Gå til innhold

tips mot kvalme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er svimmel og kvalm for tiden, er under utredning så trenger ikke forslag på diagnoser. Lurer på om noen har tips for kvalmen? Har *bank i bordet* ikke spydd ennå men det har vært like før flere ganger. Har prøvd et par medisiner på resept mot kvalmen uten effekt. Reisesyketabletter hjelper kjempe bra men jeg klarer ikke holde meg våken med en slik tab i kroppen, og vil ikke sove bort hele dagen heller. På apoteket anbefalte de ingefærtabletter og de funker noen ganger og noen ganger ikke. Andre tips???

Sånt armbånd for reisesyke kanskje? Det har jeg ikke prøvd. Funker de mot alle typer kvalme?

Anonym poster: 96c44951c243e3f834c7f333be05ff74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

eller ingefær har ikke prøvd det så vet ikke om det fungerer.

Anonym poster: 13700cad3d469b013ff4cd2083b924bc

Skrevet

Prøv rå ingefær hvis ingefærtablettene bare hjelper av og til. SeaBands (akupressurarmbånd) kan hjelpe mot alle typer kvalme ja.

Skrevet

Jeg har brukt ingefær og seaband mot kvalme. For meg fungerte det.

Skrevet

noen sier kanel ,men det har jeg ikke prøvd. Hva med afipran?

Skrevet

Jeg ville prøvd fersk ingefær. Kutt roten i biter og kok te på den.

Skrevet

Fersk ingefær er et godt tips.

Ellers har sitron alltid hjulpet når jeg har følt meg kvalm og dårlig. Kutt en sitron i båter og sug lett på en slik båt så lenge du kan, til kvalmen har blitt bedre.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Ingefærte er et godt tips om du orker smaken.

Ellers er det greit å være ekstra bevisst på hva du gjør og hva du spiser/drikker. Pass på å få i deg fast føde jevnlig, gjerne i form av ting som ikke er for tungt/fett/søtt. Litt yoghurt med havre, ristet brød med salt pålegg eller blåbærsyltetøy, litt salte kjeks, kylling/ris/grønnsaker med mild krydring, dette er ting som magen min trives godt med i hvertfall. Banan skal også kunne hjelpe, og er i hvertfall mildt mot magen. Drikk litt brus om du føler det hjelper, men ikke for mye. Farris/eplejuiceblanding har også fungert bra her. Få i deg nok drikke, men ikke pøs nedpå med noe, så lenge du ikke kaster opp blir du ikke dehydrert, og "skvalpende mage" er kvalmende i seg selv, særlig om du får spist lite.

Om du orker, dusj/stell deg og kom deg ut i frisk luft en liten tur hver dag, ofte føles alt bedre av det.

God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte ikke på å nevne at jeg syns at ingefær smaker helt pyton :eeeh: så nei takk til ingefær-te! Men takk for forslaget :)

Prøver å være nøye med hva jeg spiser og drikker men takk for tips, og prøver å komme meg ut en gang per dag men det er ikke enkelt når man knapt klarer å gå på do fordi man blir så ekstra svimmel og kvalm av det. Har ikke vært ute i dag, har en ekstra dårlig dag. Ekstra mye kvalme :spy: Klarer heldigvis å ta vare på meg selv og at jeg har en samboer hjelper, var jeg enda dårligere hadde jeg kanskje blitt innlagt, har blitt spurt om jeg ønsker det men det vil jeg helst unngå.

Jeg trur det var afipran jeg prøvde sist jeg var sånn her dårlig, null effekt, også har jeg prøvd Stemetil (skal også fungere på svimmelhet) med null effekt.

Sitron kan jeg prøve, har det! :hoppendeglad:

Skrevet

Ingefærkapsler smaker ingenting.

Skrevet

Jeg vil også nevne epler, for det har jeg hatt god erfaring med flere ganger. Får av og til sånn veldig akutt kvalme, og da hjelper det som oftest å skjære opp et eple i tynne skiver og spise dem. Helst et litt syrlig eple.

:blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Potetgull og Ritzckrackers synes jeg hjelper mot kvalme. Spises saaakte.

Anonym poster: a75b47c929474cfd979afc193a01b838

• Liker 1
Skrevet

Ja, spise sakte og tygge godt er viktig med eple også! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også nevne epler, for det har jeg hatt god erfaring med flere ganger. Får av og til sånn veldig akutt kvalme, og da hjelper det som oftest å skjære opp et eple i tynne skiver og spise dem. Helst et litt syrlig eple.

:blomst:

Har ikke epler her hjemme nå (joda de har i butikken i tilfelle noen må påpeke det), foretrekker sitron fremfor sure epler så prøver sitron først ;)

Ingefærkapsler smaker ingenting.

Øh vet det, men som jeg skrev i hovedinnlegget så funker de bare i blant.

AnonymBruker
Skrevet

Potetgull og Ritzckrackers synes jeg hjelper mot kvalme. Spises saaakte.

Anonym poster: a75b47c929474cfd979afc193a01b838

Hehe, vet det, men det er ikke sunt! :) Cola funker og, men heller ikke sunt. Ikke at jeg MÅ ha sunne alternativer men jeg har vært kvalm i en mnd og vet ikke når det går over, så kan ikke spise potetgull og drikke cola hver dag, hele dagen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...