Gå til innhold

Gått ned for mye i vekt. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle!

Litt omvendt problemstilling dette, kanskje. Men. Har iløpet av de siste fire månedene doblet treningsmengden min, dvs trent meg opp igjen etter en ankelskade. Trener nå ca 10 - 13 timer i uka, varierer litt. Har drevet med friidrett, så målet er å trene seg opp til en god tid på 400 m igjen. Har fokusert på intervaller + svømming (for å ikke overbelaste ben i opptreningsfasen).

Problemet er at jeg har rast ned i vekt. Veier meg ikke (blir bare forvirra av vektgreier, kan gå opp i vekt men samtidig bli tynnere, eller gå ned i vekt og større. Dårlig mål), så har kanskje ikke gått ned i vekt, men ivertfall blitt en god del tynnere. For meg er det å gå ned i vekt et sykdomstegn, og forteller meg at noe er galt. Misliker det, og redd jeg skal bli svakere av det og at det hindrer opptreningen min (og selvfølgelig prestasjonene mine). Skjønner jo at det antakelig har med det faktum å gjøre at det går for lite energi inn i forhold til hva som går ut. Men er avhengig av å få i meg en viss dose både karbo og proteiner, og da blir jeg så sykt mett at jeg ikke orker. Får rett og slett ikke til å spise nok. Tror ikke det er noen løsning å "bytte ut" matvarer heller, fordi jeg, som sagt, er avhengig av å få i meg rett mengde magert kjøtt og trege karobydrater, pluss grøntfor for vitaminer og slikt. Det blir liksom ikke plass til noe mer, føler jeg :(

Noen tips???

Skrevet

Snik inn energitett mat, til dømes olje på salat, ein neve nøtter i frukosten, avocado som ein del av grønsaksdosen osv. På same måte som at ein må venne seg til å ete mindre, lyt ein også lære å ete meir.

Lykke til!

Gjest *Maja*
Skrevet

Hva med å få i deg ekstra gjennom måltidserstattere? Er gjerne lettere å drikke noe enn å spise noe om du føler deg full?

Skrevet

Bruk godt med oljer! Ha alltid dressing på salaten f.eks. Bruk nøtter, kan has i salat (valnøtter, macadamia, cashew), på pizza, i wok, osv.

Skrevet

Snik inn energitett mat, til dømes olje på salat, ein neve nøtter i frukosten, avocado som ein del av grønsaksdosen osv. På same måte som at ein må venne seg til å ete mindre, lyt ein også lære å ete meir.

Lykke til!

Ja, men bruker allerede olje på salat og spiser nøtter og slikt ;) Er også sånn at om jeg spiser for mye fett (mye nøtter, dynker på med olje) blir jeg enda mettere og orker spise enda mindre = får ikke i meg nok karb og protein ;) Men det er gode tips!

Hva med å få i deg ekstra gjennom måltidserstattere? Er gjerne lettere å drikke noe enn å spise noe om du føler deg full?

Hva slags type måltidserstattere tenker du på? :klo:

Gjest *Maja*
Skrevet

Ja, men bruker allerede olje på salat og spiser nøtter og slikt ;) Er også sånn at om jeg spiser for mye fett (mye nøtter, dynker på med olje) blir jeg enda mettere og orker spise enda mindre = får ikke i meg nok karb og protein ;) Men det er gode tips!

Hva slags type måltidserstattere tenker du på? :klo:

Sånne f.eks:

https://www.tn.no/produkter/mealtech?gclid=CNbAurf317ECFSI4cgod1xUATQ

Skrevet

Hmmm... Kanskje verdt et forsøk? Selv om jeg ofte synes sånt smaker død og fordervelse ;)

Men dere, hvordan snike inn ekstra energi i et kosthold hvor jeg i løpet av en dag spiser noe sånt som:

Frokost: 4 skiver grovt brød med ost/skinke/makrell + paprika, agurk og salat, juice + melk, eple eller annen frukt

mellom: nøtter eller frukt eller youghurt e.l.

Lunch: Stoooor salat med grønnsaker, pasta, tunfisk, dressing

mellom: frukt

middag: noe sånt som ca 2 kyllingfilter, brun ris/fullkornspasta/søtpotet, grønnsaker

dessert: frukt el. cottage cheese med bær el. mørk sjokolade eller noe annet

kvelds: 4 skiver + melk

I tillgg: Før trening: banan eller ekstra brødskive, etter trening typisk juice eller sjokolademelk eller noe.

Så, tips? :)

Skrevet

Har du smør på brødskiven? Isåfall kan du ta litt tykkere lag på. Velg fetere av oster og melk. Ha en spiseskje olje over pastaen, og bruk helst oljebaserte dressinger. Det er det jeg kommer på ihvertfall. Siden du blir så mett, tror jeg kanskje cluet kan være å prøve å snike inn litt ekstra kalorier i hvert av måltidene. En spiseskje med olje ligger på rundt 90 kalorier, så det er en relativt enkel måte å øke kaloriene på. Hvor mye man orker av mat har også litt med vaner å gjøre, så du kan jo også prøve å spise litt mer, selv om du egentlig er mett, og dermed venne deg til større porsjoner?

Skrevet

Har du smør på brødskiven? Isåfall kan du ta litt tykkere lag på. Velg fetere av oster og melk. Ha en spiseskje olje over pastaen, og bruk helst oljebaserte dressinger. Det er det jeg kommer på ihvertfall. Siden du blir så mett, tror jeg kanskje cluet kan være å prøve å snike inn litt ekstra kalorier i hvert av måltidene. En spiseskje med olje ligger på rundt 90 kalorier, så det er en relativt enkel måte å øke kaloriene på. Hvor mye man orker av mat har også litt med vaner å gjøre, så du kan jo også prøve å spise litt mer, selv om du egentlig er mett, og dermed venne deg til større porsjoner?

Jada, både smør og fet ost. Hehe. Skal prøve å bruke mer olje. Men utgjør 90 kalorier så veldig stor forskjell, egentlig...? Har ikke regnet over, så vet ikke hvor mye jeg får i meg til vanlig, men. Skal prøve! Har nok en del å gå på, for merker på kroppen at jeg har gått en god del i underskudd. Spiller det noen rolle om fett kommer er animalsk eller vegetabilsk, forresten?

Gjest *Maja*
Skrevet

Hmmm... Kanskje verdt et forsøk? Selv om jeg ofte synes sånt smaker død og fordervelse ;)

Men dere, hvordan snike inn ekstra energi i et kosthold hvor jeg i løpet av en dag spiser noe sånt som:

Frokost: 4 skiver grovt brød med ost/skinke/makrell + paprika, agurk og salat, juice + melk, eple eller annen frukt

Plusse på smør på skiven og gjerne et par kokte egg til :)

mellom: nøtter eller frukt eller youghurt e.l.

Lunch: Stoooor salat med grønnsaker, pasta, tunfisk, dressing

Få inn avocado og nøtter i salaten

mellom: frukt

middag: noe sånt som ca 2 kyllingfilter, brun ris/fullkornspasta/søtpotet, grønnsaker

Stek det med olje og lag en saus av kokosmelk

dessert: frukt el. cottage cheese med bær el. mørk sjokolade eller noe annet

kvelds: 4 skiver + melk

Kjør på med et par kokte egg/speilegg/eggerøre

I tillgg: Før trening: banan eller ekstra brødskive, etter trening typisk juice eller sjokolademelk eller noe.

Så, tips? :)

Skrevet

Jada, både smør og fet ost. Hehe. Skal prøve å bruke mer olje. Men utgjør 90 kalorier så veldig stor forskjell, egentlig...? Har ikke regnet over, så vet ikke hvor mye jeg får i meg til vanlig, men. Skal prøve! Har nok en del å gå på, for merker på kroppen at jeg har gått en god del i underskudd. Spiller det noen rolle om fett kommer er animalsk eller vegetabilsk, forresten?

Hvis du tenker deg at en normal kvinne trenger 2000 kcal pr dag, eller at når jeg har vært på slankern har jeg ligget på rundt 1500 kcal pr dag, så utgjør de 90 kcal ganske mye! Så det er absolutt med på å bidra, og enkelt å lure inn i eksisterende måltider er det jo og.

Du har et såpass bra og sunt kosthold, at jeg vil ikke tro det har så mye for deg å si hvor fettet kommer fra, om du skal ha det i tillegg til det du spiser. :)

Ett annet tips er fet fisk. Jeg ser du av og til har makrell på skiven, men hva med laks og makrell til middag?

AnonymBruker
Skrevet

Tyngre måltid på kvelden før du legger deg, da du ikke trenger å være pigg til trening etterpå.

Havregrøt på helmelk, for eksempel. Det er ikke så mye kalorier i brødskiver generelt, det er jo ganske lite brød i en skive.

Anonym poster: 441a68fc7c0fdf93f0cdcb9a42c20d95

Skrevet

Hmm...skulle gjerne sliti med din problemstilling altså;)

Høres jo ut som du spiser nok, så kan skjønne problemet med at du blir mett før du får i deg nok. Hva med å steke potetbåter (i olje) som du kan ha med salaten til lunsj? Avocado? Mais? Vanilje kesam og bær? Saus til middagen?

Det finnes jo så mye man kan legge på seg av, men skjønner at det meste kanskje ikke er forenlig med de målene du har satt deg;)

Skrevet

Hvis jeg var deg tror jeg rett og slett jeg hadde gjort som de som har motsatt problem, ført kostholdsdagbok og fått bedre oversikt på den måten. Ett problem med folk som slanker seg er at de underraporterer, og ofte lurer seg selv ved å tro at de spiser mindre enn de gjør, og jeg kan godt tenke meg at dette like godt kan gjelde andre veien!

Det er flere gode nettsider der ute som er gratis. http://www.mylog.no er for eksempel et greit alternativ, hvor du også får opp andelen makronæringsstoffer i det du spiser. Det kan være litt stress og styr med veiing og sånn i starten, men veldig greit for å få et realistisk bilde av hvor mye man faktisk spiser. Et tips er å rett og slett sette hele tallerkenen på en vekt, noter for hver ting du legger på, og så fyller du inn på nettet etterhvert som du får tid. Prøv i en ukes tid, og se hvordan kalorinivået faktisk ligger an. Da jeg slanket meg var det ganske oppsiktsvekkende hvor mye kalorier noe hadde, og hvor lite andre ting igjen har.

For å ta et par eksempler, når har jeg spist salat, som blant annet inneholdt avokado og agurk. Hele avokadoen (uten skall og stein), veide 115 gram, og ga 225 kcal. Jeg hadde oppi 100 gram agurk, det ble mere i volum enn avokadoen, men ga til sammenligning 10 kcal! Spiser jeg to ryvita knekkebrød med magerost, og slenger på en dobbel 0 yoghurt fra yoplait, blir det ca 170 kcal.Fyller jeg da opp med grønnsaker (agurk, paprika, tomat) på halve tallerkenen, begynner jeg å nærme meg den ene avokadoen i kcal mengde. Kaloritelling er et veldig fint hjelpemiddel når man ønsker oversikt over hvor mye det er man faktisk putter i seg.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til innkjøp av proteinpulver som du tilsetter i melken. Jeg liker heller ikke det pulveret som jeg har nå, men jeg tvinger det i meg. Det smaker bedre med melk enn med vann hvertfall. Så ville jeg logget maten i en sånn online matdagbok som regner ut hvor mye du får i deg av proteiner, fett, karbo og kalorier. Finn deg også en kalkulator på nettet hvor du kan regne ut hvor mye mat du trenger når du trener så mye som du gjør, ut i fra vekt, høyde og sånn.

Men siden du trener friidrett, har du ikke en trener du kan spørre også?

Anonym poster: 24d0765894f09b41e7e0ef215b092eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...