Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig er dette noe jeg burde vite (og egentlig vet), men jeg er litt usikker. Sitter med masteroppgaven nå, hvor H1 er en ensidig hypotese (typ, variabel X påvirker variabel Y i positiv retning). I utgangspunktet tester jeg på 95%-nivå. Spørsmålet er om jeg skal dele den signifikante verdien på 2, og vil det da si at min alfa er 0,025 og ikke 0,05?

Anonym poster: fa2399b1a73df655e57a7118c3370c5e

Videoannonse
Annonse
Gjest white tiger
Skrevet (endret)

Ved ensidig hypotesetest skal du ikke dele den signifikante verdien på to. Alfa ville blitt 0,025 dersom det var en tosidig hypotesetest. I ditt tilfelle blir den 0,05 :)

Endret av white tiger
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Men når skal jeg dele alfa på 2? I mine notater fra bachelor står det med store bokstaver og flere understreker at ved ensidige hypoteser skal alfa deles på 2... Nå ble jeg bare forvirret :(

Gjest white tiger
Skrevet

Vel, jeg mener det jeg sier er riktig. Jeg er litt rusten i statistikk, men fikk A i faget for ikke så altfor lenge siden. Jeg fant litt forklaring på saken her (kjapt google søk): http://www.osir.hihm.no/sfi/kurs/5MA162/Diverse/Statistikk.pdf

Hvis du ser på s 19. Ved tosidig test må du dele alfa på 2. Når du har = og ≠ i hypoteseoppsettet :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, den du lenket til var den som gjorde meg forvirret før jeg la ut innlegget her :)

Men jeg lurer meg på om jeg har forstått det nå - for å beholde 95%-nivået i en ensidig test må jeg dele alfa på 2, ergo, alfa blir 0,025. Hvis alfa skal være på 90%-nivået, kan jeg beholde alfa på 0,05.

Konklusjonen bør da bli at alle verdier (på 95%-nivået jeg har satt for min testing) er signifikante så lenge de er lik eller under 0,025.

Kan noen bekrefte dette? :P

Skrevet

Er i feriemodus men det hørtes riktig ut slik jeg tenker ihvertfall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...