Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente som har en kjæreste som bor i USA, vi har vært sammen i 2 år. Vi er ganske lei av avstandsforhold, å det og kun se hverandre 3 uker om gangen 2-3 ganger i året. Det som har holdt meg igjen her i Norge er skole, men til neste år er jeg ferdig med skolen å vil gjerne flytte til USA for å bo med kjæresten min.

Problemet mitt er at jeg ikke aner hvordan jeg skal gå fram! Jeg har hørt så mange si at det er nærmest umulig å få permanent oppholdstillatelse i USA, særlig når man ikke har noe konkret jobbtilbud å vise fram til. Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å flytte til USA/ eller har noe kunnskap om det?

Jeg har vært i USA 2 ganger før, men det var med godkjent ESTA søknad, og kun oppholdstillatelse inntil 90 dager, men jeg ønsker å permanent bo i USA.

Jeg har forøvrig slektninger som bor i USA, kan det være ett pluss når det kommer til å få innvilget oppholdstillatelse?

Setter STOR pris på svar!! :smilorange:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gift deg. Det er den enkleste måten om du ikke starter firma og ansetter amerikanere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt til å jobbe der, da?

Anonym poster: 43df538018ec2e4beb020acfe3a3dc21

Skrevet

Har du tenkt til å jobbe der, da?

Anonym poster: 43df538018ec2e4beb020acfe3a3dc21

Ønsker selvfølgelig å få oppholdstillatelse og arbeidstillatelse så jeg har mulighet til å jobbe

Skrevet

Tro meg, jeg har sjekket-gift deg! Ellers må du først finne jobb, og arbeidsgiver må søke om tillatelse. Det er DYRT. Og vanskelig. USA er veldig restriktiv, i motsetning til her...

• Liker 1
Gjest greencard
Skrevet

Med mindre du har et veldig spesielt yrke så vil du nok ikke få oppholdstillatelse i USA sånn uten videre. Du kan som regel bare få oppholdstillatelse i USA dersom du har en jobb som venter deg der, men i slike tilfeller er den amerikanske arbeidsgiveren nødt til å garanterer ovenfor regjeringen at ingen amerikanere kan utføre den jobben de ønsker ansette deg for. Man kan derfor ikke bare dra bort dit å jobbe i en butikk f.eks.

Beste sjansene du har for oppholdstillatelse der borte er nok derfor å gifte seg, eller være så heldig å vinne "Green Card Lottery", en årlig loddtrekning der rundt 100 millioner folk fra ulike land kan vinne oppholdstillatelse. ( https://www.dvlottery.state.gov/ )

Skrevet

Tror det er enklere om han flytter hit...

• Liker 1
Skrevet

Tror det er enklere om han flytter hit...

Nix!

Blir akkurat det samme: enten familieinnvandring med ektefelle eller spesialistjobb.

Ikke bare bare å flytte, altså!

Skrevet

Finn deg studier der borte. Evt kan du prøve skaffe deg en internship i et firma. Flere kan hjelpe deg med det som Kilroy evt du kan gjøre jobben selv:

http://education.kilroy.no/internship/internship-i-usa

http://www.ciee.org/intern/

Du trenger et J1-visum dersom du ønsker å gjøre et internship i USA. Med et J1-visum har du mulighet til å jobbe i USA i inntil 12 måneder. Bedriftene vil som regel alltid at praktikanten ordner visum og forsikringer selv gjennom en sponsororganisasjon.

Følgende kriterier må oppfylles:

Søkeren må være heltidsstudent eller nyutdannet (maks 12 måneder siden).

Søkeren må være minst 18 år.

Søkeren må ha tilstrekkelige engelskkunnskaper til å kunne arbeide i en bedrift.

Søkeren må være innskrevet på et studieprogram som varer i minst et år og som resulterer i en grad.

Internshipet må kunne relateres til søkerens studieområde i hjemlandet.

Om søkeren allerede har gjennomført et internship i USA må han/hun vise at den nye praksisperioden ikke tilsvarer den som tidligere er gjennomført

For de som ikke lengre er studenter men som har en utdannelse og relevant arbeidserfaring er det også mulig å søke om J1-visum, men da under noe som kalles Practical Career Training.

Ekstra kriterier for Practical Career Training

Søkeren må ha fullført en grad på minimum to år (også mer enn 12 måneder siden).

Internshipet må være relatert til den aktuelle utdannelsen.

Søkeren må ha minst ett års arbeidserfaring innenfor det aktuelle området.

På et J1-visum tillates kun kvalifiserte arbeidsoppgaver. Med dette menes det at arbeidsoppgavene skal kreve en form for teoretisk kunnskap for å kunne utføres. Ukvalifiserte arbeidsoppgaver som for eksempel arbeid som resepsjonist, kassepersonell eller bartender, er i de fleste tilfeller ikke tillatt.

CIEE kan heller ikke tillate følgende arbeid:

Au pair, stuepike eller andre typer husarbeid som barnepass.

Speiderleder / leirleder

Innenfor medisin / pleie eller noe som involverer terapi, rådgivning, sykepleieadministrasjon eller å stille diagnoser av medisinsk, psykiatrisk eller psykologisk art.

I apotek.

Veterinær eller dyrepasser.

Pilot eller besetning på båt eller fly.

Lærer eller kursleder.

Midlertidige stillinger eller arbeid på konsulentbasis.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...