Lady Stardust Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Hei! Har nå bestemt meg for, IGJEN, å legge om livsstilen min; sunnere kosthold, og en mer aktiv hverdag. Problemet er bare at jeg ANER ikke hva jeg skal spise! Vil gå ned i vekt, ikke så himla mye, men fem-seks kilo. Hovedmålet er egentlig å bli sunnere generelt, føle meg bedre. Er det noen av dere som vil hjelpe meg å lage en handleliste, stappfull av god, sunn mat? Frukt kan vi skippe. Har prøvd å like frukt i laang tid, får rett og slett ikke til å spise det. Ellers er jeg åpen for alle grønnsaker, alle typer kjøtt og fisk, alt, så lenge vi skipper frukten, og tomater. (uuuh, tomater.) Så, noen hjelpsomme sjeler? Ser etter både middagsretter (del gjerne noen oppskrifter), og mellommåltider, frokost, snacks, alt som er SUNT, og ikke proppfullt med kalorier.
Gjest *Maja* Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Min handle liste: Egg Ryvita Solsikkeolje Soyasjokomelk(alltid et glass etter joggetur) Tomater(elsker det jeg... ) Ananas(prøv med en spiseskje revet kokos og et dryss kanel. Mmmmmm) Mandler/valnøtter Karbonadedeig Kylling Kokt skinke Kokosmelk Light Grovt mel/Jyttemel(en liten dæsj vann og natron og du har hjemmelaget rundstykke på 17 minutter) Havregryn Er vel dette som stort sett går igjen hver uke.
Gjest Pheel Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Wok og salater er enkelt, og mye du kan variere i. Ha soysauce og sursøt chilisaus stående i kjøleskapet, så kan du variere grønt du liker sammen med kylling-, biff- eller svinekjøtt. Salat kan du lage av spekeskinke, mye grønt å variere mellom, taco-salat, kyllingsalat, eller med svinefilet. Mellommåltid med mager vaniljekesam, cottage cheese eller naturell yoghurt er godt og sunt, tips til hva du kan variere med: - Jordbær eller usukret jordbærsyltetøy. - Skivede mandler, hasselnøtter og linfrø. (Evt. andre nøtter). - Müsliblanding og rosiner. Så mye frukt en kan bruke, eplebiter med kanel bl.a, men du liker jo ikke frukt. Grove knekkebrød med forskjellig pålegg som klkunpålegg med agurk, gulost og paprika osv. Omeletter/eggerøre med det man liker er jo også veldig godt og enkelt. Jeg liker det med finhakket paprika, løk, litt skinkebiter og litt pepper i. Behøver ikke noe til da.
Gjest Bell Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 Legger til litt flere jeg! Til hverdags: Torsk Laks Sei Reker Scampi Tine Ja- vaniljeyoghurt eller Skyr Masse grønnsaker, frukt og krydder Sunn kos: Mager kesam/ Cottage cheese Fryste bær og juice til smoothie
Gjest barista Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Mager vaniljekesam og litt bær for å kose seg på kveldene er fast hos meg!
Junine Skrevet 8. august 2012 #6 Skrevet 8. august 2012 - riskaker m/ magerost - nutrilettbar - yoghurt naturell m/ banan og frosne bringebær - skyr som mellommåltid:) - omelett til frokost er kjempegodt! - frokostpannekaker m/ havre: Et egg & en eggehvitte, piskes med en teskje splenda (sôtningsmiddel med 2 kcal) og blander med havregryn til en tykk masse. Ca to stk pannekaker Lykketil!
chrisklipping Skrevet 8. august 2012 #7 Skrevet 8. august 2012 (endret) Karbonadekjøttdeig Kyllingfilet Kalkunfilet Svinefilet Skinke/kylling på boks Brokkoli Asparges Spinat Paprika Cottage Cheese Egg Brød Fullkorn pasta Fullkorn ris Rå-ris Havregryn Go'dag Musli Laksefilet Makrell på boks Sardiner på boks Tunfisk Sild Mandler og valnøtter Latterlig å ikke spise frukt. Hva så om du ikke liker det, er du en liten unge eller? Det er bra for deg. Du tåler å spise noe du ikke er kjempeglad i. Det handler ikke om å bare spise det som er godt. Endret 8. august 2012 av chrisklipping 1
Gjest Vena Cava Skrevet 8. august 2012 #8 Skrevet 8. august 2012 Latterlig å ikke spise frukt. Hva så om du ikke liker det, er du en liten unge eller? Det er bra for deg. Du tåler å spise noe du ikke er kjempeglad i. Det handler ikke om å bare spise det som er godt. Latterlig av deg å kalle det latterlig. Liker hun det ikke, så liker hun det ikke.
Cherie Skrevet 9. august 2012 #9 Skrevet 9. august 2012 Mange gode tips her. Flott at så mange kommer med det de vet og kan 1
Lady Stardust Skrevet 9. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 9. august 2012 Her var det jaggu kommet mange gode tips! Var ute og handlet en del "snacks"grønnsaker i går, samt sunne pålegg, Ryvita-knekkebrød (wow, de var gode, de!) og slikt. I dag skal jeg på middagshandletur Tusen takk! : D Latterlig å ikke spise frukt. Hva så om du ikke liker det, er du en liten unge eller? Det er bra for deg. Du tåler å spise noe du ikke er kjempeglad i. Det handler ikke om å bare spise det som er godt. Ja, mulig det er litt latterlig, men jeg legger om kostholdet ganske kraftig nå, og skal jeg begynne å spise noe jeg virkelig ikke syns er godt, tror jeg jeg mister motivasjonen ganske fort. Så jeg prøver å spise så sunt som mulig, UTEN frukten, så får vi se hvordan det går 3
Lady Stardust Skrevet 9. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 9. august 2012 - riskaker m/ magerost - nutrilettbar - yoghurt naturell m/ banan og frosne bringebær - skyr som mellommåltid:) - omelett til frokost er kjempegodt! - frokostpannekaker m/ havre: Et egg & en eggehvitte, piskes med en teskje splenda (sôtningsmiddel med 2 kcal) og blander med havregryn til en tykk masse. Ca to stk pannekaker Lykketil! Ooh, det høres jo strålende ut! Jeg som trodde jeg kom til å savne all junkfooden, viser seg at jeg bare har skikkelig dårlig fantasi når jeg tenker på sunn mat
Gjest mari kontrari Skrevet 9. august 2012 #12 Skrevet 9. august 2012 Rask, sunn frokost for meg er yoghurt naturell med en halv banan (om du spiser det), en neve blåbær og havregryn. Kanel og/eller litt honning gir søtsmak om du trenger det, en liten teskje syltetøy funker også uten at det blir så usunt som smaksatt yoghurt. Ellers blir du også mer vant til den syrlige yoghurtsmaken etterhvert er min erfaring. Havregryn og naturell yoghurt har jeg alltid i huset til raske måltider, havregryn kan brukes til grøt om du vil ha noe varmt og naturell yoghurt er fint til sunnere dressinger og sauser. Har byttet ut ost og rømme til taco med litt yoghurt - mye sunnere og bra for magen også om du velger f.eks. Biola (men sammenlign kalorier ol. i de ulike typene om det er viktig). I frokosten kan du forresten tilsette div. frø og/eller nøtter alt ettersom hva du trenger. Typiske ting som jeg alltid har: Skap: Havregryn, bønner, hakket tomat, kikerter, fullkornsris, knekkebrød. Rapsolje + god olivenolje (sunt fett, men være obs på å begrense deg om du skal ned i vekt.) Rugmel som brukes i havrepannekaker i blant og til hjemmelagde knekkebrød. Diverse frø og nøtter som brukes i frokost hovedsakelig for å få nok energi og "bra ting" (husker aldri hva som inneholder hva, bare at det inneholder bra ting jeg får litt lite av ellers ). Kjøleskap: Yoghurt naturell, broccoli, løk, hvitløk, gulrot, paprika, chili, egg. Som regel også mye annet grønt, men disse er der alltid og brukes daglig. Bruker også mye urter og krydder for å smaksette mat. Frys: Frosne blåbær, spinat (kan blandes i mye forskjellig mat!), fileter av hvit fisk, laksefilet. Som regel også kyllingfilet. Avokado, banan, peppermakrell (fra fiskedisk, ikke vakumpakke, smaker best), magerost, cherrytomater og godt, skikkelig grovt brød er i tillegg noe jeg spiser mye av når jeg har med meg matpakke steder eller trener og trenger noen ekstra måltider.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #13 Skrevet 9. august 2012 Har du prøvd all frukt? Du liker altså verken eple, appelsin, druer, mango, pærer, ananas, papaya, grapefrukt, vannmelon, honningmelon, cantaloupemelon, sharonfrukt, nektariner, fersken, granateple eller kiwi? Det høres psykologisk ut, noen er jo sure, noen er bitre, noen er søte, noen er friske osv. Banan kan du være unnskyldt, det er det eneste jeg ikke liker selv. Hva med bær, forresten? Dette er forresten alltid i hus hos meg (kutter ut all frukten): Gresk yoghurt, yoghurt naturell, müsli, havregryn, melk til havregrøt, avokado, sesamknekkebrød, kremost, røkelaks (orker sjelden lage laksemiddag, så spiser heller røkelaks og sashimi), linser til salat, bulgur til salat, soltørkede tomater (bruker aldri dressing, lar oljen trekke inn i salaten), egg. I tillegg har jeg som oftest en chèvre slik at jeg snackser på et par grove kjeks med chèvre når jeg har lyst på noe godt, i stedet for å gafle innpå en pose chips. Knasker på gulrøtter, sukkererter, agurk eller paprika når jeg bare vil spise på noe. Anonym poster: 6d942f1a0face090553bfc5ffd3aa3ee 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #14 Skrevet 9. august 2012 Hummus som pålegg er nydelig, spesielt på ristet brød! Eventuelt kan du lage hummuswraps. De fleste grønnsaker passer til. Paprikahummus med chili er også godt. Ellers lager jeg ofte omelett med grønnsaker og bruker som pålegg, oftest brokkoliomelett eller med purre. Det er mer lettvint å spise tre knekkebrød med ost, men jeg føler at når jeg får spist grovt brød med grønnsaksomelett 'sløser' jeg ikke bort måltidet, men får i meg proteiner og grønnsaker. Anonym poster: 6d942f1a0face090553bfc5ffd3aa3ee
Junine Skrevet 9. august 2012 #15 Skrevet 9. august 2012 Ooh, det høres jo strålende ut! Jeg som trodde jeg kom til å savne all junkfooden, viser seg at jeg bare har skikkelig dårlig fantasi når jeg tenker på sunn mat Så bra at jeg kan inspirere litt! pannekakene er innmari gode
chrisklipping Skrevet 9. august 2012 #16 Skrevet 9. august 2012 Her var det jaggu kommet mange gode tips! Var ute og handlet en del "snacks"grønnsaker i går, samt sunne pålegg, Ryvita-knekkebrød (wow, de var gode, de!) og slikt. I dag skal jeg på middagshandletur Tusen takk! : D Ja, mulig det er litt latterlig, men jeg legger om kostholdet ganske kraftig nå, og skal jeg begynne å spise noe jeg virkelig ikke syns er godt, tror jeg jeg mister motivasjonen ganske fort. Så jeg prøver å spise så sunt som mulig, UTEN frukten, så får vi se hvordan det går Vær hvertfall klar over at frukt og bær har utallige positive effekter. Også når det gjelder å miste fett. Mange studier har vist at testgruppen som fikk i seg mest fruktose har vært den som har hatt største nedgang, selv om kaloritallet har vært det samme fordelt på begge gruppene.
Supraspinatus Skrevet 9. august 2012 #17 Skrevet 9. august 2012 Vær hvertfall klar over at frukt og bær har utallige positive effekter. Også når det gjelder å miste fett. Mange studier har vist at testgruppen som fikk i seg mest fruktose har vært den som har hatt største nedgang, selv om kaloritallet har vært det samme fordelt på begge gruppene. Interessant. Kan du linke til disse studiene? Går ikke dette litt på tvers av det du skriver i en annen tråd, at en kalori er en kalori? 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2012 #18 Skrevet 10. august 2012 Min handle liste: Egg Ryvita Solsikkeolje Soyasjokomelk(alltid et glass etter joggetur) Tomater(elsker det jeg... ) Ananas(prøv med en spiseskje revet kokos og et dryss kanel. Mmmmmm) Mandler/valnøtter Karbonadedeig Kylling Kokt skinke Kokosmelk Light Grovt mel/Jyttemel(en liten dæsj vann og natron og du har hjemmelaget rundstykke på 17 minutter) Havregryn Er vel dette som stort sett går igjen hver uke. Jeg sett også i andre innlegg at du er en tilhenger av Ryvita. I veldig mange år var det "staple food" for meg og var også lett å slanke seg på i perioder. Lettvint og sunt. Men etter det har blitt avdekket at disse ligger på akrylamid-toppen, har jeg prøvd å gå over til å spise andre ting. Hva tenker du om dette? Blir du ikke bekymret om høyt akrylamidinnhold? Anonym poster: 81746690c9ae8581c1e6fffb1ec7a0c8
xMaria Skrevet 16. august 2012 #19 Skrevet 16. august 2012 Kylling Ris Salat Bananer/Eple Druer Jordbær Egg Melk Appelsinjuice (1 av 5 om dagen) Knekkebrød Grovbrød Laks Torsk Tomat
Cherie Skrevet 16. august 2012 #20 Skrevet 16. august 2012 Ris Bananer/Eple Druer Dette står ikke på min liste....for mye karbs 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå