Gå til innhold

Hvilke arbeidsoppgaver har en sykepleier som jobber innen psykiatri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei :)

Jeg er en ganske fersk sykepleier som har vært innom både sykehus og sykehjem. På grunn av ryggproblemer måtte jeg slutte som sykepleier innen disse feltene og jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre videre. Jeg har egentlig heller aldri interessert meg så mye for det kliniske innen sykepleie, slik som å sette sprøyter, henge opp infusjoner, rense sår, se sammenhenger om sykdom i den fysiske kropp etc. Det skal også sies at jeg gjorde det helt greit på eksamen, men jeg føler all kunnskap for å jobbe med disse tingene ikke er helt på plass allikevel på grunn av interesse-mangel. Det føles riktigere og skulle velge noe annet.

Jeg lurer da på hvilke arbeidsoppgaver man har som sykepleier innen psykiatrien? Jeg har vært i praksis, men det er noen år siden nå og jeg har glemt hva man egentlig gjør som sykepleier, og hvordan hverdagene fortoner seg. Og ikke minst hvilke kunnskaper fra sykepleien er det man tar med seg inn i psykiatrien?

Anonym poster: 7c91e5ddf87cb8e4288321d422bab4ac

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hvor du jobber. Som sykepleier i psykiatri er det vel hovedsaklig tre typer arbeid som er aktuelt - terapeut, jobbe i døgnavdeling eller i kommunens psykiatritjeneste.

På døgnavdeling vil man ha omtrent de samme oppgavene som annet miljøpersonell, mye aktivisering av pasienter, men også ting som fastvakt og selvsagt medisinutdeling/tillaging siden du er sykepleier. Hvordan dagen er kommer nok veldig an på hva slags type døgnavdeling du jobber på, er det en vanlig åpen avdeling på et DPS går nok mye tid med til å bli med pasienter i samtaler, samt aktivisere dem (gå tur, spille spill, støttesamtaler +++).

Som terapeut kan du jobbe på en psykiatrisk poliklinikk, enten for voksne eller på BUP. Noen DPS har også ambulante team man kan jobbe på som sykepleier, og oppgavene der er veldig varierende, fra å ha en slags terapeutisk funksjon til å bare aktivisere pasienten.

I kommunens psykiatritjeneste er det også mange forskjellige oppgaver, alt etter hvilke pasienter du har. Man har ofte faste pasienter som man besøker til faste tider, enten for samtale, praktisk hjelp eller for medisinutdeling. Det bruker også å være en som har vakt, som må ta seg av litt mer akutte ting. Praktisk hjelp kan bestå av å bli med på møter (og f.eks. være med i pasientens ansvarsgruppe), hjelpe pasienten å handle, bli med til legen, hjelpe pasienten med angstmestring +++

Det er veldig mange forskjellige og veldig varierte arbeidsoppgaver innen psykiatri, og hvordan dagen vil være og hvilke oppgaver du får vil variere veldig ut i fra hvor du jobber.

Anonym poster: 0f6c8411cd55f292ba6860ba7543071a

AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til at jeg ikke er sykepleier selv, men har vært pasient i psykiatrien i mange år og har møtt mange sykepleiere i forskjellige situasjoner. Det kan derfor være at det er oppgaver utenom det jeg har skrevet ned som er med, men som vi pasienter ikke legger så godt merke til.

Anonym poster: 0f6c8411cd55f292ba6860ba7543071a

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for et utfyllende svar :) Det er fint å få innsikt i sykepleiers oppgaver fra en pasients synspunkt også.

Anonym poster: 7c91e5ddf87cb8e4288321d422bab4ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...