Gjest Candy Pie Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Jeg vet så klart at det bare er å lese, lese og lese. Men hvor og hvilke sider? Jeg har lest på hjemmesidene til diverse politiske partier, og det er jo et pr jeg synes virker mer interessante enn andre, men alle prøver jo å fremstille partiet sitt som det beste, om dere skjønner? Jeg har ikke mye greie på hvordan samfunnet egentlig fungerer, hva som er best og hva slags konsekvenser det vil få om ting blir forandret. Jeg har jo mine meninger om noen ting, men hvor "bra" de er er jo en annen sak, for jeg har tross alt ikke greie på det, sånn egentlig? I fjor stemte jeg for første gang da det var sånn kommunevalg, og jeg skal stemme i 2013, men hvor "greit" er det? På en side synes jeg det er dumt og ikke stemme, men på en annen side så føler jeg det er "feil" å stemme, uten og egentlig vite helt hva jeg stemmer på? Så jeg vil jo sette meg mer inn i det. Men føler at uansett hvor mye jeg leser, så blir jeg litt små forvirret, skulle nesten tro jeg hadde en IQ-sperre der oppe... Jeg fylte 19 år, om det har noe og si. Du trenger ikke å si hva du stemmer, men kan du mye om politikk, når begynte du å stemme, og hvordan har du satt deg inn i alt sammen ? ( sett bort fra det du har lært på skolen, da jeg gikk på skolen var jeg virkelig ikke interissert i sånne ting...)
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Leste bare overskriften, Du må være falsk og ha to ansikter, ikke ha noen prinsipper, ti stille når de du skal samarbeide med gjør uetiske ting, vær maktsyk, selvsikker foran publikum, svelg 40 kameler i året, selg våpen og indirekte støtte USAs grusomheter og kriger, benytte andre mennesker i din vei oppover, se deg altid tilbake så ingen stikker deg ned bakfra, billedlig, ikke stol på noen, vær uenig i det folk fra andre partier sier selv om du vet det er riktig det de sier, vær opportunistisk, smil når du ser et kamera selv om du er rasende, hvis en i ditt parti , høyt på strå, har sagt noe du synes er helt vannvittig, smil og si at du er helt enig. Kjør dyrt og fly dyrt, besøk sultområder med nødhjelp først når CCN og de andre er på plass, vær flink til ikke å si sannheten uten å bli tatt i løgn, tenk aldri med hjerte men hvordan du kan komme deg oppover, empati er for de uten ambisjoner og ryggrad men fremstå empatisk, si aldri noe før du har tenkt igjennom om det er taktisk klokt, hold deg inne med de rette menneskene selv om de er falske opportunistiske, utplyndrende ovenfor de svake og vær på lag med de største kriminelle på jord, amerikanske presidenter, britiske PMs, kom inn i forskjellige hemmelige losjer, legg til side all menneskelighet men for guds skyld lat som noe annet, tjen penger på de fattige på måter som det ser motsatt ut og sørg for å tjen de rike og mektigste, og glem at du har et hjerte men aldri vis det. På disse måtene pluss en hel del andre langs samme linja ligger en stor politisk karriere foran deg Anonym poster: 772c357bcae05753867b0105bb8c8aeb 2
Gjest Candy Pie Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Der var da voldsomt... Jeg har ingen planer om å bli politiker. Men jeg vil stemme "riktig" og faktisk vite hva jeg stemmer på, hva det vil si om det og det skjer. Jeg er ikke så god til å forklare 2
Cordelia Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 (endret) Tja, når det gjelder lokapolitikk er det nok en fordel og følge med i lokalavvisen og følge med på hva hvilke partier mener om den og den saken, da de ofte varierer ifra hva partiet står for sentralt. Når det gjelder politikk generelt så må jeg si at jeg strever med det selv, og jeg er 31. Problemet er vel at partiene sjelden følger opp det de selv lover og står for, uansett parti. Jeg har stemt litt forskjellig etterhvert som jeg er blitt eldre. Det har vel stort sett vært på den rødgrønne siden, men sånn som det er nå er jeg usikker på hvor jeg står. En eller annen side av midten,. Nei, jeg blir rett og slett blitt mindre imponert over politikere generelt. Det er nå sånn min side da ihvertfall. Og du er langt fra dum selv om du ikke forstår så mye om politikk og partier,da er vi mange, og det kommer fra en med noe utdannelse på punktet. Endret 9. august 2012 av Cordelia
cornflake_girl Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Beste tipset jeg kan komme med er at du først setter deg ned og tenker litt igjennom hva DU er opptatt av og synes er viktigst, f.eks. innen temaene - miljø - skatter og avgifter - velferd - skole - utenriks +++ Hva som er viktigst for deg, og som du er mest opptatt av. Så kan du gå inn på kortprogrammene til de ulike politiske partiene, og se hvem som matcher deg best. Om du ikke er superinteressert i politikk og ikke orker sette deg voldsomt inn i pengepolitikken (selv om jeg anbefaler det. Regjeringens sider er en god start, les statsbudsjettet. Så kan du gå inn på de ulike andre partiene, de har ofte alternative statsbudsjetter.) Et godt tips er også å følge med på politiske debatter, da kan man få en oppfatning av hvor de ulike partiene står. Du kan også finne nøytrale kilder, dvs ikke "partipropaganda" og lese om de ulike politiske ideologiene, som sosialisme, sosialdemokratiet, kommunisme, sosialliberalisme, konservatisme ++++ og sjekke hva som "treffer" dine grunnverdier best. Lykke til!
Tibbie Skrevet 8. august 2012 #6 Skrevet 8. august 2012 Så BRA at du er opptatt av å stemme rett! Veldig viktig Kan jeg spørre hva du stemte? Jeg hadde heller ikke peiling på politikk før. Hadde heller null interesse i det. Men så ble jeg mer og mer engasjert i ting, som drives av politikken. Jeg har derfor vært på mange seminaerer, apeller (til og med holdt mange selv), tog osv. Er også blitt aktiv i ett politisk parti selv. Lærer mye av det også Å sitte å lese lange artikler om hvordan politikk fungerer, er kjedelig og kan være vanskelig å få inn. Jeg anbefaler deg heller å delta på forum ol. Hva med å bli med i denne gruppa på facebook? Da lærer du nok en del, på en litt mer effektiv og interessant måte https://www.facebook.com/groups/Politiske.Ungdom/
Testosteron Skrevet 8. august 2012 #7 Skrevet 8. august 2012 Jeg vet så klart at det bare er å lese, lese og lese. Men hvor og hvilke sider? Jeg har lest på hjemmesidene til diverse politiske partier, og det er jo et pr jeg synes virker mer interessante enn andre, men alle prøver jo å fremstille partiet sitt som det beste, om dere skjønner? Hvis du syns nyhetssendingene på tv er interessante, så kommer kunnskapen av seg selv. Hvis du syns nyheter er kjedelig, så blir det vanskelig å bli god på hva partiene faktisk stemmer for og imot, og det er jo hva de faktisk stemmer i Stortinget som betyr noe - ikke hva som står i partiprogrammet eller hva de lover i valgkampen.
Gjest Candy Pie Skrevet 8. august 2012 #8 Skrevet 8. august 2012 Takk for svar Jeg leser avisen hver dag og ser på nyhetene hver dag. Jeg har tatt en del av de testene som ligger ute på nettet, om hvilket parti man burde stemme på, og fikk vel det samme på hvert enkelt, og det ble frp som kom på toppen. Jeg har jo vært innom siden deres å lest en del der, og synes det virker helt greit jeg? Det jeg synes er vanskeligst, er liksom å vite hvordan ting kunne blitt bedre? Jeg er veldig dårlig til å forklare, så beklager for det. Men jeg mener sånn økonomiskt da, hva lønner seg? Eu, er jeg for eller i mot, hva er best, privatisering av forskjellige ting, innvandring og miljø... Jeg har jo mine meninger om ting, men jeg har ikke noe kunnskap om jeg kan si det sånn. Jeg stemte frp, og kommer sikkert til å gjøre det samme igjen om jeg ikke ombestemmer meg og finner ut at noe annet er bedre. Men leser jo så mye dritt om de, og uansett hvor mye jeg prøver å forstå hva som er så galt med de, så skjønner jeg det ikke, så da må det være min kunnskap generelt som er helt på bærtur, og det er den jo også forsåvidt. Jeg kan lite om økonomi, men det er noe jeg virkelig vil sette meg mer inn i. Alle ønsker vel lavere skatter, ikke bompenger osv men hva blir konsekvensene av det? 3
Gjest Janus Skrevet 8. august 2012 #9 Skrevet 8. august 2012 (endret) Du har min fulle respekt for at du vil lære deg litt mer om hvordan samfunnet rundt deg fungerer. Jeg liker deg. Som Cordelia er inne på kan det være stor forskjell på lokalpolitikk og rikspolitikk. Jeg har ikke mye tillit til noen av de som styrer i lokalpolitikken i min hjemkommune og det partiet jeg normalt stemmer på i rikspolitikken ville jeg aldri stemt på lokalt. Det går mye på person og tillit, men også lokale partiprogram. Jeg tror faktisk jeg stemte SV ved forrige lokalvalg fordi ordførerkandidaten der var den eneste som svarte fornuftig på tiltale og hadde stemt mot et noe skandaløst vedtak som jeg reagerte kraftig på. Det er et dypt tema å dykke inn i om du virkelig vil gå i dybden og jeg antar at det finnes gode bøker på videregående nivå som kan være nyttige for deg. For eksempel innen samfunnsfag og samfunnsøkonomi. Om du forstår grunnleggende samfunnsøkonomi, så har du en kjempefordel. Vet du forskjellen på venstresiden, sentrum og høyresiden innen politikken? Kjenner du til ulike politiske ideologier og økonomiske system? Forskjellen på konservatisme og liberalisme? Forskjellen på kapitalisme og sosialisme? Kapitalisme og sosialisme er både økonomiske system og ideologier. Forenklet sagt er sosialismen representert på venstresiden i politikken og kapitalismen på høyresiden. I Norge har vi for eksempel Høyre og Fremskrittspartiet på høyresiden i politikken, de såkalte borgerlige partiene. Men i praksis så er det ikke så forferdelig mye som skiller de fra partiene lengre til venstre, så det blir feil å si at de er langt til høyre. Alle partiene på Stortinget er sosialdemokratiske og ønsker en velferdsstat. Vi har i dag en blandingsøkonomi med en aktiv stat som styrer og regulerer økonomien, altså elementer av både kapitalisme og sosialisme. Jeg er rimelig trøtt nå og merker at dette blir usammenhengende, men mitt råd er at du lærer deg disse begrepene og forstår det mest grunnleggende. Så kan du fortsette å følge med i media og på internett. Endret 8. august 2012 av Janus
cornflake_girl Skrevet 9. august 2012 #10 Skrevet 9. august 2012 Takk for svar Jeg leser avisen hver dag og ser på nyhetene hver dag. Jeg har tatt en del av de testene som ligger ute på nettet, om hvilket parti man burde stemme på, og fikk vel det samme på hvert enkelt, og det ble frp som kom på toppen. Jeg har jo vært innom siden deres å lest en del der, og synes det virker helt greit jeg? Det jeg synes er vanskeligst, er liksom å vite hvordan ting kunne blitt bedre? Jeg er veldig dårlig til å forklare, så beklager for det. Men jeg mener sånn økonomiskt da, hva lønner seg? Eu, er jeg for eller i mot, hva er best, privatisering av forskjellige ting, innvandring og miljø... Jeg har jo mine meninger om ting, men jeg har ikke noe kunnskap om jeg kan si det sånn. Jeg stemte frp, og kommer sikkert til å gjøre det samme igjen om jeg ikke ombestemmer meg og finner ut at noe annet er bedre. Men leser jo så mye dritt om de, og uansett hvor mye jeg prøver å forstå hva som er så galt med de, så skjønner jeg det ikke, så da må det være min kunnskap generelt som er helt på bærtur, og det er den jo også forsåvidt. Jeg kan lite om økonomi, men det er noe jeg virkelig vil sette meg mer inn i. Alle ønsker vel lavere skatter, ikke bompenger osv men hva blir konsekvensene av det? Nei, jeg ønsker ikke lavere skatter eller at det skal fjernes bomavgifter, fordi utgiftene jeg må ut med som person for å dekke disse tjenestene (som jeg da tidligere betalte over skatteseddelen) ville langt oversteget skatten jeg betaler. Sånn er det i land med lav skatt, de må betale en hel del velferdsgoder selv (betale skolepenger (mange steder også for barneskole og ungdomsskole), spare sin egen pensjon, betale mye mer for helsetjenester osv). Ang privatisering så betyr det at en tjeneste som er offentlig drevet eller eid (f.eks. bytrikken i Oslo, enkelte sykehjem, skole) settes ut på anbud (dvs private bedrifter konkurrerer seg i mellom om å kunne drifte institusjonen billigst)eller selges. All privatisering er ikke nødvendigvis dumt mener jeg, men jeg er og helt klar på at selskaper og bedrifter som tar ut profitt IKKE bør drifte velferdstjenester (som skole, sykehus). Rett og slett fordi det strider i mot absolutt all logikk at "jo billigere driftet, jo bedre kvalitet". Det sier seg rett og slett selv at når en skole eller et sykehjem har lite penger, så går det utover kvaliteten på tilbudet. Jeg synes også det er uetisk at enkelte skal kunne tjene seg rike på andre elendighet (som sykdom), og mener det kan få noen ekle konsekvenser. Men, det er min mening! Det er helt lov å mene noe helt annet, og det er greit Du har min fulle respekt for at du vil lære deg litt mer om hvordan samfunnet rundt deg fungerer. Jeg liker deg. Som Cordelia er inne på kan det være stor forskjell på lokalpolitikk og rikspolitikk. Jeg har ikke mye tillit til noen av de som styrer i lokalpolitikken i min hjemkommune og det partiet jeg normalt stemmer på i rikspolitikken ville jeg aldri stemt på lokalt. Det går mye på person og tillit, men også lokale partiprogram. Jeg tror faktisk jeg stemte SV ved forrige lokalvalg fordi ordførerkandidaten der var den eneste som svarte fornuftig på tiltale og hadde stemt mot et noe skandaløst vedtak som jeg reagerte kraftig på. Det er et dypt tema å dykke inn i om du virkelig vil gå i dybden og jeg antar at det finnes gode bøker på videregående nivå som kan være nyttige for deg. For eksempel innen samfunnsfag og samfunnsøkonomi. Om du forstår grunnleggende samfunnsøkonomi, så har du en kjempefordel. Vet du forskjellen på venstresiden, sentrum og høyresiden innen politikken? Kjenner du til ulike politiske ideologier og økonomiske system? Forskjellen på konservatisme og liberalisme? Forskjellen på kapitalisme og sosialisme? Kapitalisme og sosialisme er både økonomiske system og ideologier. Forenklet sagt er sosialismen representert på venstresiden i politikken og kapitalismen på høyresiden. I Norge har vi for eksempel Høyre og Fremskrittspartiet på høyresiden i politikken, de såkalte borgerlige partiene. Men i praksis så er det ikke så forferdelig mye som skiller de fra partiene lengre til venstre, så det blir feil å si at de er langt til høyre. Alle partiene på Stortinget er sosialdemokratiske og ønsker en velferdsstat. Vi har i dag en blandingsøkonomi med en aktiv stat som styrer og regulerer økonomien, altså elementer av både kapitalisme og sosialisme. Jeg er rimelig trøtt nå og merker at dette blir usammenhengende, men mitt råd er at du lærer deg disse begrepene og forstår det mest grunnleggende. Så kan du fortsette å følge med i media og på internett. Så Høyre og FrP bekjenner seg til en sosialistisk retning? Det var nytt for meg! Hehe http://snl.no/sosialdemokrati Jeg er ikke enig i at det ikke er så mye som skiller partiene, sett FrP og SV opp mot hverandre - det er ENORME forskjeller. Vi hadde hatt to forskjellige land om vi hadde hatt ett med ren FrP- regjering, og ett med ren SV-regjering. Ellers enig i mye av det du skriver Vet at mange mener "det er ikke så stor forskjell mellom høyre og venstre siden lengre", men jeg mener bestemt at det er det. Leser man f.eks. alternative statsbudsjetter så avviker de ENORMT. Men mange partier ønsker det samme og er opptatt av de samme sakene, god eldreomsorg, skole etc. Men måten å komme dit på er temmelig ulik.
sebastianen Skrevet 9. august 2012 #11 Skrevet 9. august 2012 Lese ja, og tenke selv. Du kan også gå på kommunestyremøter/bystyremøter. De er åpne for publikum. Du kan sende mail til politikere i din kommune. Ikke vær redd for å spørre politikere, rene pratemaskinene vi....
Gjest Janus Skrevet 9. august 2012 #12 Skrevet 9. august 2012 Så Høyre og FrP bekjenner seg til en sosialistisk retning? Det var nytt for meg! Hehe http://snl.no/sosialdemokrati Jeg er ikke enig i at det ikke er så mye som skiller partiene, sett FrP og SV opp mot hverandre - det er ENORME forskjeller. Vi hadde hatt to forskjellige land om vi hadde hatt ett med ren FrP- regjering, og ett med ren SV-regjering. Ellers enig i mye av det du skriver Vet at mange mener "det er ikke så stor forskjell mellom høyre og venstre siden lengre", men jeg mener bestemt at det er det. Leser man f.eks. alternative statsbudsjetter så avviker de ENORMT. Men mange partier ønsker det samme og er opptatt av de samme sakene, god eldreomsorg, skole etc. Men måten å komme dit på er temmelig ulik. Visste ikke du at vi er alle sosialdemokrater? Einar Førde sa i hvert fall det en gang. Det er selvsagt en enorm forskjell mellom Frp og SV, så jeg var kanskje litt upresis. Det jeg mente var at det er ikke en så forferdelig stor forskjell mellom de borgerlige partiene og neste parti til venstre for de, men også først og fremst at Høyre og Frp egentlig ikke er så veldig langt til høyre. De er ikke interessert i å legge ned velferdsstaten og overlate alt til det frie markedet, men de vil selvsagt ha mindre stat og mer privatisering enn de som er lengre til venstre. Selv Adam Smith var en sosialdemokrat og så betydningen av en aktiv stat og gode reguleringer. Jeg vil tro det er rett å si at SV er mye lengre til venstre på den politiske aksen enn FrP er til høyre på den politiske aksen?
Gjest Janus Skrevet 9. august 2012 #13 Skrevet 9. august 2012 Jeg fylte 19 år, om det har noe og si. Det har veldig mye å si. Les denne: http://ndla.no/nb/node/11473
Feminist1 Skrevet 9. august 2012 #14 Skrevet 9. august 2012 (endret) Hvordan man blir flink i politikk? Vel det er ganske mye vanskeligere enn man tror, eller enklere om man er interessert i det. I starten er det også viktig og kanskje ikke gå for mye inn på de økonomiske aspektene. Prøv å les litt på intenett om forskjellige ideologier og enkeltsaker du mener er viktige. Hva er dine hjertesaker? Hva er du mest opptatt av? Når du finner ut av det så kan du gå inn på FrP og FpU (ungdomspartiet er liberalistisk, mens moderpartiet er et "populistisk sosial demokratisk parti", ikke en egen definisjon, noen andre som har sagt det, delvis enig) og gå på patiprogrammene deres for å så finne dine hjertesaker. Grunnen til at jeg nevnte FrP er fordi at jeg så at du stemte på det. Så kan du gå inn på opposisjonen og lese hva de sier om de samme sakene. Så kan du sikkert også sjekke ut de andre partiene, enten de som er ditt andrevalg eller de du absolutt ikke tror at du kommer til å stemme på. Så kan du sikkert begynne å lese litt nyheter ang. politikk (enten nylige eller gamle) enten da økonomi, innenriks eller utenriks. Og ville nok også ha lest diverse artikler itilegg. Ville foretrukket å ha lest engelske -eller engelskspråklige- artikler fremfor norske. Såfremt at du skal få et generelt blikk i politikken og ikke norsk politikk. Norsk politikk så er selvfølgelig norske artikler veien å gå. Og hvis du lurer på hva du skal lese om når det kommer til artikler så kan du bare søke opp artikler som handler om den ideologien du mener du holder til og dine hjertesaker. Ble ganske mye nå og skrev ganske rotete og ustrukturert, bare å send meg PM hvis du vil ha hjelp, utrolig nok så kan jeg mye om politikk og relativt mye om økonomi (sett at jeg ikke har en formell økonomi utdannelse). Ser også at noen nevnte Politisk Ungdom, det kan være en flott side og få et visst innblikk i politikk på. Men besøkte nevøen min (som egentlig er mer fetter, men det er off topic) og han viste meg gruppen, og jeg la merke til at den var noe "useriøs" med at enten så var man for "tyveri" og "vold" fra staten -at man støtter skatt- eller så var man usolidarisk, bortskjemt, egoistisk og imot menneskerettigheter hvis man ikke støttet en velferdsstat. Han sa at den var mye mer seriøs før. Off topic igjen: Adam Smith sosialdemokrat? De eneste -store- reguleringene jeg kan komme på nå er at private selskaper ikke kan slå seg sammen og skape monopoler i et fritt samfunn. Dette er også de aller fleste liberalister -og konservative som støtter fri kapitalisme- enige om. Men kan godt hende at jeg tar feil. Men igjen han var en klassisk liberalist og hvis jeg ikke tar feil så eksisterte ikke sosial demokrati på den tiden. Endret 9. august 2012 av Feminist1
Idril_M Skrevet 9. august 2012 #15 Skrevet 9. august 2012 For meg handler valg av parti mye om hvordan jeg vil at samfunnet skal utvikle seg. Derfor har jeg lest "Alt du vil vite om samfunnsøkonomi, men aldri har våget å spørre om" fordi den forklarte veldig fint hvordan mye i samfunnet henger sammen. Anbefales veldig.
Gjest Candy Pie Skrevet 9. august 2012 #16 Skrevet 9. august 2012 Tusen takk for masse bra svar! Tenker jeg bruker dagen i dag på å lese, bestilte faktisk et pr bøker som kan være litt til hjelp for noen måneder siden, kanskje jeg setter meg ut i hagen å leser også
Gjest Janus Skrevet 9. august 2012 #17 Skrevet 9. august 2012 For meg handler valg av parti mye om hvordan jeg vil at samfunnet skal utvikle seg. Derfor har jeg lest "Alt du vil vite om samfunnsøkonomi, men aldri har våget å spørre om" fordi den forklarte veldig fint hvordan mye i samfunnet henger sammen. Anbefales veldig. Støtter den. Interessant bok og relevant for oss som bor i Norge. Har du lest den nye boken hans som kom etter denne?
Feminist1 Skrevet 9. august 2012 #18 Skrevet 9. august 2012 Tusen takk for masse bra svar! Tenker jeg bruker dagen i dag på å lese, bestilte faktisk et pr bøker som kan være litt til hjelp for noen måneder siden, kanskje jeg setter meg ut i hagen å leser også Kan jeg spørre, av ren nysgjerrighet, hvilken bøker du kjøpte?
Gjest BettyBoop Skrevet 9. august 2012 #19 Skrevet 9. august 2012 Jeg vet så klart at det bare er å lese, lese og lese. Men hvor og hvilke sider? Jeg har lest på hjemmesidene til diverse politiske partier, og det er jo et pr jeg synes virker mer interessante enn andre, men alle prøver jo å fremstille partiet sitt som det beste, om dere skjønner? Jeg har ikke mye greie på hvordan samfunnet egentlig fungerer, hva som er best og hva slags konsekvenser det vil få om ting blir forandret. Jeg har jo mine meninger om noen ting, men hvor "bra" de er er jo en annen sak, for jeg har tross alt ikke greie på det, sånn egentlig? I fjor stemte jeg for første gang da det var sånn kommunevalg, og jeg skal stemme i 2013, men hvor "greit" er det? På en side synes jeg det er dumt og ikke stemme, men på en annen side så føler jeg det er "feil" å stemme, uten og egentlig vite helt hva jeg stemmer på? Så jeg vil jo sette meg mer inn i det. Men føler at uansett hvor mye jeg leser, så blir jeg litt små forvirret, skulle nesten tro jeg hadde en IQ-sperre der oppe... Jeg fylte 19 år, om det har noe og si. Du trenger ikke å si hva du stemmer, men kan du mye om politikk, når begynte du å stemme, og hvordan har du satt deg inn i alt sammen ? ( sett bort fra det du har lært på skolen, da jeg gikk på skolen var jeg virkelig ikke interissert i sånne ting...) Hvis du vil lære om politikk: -Du må lære deg å snakke rundt grøten. Aldri bruke ord som ja eller nei om noen spør deg om noe -Du må lære å love en hel masse ting du vet du ikke kan holde -Du må tenke penger,penger,penger og synes det er en god ide å bare øke priser på alt og øke skatter på alt -Du må lære å snakke varmt om miljøet og at folk må sette bilen fra seg og snakke varmt om kollektivtrafikken samtidig som du syns det er helt rimelig å redusere busstilbudet og øke bussprisene for å spare penger - Du må lære deg å elske bomstasjoner og parkeringsavgifter.
Gjest Candy Pie Skrevet 9. august 2012 #20 Skrevet 9. august 2012 Hvis du vil lære om politikk: -Du må lære deg å snakke rundt grøten. Aldri bruke ord som ja eller nei om noen spør deg om noe -Du må lære å love en hel masse ting du vet du ikke kan holde -Du må tenke penger,penger,penger og synes det er en god ide å bare øke priser på alt og øke skatter på alt -Du må lære å snakke varmt om miljøet og at folk må sette bilen fra seg og snakke varmt om kollektivtrafikken samtidig som du syns det er helt rimelig å redusere busstilbudet og øke bussprisene for å spare penger - Du må lære deg å elske bomstasjoner og parkeringsavgifter. Jeg liker egentlig å gi et klart svar jeg, om jeg har mulighet. Liker ikke å lyve, men kan være litt sløv til å holde ting dessverre ( har lovet mamma å fjerne klære mine i gangen en uke nå...men jeg gjør mye annet bra da!=)) Synes ikke man skal øke priser på ting nei, og heller ikke skatten Folk kan sette seg i bilen å kjøre til Japan for min del, selv liker jeg ikke buss. Bomstasjoner har jeg aldri skjønt poenget med? Hehe, tror ikke jeg egner meg innen dette:P Uansett. Rett, samfunn og demokrati var en av de jeg kjøpte, den andre finner jeg ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå