Avalon Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Hva er forskjellen mellom vaniljeekstrakt og vaniljeessense? Er de så forskjellige at man ikke bør bruke dem istedet for den andre? Tenkte å kjøpe begge deler hvis de er veldig forskjellige.
zimmy Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Tror det ene er framstillt fra frøkapslene til arten Vanilla planifola mens den andre er fremstilt syntetisk. Men dette er nok vanillin-molekylene tilstede i begge produkter lykkelig uvitende om.
Gjest navnelapp Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Smaken i vaniljeessens er mykje meir intens, og eg opplever den også som meir syntetisk, men det kan vere mitt matjåleri. Eg brukar vaniljesukker frå tørslefs med ekte vanilje, det er like bra som ekstrakt.
Gjest navnelapp Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 Og vaniljeekstrakt får du vel ikkje tak i i Norge, pga. alkoholinnhaldet?
Karmosin Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 Vaniljeessens er i all hovedsak konsentrert vanilin, trukket ut av belgen, ikke frøene. Vanilin er bare ett av MANGE (hundre? To hundre? Husker ikke nøyaktig, men tresifret) smaksstoffer i vanilje. Derfor er smaken mye flatere enn ordentlig vanilje. Det handler ikke om jåleri, det handler om at mennesker er i stand til å oppfatte komplekse smaker og vaniljeessens er alt annet enn komplekst. Vaniljeekstrakt er et uttrekk av vaniljebelger og -frø i alkohol og fås ikke kjøpt i Norge, men jeg synes huske Systembolaget har. Smaksstoffene er bevart og smaken er kompleks og rik, noe helt annet enn essens. Lett å lage selv er det også. Jeg bruker aldri vaniljeessens, ser ingen grunn til det når vaniljestang, vaniljeekstrakt og vaniljesukker laget på frø og belg er mulig å få tak i.
SusanneGullet Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 (endret) Vaniljeextract er laget av ekte vare, alså vaniljestenger. (sprit og vaniljestenger som står over laaaang tid) Men vanilje essens er falsk vanilje, Alså imitasjon av vanilje. Vaniljesukker er laget av tømmer, så det er alså falsk vanilje det også. Det finnes mange typer ekte vanilje også som man kan kjøpe. Du har vaniljeexstract, vaniljesirup (vaniljestenger, vann og sukker som kokes opp og lagres over lang tid) Også har du malt vanilje. Etter du har brukt vaniljestangen til noe kan man ha vaniljestengene i en food prosessor og få malt vanilje. Du kan også lage eget vaniljesukker, alså ha vanilje i sukkeret. Endret 9. august 2012 av SusanneGullet
skrue Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 Det er lett å lage ekstrakt selv. Sjekk på nett. Men, det tar tid. Gjerne seks måneder. Jeg har hatt bønner og frø liggende i over ett år i nøytral vodka. Ble utmerket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå