Gå til innhold

Blir så matlei... sunn mat!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd noen måneder å komme i gang med ny livsstil. Dumt å velge sommeren, skjønte jeg :sjenert: selv om det er mye lett og bra mat med rent grillet kjøtt og salat til. Jeg er så lei av salat! Jeg leser alt jeg kommer over om kosthold, om ulike dietter og supermat, og konklusjonen er at for å være sunn må jeg leve på hvetegress :roll::sukk:

For meg som er veldig matglad er dette bare en nedtur. Du skal ikke ha altfor mye karbo og sukker, du skal ikke ha for mye matvarer som gir syre i kroppen (overraskende mange sunne varer var på den lista!), du skal spise mer proteiner men ikke for mye for da får du a) for mye fett og b) for mye syre, og det er viktig å spise NOK for ellers går kroppen i beredskap og du blir ukonsentrert og slapp og klarer ikke trening...

Jeg trenger snart beskjed om hva det i det hele tatt er lov å spise. Jeg spiser salater med tunfisk eller kylling og blir lei det, veldig lei av salat-agurk-tomat-mais-paprika og man må spise mengder av det for å bli mett nok/få i seg nok kalorier. Prøver å ligge unna brød, spiser heller knekkebrød og rugsprø. Pasta, ris og poteter ligger jeg unna, men det begrenser variasjonen på salat og middager veldig mye synes jeg.

Hvordan klarte du å legge om til sunt kosthold?

Anonym poster: 380857b417dc31708ddeedd1e870182b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må kunne kose seg litt også da. Alt med måte.

Skrevet

Ja, ein går fort lei utan variasjon! For det første, ikkje sjå deg blind på bloggane om supermat og strenge diettar, ein kjem langt med normal sunn fornuft.

Når det gjeld salat, har eg eigentleg kome til st det nesten ikkje er grenser for kva ein kan putte oppi. Nokre døme: syrlege epler, små bitar tørka frukt, eigentleg det meste av frukt, selleri, avocado, løk (vårløk er mildt og godt), +++

Det er berre å eksperimentere! Også når det gjeld sjølve salatblada kan ein variere. Sjølv er eg glad i spinat og ruccola, dei smakar litt meir. Balsamicoeddik set ein spiss på det heile.

I tilleg trebg jo ikkje grønsaker å vere berre salat. Suppe er ein super måte å få i seg grøntfor, eller kva med ratatoille eller ein grønsaksgrateng (bruk kesam/cottage cheese + buljongvatn i staden for eggestand og ost, så blir det lett-mat). Surkål er godt og lettlaga, samt veldig sunt. Har du prøvd å mose grønsakene (som potetmos)? Nam!

Poenget mitt er at det finst utruleg mykje sunn mat som ikkje er kjedeleg, du treng slett ikkje ete det same heile tida. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser grov pasta og ris. Det kan helt fint være en del av et sunt kosthold, bare man spiser det i moderate mengder. Bruk magert svinekjøtt i tilegg. Alt kjøttet kan du variere med krydder og tilberedningsmåte: kok kyllingen med masse krydder og ha ovnsstekte grønnsaker ved siden av. Spis cottage cheese med frukt eller bær, eller ha det på rugsprø. Lag omelett med tomater og løk.

Håper det ga deg noen ideer :)

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Det er det som er problemet: du har satt deg selv på diett; ikke en ny livsstil.

Livsstil er noe du skal leve med resten av livet og hadde jeg måtte leve på tunfisk og kyllling hadde jeg hoppet foran en buss.

Du skal IKKE kutte ut all mat, det er ikke sunt for verken deg eller psyken.

Du må tenke porsjonkontroll. Det er der folk driter seg ut når de går opp i vekt; det er ikke så ofte hva de spiser, men mengden og som oftest er det i form av raske karbs, sukker og dårlig fett.

Prøv dette:

Frokost:

2 Ryvita knekkebrød med 2 kokte egg og mager skinke

Lunsj:

Salat med litt bønner/kikerter/kylling/nøtter(egentlig hva du vil så lenge det ikke er dynket i dressing)

Mellom:

En neve mandler eller valnøtter og en frukt

Middag:

200 gram med karbonadedeig/kylling/svin etc, en knytteneve brun ris/pasta og masse grønnsaker

(Tips: Ta en boks Light kokosmelk og kok opp med 2-3 spiseskjeer med grovt mel og tilsett buljong så den blir passe salt og du har en digg kremet kokosmelk saus sp er mager og funker til all mat!)

Dessert om du fysen:

Oppskåret frukt(ca. 150 gram) med et dryss kanel

Kvelds:

Eggeøre av 2 egg med oppskåret skinke

Drikk kun vann og avslutt de fleste måltider med en kopp te(hjelper for den siste hungersfølelsen)

Ha en dag i uka der du unner deg noe ekstra til middag og kveldskos, men ikke ta helt av!

Og selvsagt: Tren og vær aktiv :)

Endret av *Maja*
  • Liker 2
Gjest alille
Skrevet

Hva med å lese om helt vanlig, sunt kosthold, og IKKE om dietter og supermat? ;) Jeg mener, du snakker om for mye syre i maten? Det er faktisk noe et sunt menneske med beina på jorda ikke trenger å bry seg særlig om, med mindre man har en sykdom som tilsier at man må henge seg opp i slikt.

• Liker 1
Skrevet

Kom visst på fleire tips...

Erstatning for ris/pasta/potet:

Blomkålris (google for oppskrift)

Strimla squash som pasta

Linser (kjempegodt kokt med buljong og/eller krydder)

Kikerter (prøv det, dei er betre enn du trur!)

Omnsbakte grønsaker (søtpotet, sellerirot og raudbetar blir kjempegod chips)

Når det gjeld proteinar, er det fint å variere mellom alle typar reint kjøt og fisk. Kjøp gjere med deg noko du ikkje har prøvd før, kanskje det blir ein ny favoritt. Magre melkeprodukt (kesam, cottage cheese, skyr...), erter/bønner/linser, egg og eventuelt vegetarprodukt alà tofu er også gode proteinkjelder.

Skrevet

Jeg tror du også burde gjøre det litt enklere, spis normalt sunt. Slike "supermat" greier er vel ikke akkurat vitenskapelige greier, og syre/base balanse behøver du ikke bry deg om.

Det viktigste du gjør nå, er variasjon! Du kan ha omtrent alt i salat, gjør det til en vane at du tar med deg en ny grønnsak eller frukt hjem fra butikken minst en gang i uka, og prøv deg på forskjellige tilberedelsesmåter. Frukt som druer, eple og appelsin er godt i salat, eller rosiner. Prøv valnøtter eller macadamia (vær litt obs på høyt kalorinivå om du ønsker å gå ned i vekt). Råkostsalat, med revne epler, gulerøtter eller andre rotgrønnsaker og sitronsaft. Andre ingredienser som avocado, stangselleri, reddiker, bønner, linser, grov pasta, couscous, bulgur, spirer og urter er fint å ha i salaten. Varier med dressing, enten litt olje eller balsamico, eller lag av kesam med urter, sitron og hvitløk.

Mine salatfavoritter:

- Tacosalat, bruker alt man pleier å ha inni tacoen, og dropper torilla/skjell.

- Biffsalat, kjøpe store stykker biff fra firstprice, kutte i deler og fryse ned, så er ikke biff så dyrt. Veldig godt med biff, avokado, fetaost, tomat og forskjellige salattyper.

- Laks, ovnsbaker laksefilet i 10-12 min på 200 grader, og har en salat med hva som helst til, gjerne couscous og en kesam basert dressing.

- Kjøp pakker med sei i butikken, skjær i passende stykker. Dypp først i mel med salt og pepper, deretter i egg, og deretter i griljermel. Stekes, og vips har du hjemmelagde fiskepinner. Serveres med salat og remulade laget av kesam.

Wok er også kjapt og greit å lage, her kan man også variere i det uendelige. Søk opp oppskrifter på nett, husk at middagsoppskrifter som regel ikke behøves å følges slavisk når det kommer til de fleste ingrediensene, ta med det du synes ser spennende ut i en rett til en annen, og lag din egen vri.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar, med konkrete tips! Dette skal jeg notere meg.

I går laget jeg en middag jeg likte veldig godt, som må være sunn - hakket opp tomater, presset et fedd hvitløk oppi, hadde olivenolje, mye pepper - kokte litt fullkornspasta, og hadde en boks tunfisk i vann i. Det var knallgodt!

Jeg liker ikke så godt ris og poteter, så det er ikke noe problem å ligge unna, men pasta hadde jeg savnet hvis jeg måtte kutte det ut.

Det er nok et poeng at det går an å lese for mye i blogger :sjenert: raw food, supermat og alt, tanken på å leve så begrenset resten av livet gjør meg litt motløs, selv om jeg synes det høres logisk ut å spise renest mulig. Jeg blir bare usikker på mengdene av ting i forhold til metthet og vektnedgang, for jeg skal ned ganske mange kilo.

Igjen, takk for råd :klemmer: Jeg får prøve å tenke litt utenfor boksen med hensyn til hva man kan putte i en salat :ler:

Anonym poster: 7419c7acec2be5451642300881dfdbab

Skrevet

Her var det virkelig mange gode tips. Jeg er snart ferdig med min vektnedgang, og skal tilbake til et normalt liv... bare ikke MITT (gamle) normale liv. Det er nå jobben begynner. Det er nå de gode vanene skal legges for resten av livet.

Jeg har blitt kjempeinteressert i mat og matlaging i denne prosessen!

Skrevet

Hva med å lese om helt vanlig, sunt kosthold, og IKKE om dietter og supermat? ;) Jeg mener, du snakker om for mye syre i maten? Det er faktisk noe et sunt menneske med beina på jorda ikke trenger å bry seg særlig om, med mindre man har en sykdom som tilsier at man må henge seg opp i slikt.

T

Tja, det var vel sånn jeg også tenkte, helt til kroppen sa stopp.

TS, jeg la om kostholdet til plantebasert kost. Dvs jeg er veganer og spiser hovedsakelig grønn mat (inkludert belgfrukter). Jeg spiser innimellom pizza og "burgerer" osv, men lager alt fra bunnen. Det er ikke sånn at jeg aldri rører godteri, men jeg velger så rene varer som mulig.

Salat er noe jeg spiser veldig mye av, og jeg forstår hva du mener med at det er kjedelig. Dvs jeg forstod, når man lærer seg å lage dressing/pesto og bruker skikkelige råvarer, steike ta en salat er ikke lenger kjedelig :)

Man må selvsagt finne en balanse som man trives med mentalt og fysisk. For meg tok det tid å omstille kropp og hjerne til å gå fra "normal mat" til det jeg spiser nå. Nå klarer jeg ikke tanken på å spise det meste jeg spiste før, men det tok jo litt tid å komme dit. Jeg har ihvertfall fått en frisk kropp av å sånn mat, og jeg spiser mye GOD mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...