe annet enn:

-alle guttene

-alle jentene

-hele klassen/årskullet

Da blir ingen valgt bort og det er lett å forklare til selv et lite barn.

Gjest Krykke
Skrevet

Jeg er veldig opptatt med dette med bursdagsfeiringer. Argumentet med å gi innbydelse utenfor barnehagen holder ikke. Alle vil likevell snakke om bursdagen. Det er greit å ikke gi innbydelse til disse 4 hvis dette er gutter som normalt blir bedt i andre bursdager. Men hvis en eller flere av disse aldri blir bedt i burdager til lekekamerater, så bør de absolutt bli bedt!

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det blir for restriktivt å være så fokusert på kjønn. Dette er 2012, det må da gå an å tenke på barnas venner som venner og ikke 'guttevenner' og 'jentevenner'. Jeg ville fremdeles ikke utelatt én gutt, da det ser litt dårlig ut, men å invitere 8 av 24 er da helt kurrant.

Anonym poster: 867e08233d908b9e88a0125b468f841c

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det blir for restriktivt å være så fokusert på kjønn. Dette er 2012, det må da gå an å tenke på barnas venner som venner og ikke 'guttevenner' og 'jentevenner'. Jeg ville fremdeles ikke utelatt én gutt, da det ser litt dårlig ut, men å invitere 8 av 24 er da helt kurrant.

Anonym poster: 867e08233d908b9e88a0125b468f841c

Har du barn?

Skrevet

Eldstejenta hadde to skikkelige gode guttevenner da hun gikk i barnehagen (hun er faktisk kjærste med han ene nå, i en alder av 15;-)), og god kompis med han andre.

Det vi gjorde var å invitere alle jentene, de var 8 jenter på gruppa hennes, pluss de to guttene. Hun lekte ikke med alle jentene, men syntes det ble feil å ekskludere tre av de.

Siden det var alle jentene så sendte vi med innbydelse som vi la i kurven deres i barnehagen, og guttene stakk vi hjem til med innbydelse siden vi ikke inviterte alle.

Så jeg synes du skal invitere alle guttene og de to jentene:-)

Skrevet

Har du barn?

Ikke meg spørsmålet var til, men hva er det for et gokkete spørsmål?

Jeg har iallefall barn , og min sønn har både jentevenner og guttevenner.

Er det greit for deg eller ?

( yeah, like I care.....)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med å ikke invitere alle i gruppen/alle av et kjønn. Så lenge det er mer enn en som ikke blir invitert så synes jeg det er helt greit. Jeg har ikke barn, men jeg har da vært barn - og jeg syntes ikke det var noe problematisk å ikke bli invitert i bursdag til de jeg ikke var god venn med (jeg hadde ikke så mange venner, så om ikke alle var invitert var som oftest jeg en av dem som ikke var det).

Anonym poster: 688728623089f084f6cbc35ceacd263d

• Liker 2
Skrevet

Min sønn er født tidlig på året og har mange kamerater i barnehagen som er født høsten året før, altså bare noen måneder i mellom de.. Men samtidig et helt skoleår.. De som er "likt gamle med han" på avdelingen er 8-11 mnd yngre.. (men de skal jo begynne på skolen likt).

Hvem skal vi be i bursdag da? De han leker med i Bhg og de han har med hjem innimellom, eller de som er født i samme år? Synes det blir for dumt at man skal henge seg så veldig opp i lik alder/kjønn når man ber. Så lenge man ikke bare utelater en eller to, så må det da være greit?

Jeg har forøvrig innvirert begge årskullene, av begge kjønn.. Det var 17 barn her forrige bursdag og alle koset seg masse :)

• Liker 1
Skrevet

Har dere noe reglement for dette i barnehagen? Vi fikk infoskriv da jenta vår begynte i barnehagen, om at her inviterer man alle på samme årskull om man skal ha barnebursdag. Man får også leie barnehagen gratis til å ha festen ved behov, men de er veldig opptatt av at om en fra et årskull kommer - så skal samtlige fra det årskullet inviteres... Litt spesielt i noen settinger, men likevel greit at de har en regel man forholder seg til - så slipper man å lure i situasjoner som denne.

Personlig synes jeg ikke det er noe i veien for noen av alternativene du skisserer, men du kan jo dobbeltsjekke at det ikke er noe reglement i barnehagen evt? FAU som hadde utarbeidet det skrivet vi fikk i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...