Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å bli hovslager i en alder av 22 og med et barn på 1 år. Lurer på om noen av dere har blitt hovslagere som vokse og hvilken utdanning dere tok isåfall?

Har ikke så veldig lyst til å sette meg tilbake på skolebenken(videregående), men vet ikke om det går an å ta utdanningen i form av kurs eller voksenopplæring? Hvordan fungerte det i tilfelle?

Og sist men ikke minst, hva tjener dere som hovslagere? Eventuelt hvor mye tjente dere i læretiden?

Anonym poster: 3e8cf3ee572932b08633d1ecde862fcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta fagbrevet etter å ha jobbet som hovslager i fem år. Det er ingen beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg hovslager og begynne å sko.

Det som også kan være et alternativ, er at du tar studieretningsfagene for VG1 naturbruk og VG2 hest- og hovslagerfag som privatist, og deretter får deg en jobb som læring i hovslagerfaget.

Ang lønn står det en del info på sidene til opplæringskontoret for heste- og hovslagerfaget: http://www.hestefag.no/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=83

Anonym poster: 02fd34127a685f1b8281d522435b044d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta fagbrevet etter å ha jobbet som hovslager i fem år. Det er ingen beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg hovslager og begynne å sko.

Det som også kan være et alternativ, er at du tar studieretningsfagene for VG1 naturbruk og VG2 hest- og hovslagerfag som privatist, og deretter får deg en jobb som læring i hovslagerfaget.

Ang lønn står det en del info på sidene til opplæringskontoret for heste- og hovslagerfaget: http://www.hestefag....id=25&Itemid=83

Takk for svar :)

Lurer på om hvis jeg f.eks tar et raskt kurs i skoing og velger det første alternativet hvor jeg jobber som hovslager i 5 år før jeg tar fagbrevet, om jeg kan ta mer betalt enn en lærling mon tro? Blir jo ikke mye å leve av med lærlinglønn og et huslån som skal nedbetales.

Anonym poster: 3e8cf3ee572932b08633d1ecde862fcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å utdanne deg som barfottrimmer og ta kurs i skoing etter dette?

En barfottrimmer har (etter min mening, etter å ha sett læreplanen og snakket med flere hovslagere og barforttrimmere) MYE større kunnskap om hestens anatomi, hovsykdommer og hvorfor de gjør som de gjør når de trimmer.

Nå er ikke jeg hovslager selv, men var sammen med en dyktig hovslager en stund like etter at han var ferdig med lærlingtiden. Og han skor og trimmer fortsatt hestene mine. Han sier at hadde han skulle tatt utdanningen på nytt hadde han tatt barforttrimming først og deretter utdannelse som hovslager fordi de to utdanningene fyller hversandres hull veldig godt.

Som hesteeier ville jeg aldri latt en ufaglært hovslager eller trimmer ta på høvene til mine hester. Ingen av de har "problemhøver", men jeg vil være sikker på at den som skor eller trimmer faktisk har lært det h*n skal, og har hatt den læretiden som jeg mener er det viktigste i hele utdanningen.

Det er ikke bare bare å sko en hest (det har eg erfart selv). Kan ta meg selv som eksempel her.. Jeg har gjennom årene lært meg å ta av sko, trimme høvene på mine hester (gjør det aldri på andres) og så smått å tilpasse en sko dersom det er krise. Jeg har også mye kunnskap om hvordan hoven fungerer og hestens anatomi. I tillegg er jeg veterinærstudent og har skjært og skodd en del daue hestbein opp igjennom årene for å lære mer.

Men når jeg ser hvordan x'en foreksempel skor så hadde ikke jeg hatt den kunnskapen og erfaringen til å sko selv mine egne hester. Og om jeg hadde tatt kurs i skoing ville nok det hjulpet meg på vei, men jeg ville fortsatt ikke klart å sko en hest riktig fordi jeg ikke er trent i å se små unormalheter i høver som skoen må tilpasses til. Dersom det skal rettes opp i ting må hesten gjerne beskjæres på spesielle måter for at det skal ha mulighet til å rette seg opp.

Kan prøve å summere opp hva jeg ville gjort, så slipper du om du ikke har lest alt xD

-Barfottrimmer

-Kurs i skoing

-Jobb sammen med en dyktig hovslager og sug til deg kunnskap

-Les masse og spør spørsmål til fagfolk (det har jeg lært mye av)

Når det gjelder lønn er det nok ikke mulig å ha en "normal" inntekt de første årene når du bygger opp en kundekrets og ikke har fagbrev. Men det er nok lurt å ha en deltidsjobb og bygge deg opp som hovslager over tid. Det er hardt på kroppen så å begynne fullt med en gang er nok ikke lurt;)

Masse lykke til!

Anonym poster: 46da18ff68071af21c96e814595d5bd8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Lurer på om hvis jeg f.eks tar et raskt kurs i skoing og velger det første alternativet hvor jeg jobber som hovslager i 5 år før jeg tar fagbrevet, om jeg kan ta mer betalt enn en lærling mon tro? Blir jo ikke mye å leve av med lærlinglønn og et huslån som skal nedbetales.

Dersom du går for det første alternativet ville jeg ha prøvd å finne en "mentor" blant de andre hovslagerne i området, en som kan veilede deg underveis. Dette forutsetter jo at det er behov for flere hovslagere i området der du bor. Her jeg bor har en veldig flink hovslager gjort dette med en som er under opplæring, noe som jeg har inntrykk av at har fungert godt for begge to.

Jeg vil ikke råde deg til å ta utdannelse som barfottrimmer, jeg har helt motsatt inntrykk av det AB før meg skriver; jeg mener nemlig at hovslagere har mer peiling på anatomi etc enn det barfottrimmere har. "Barfottrimmer" er heller ingen godkjent utdannelse, mens du kan ta fagbrev som hovslager.

Fordelene med å starte som lærling er at du får god opplæring, og du slipper å tenke på regnskap og slike ting helt i startfasen. Du vil også få fagbrev etter bare to år som lærling, og du har helt klart større sjanser for å få kunder dersom du har tatt fagbrevet. Dessverre er det veldig få lærlingplasser som hovslager, og du må nok regne med å måtte flytte på deg dersom du er så heldig å kapre en av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Å ta fagbrev etter 2 år er ikke mulig dersom du ikke har gått hest og hovslager på vgs.

AnonymBruker
Skrevet

Å ta fagbrev etter 2 år er ikke mulig dersom du ikke har gått hest og hovslager på vgs.

Jeg skrev etter to år som læring. Å gå ut som læring forutsetter at man enten har gått VG1 naturbruk og VG2 hest- og hovslagerfag på videregående, eller tatt programfagene/studieretningsfagene som privatist.

Skrevet

Jeg kjenner mange som skor hester, om det er det du er interesert i så kan du ta skoer kurs som gjerne foregår på kveldstid noen dager i uka, du skor på døde hesteben, og lærer om hesten sin hov og hvordan å hugge og sko og altsammen. Jeg gikk på slik skokurs men føler meg ikke flink nokk til å sko enda. I tilegg må du være hestevandt og takle vrange hester som gjerne steiler eller sparker. Du tjener greit på en hest, men du må passe på ryggen også for den kan fort overbelastes når du skor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...