Gjest Candy Pie Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Jeg har merket at jeg spiser mye mer om jeg spiser frokost. Med en fortid, og forsåvidt nå tid med problemer med å spise riktig, ikke spise for lite og ikke for masse, er det virkelig ikke bare-bare å tukle med kostholdet når jeg først hadde et relativt greit kaloriinntak ( mellom 1200-1800 pr dag ) Jeg spiste riktig nok fullstendig feil. Men jeg holdt vekten min, selvom målet er å gå ned 5 kilo. Uansett, ville over til et mer "normalt" kosthold, og det har for meg vært det dummeste jeg kunne gjort. Jeg blir uvel etter å ha spist. Jeg føler meg svimmel, nervøs og blir nedfor. Hvorfor skal jeg utsette meg selv for det flere ganger pr dag? For å ikke snakke om det at jeg både har hatt perioder hvor jeg har spist for lite ( sånn det begynte ) for masse, og til slutt litt mer vanlig når jeg da spiste få måltider per dag. Nå har jeg vent kroppen til å få ofte mat igjen, uten at det betyr at den godtar 1 brødskive til frokost osv. Når jeg først spiser, så småspiser jeg noe sinnsykt, noe som betyr at jeg går rundt å er stresset hele dagen. Er det egentlig verdt det? Burde jeg jobbe mer med meg selv, eller godta at kroppen min foretrekker færre måltider pr dag? Og hva er deres erfaring med å spise og ikke spise frokost, hva er best?
Gjest alille Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Selvfølgelig kan du godta å spise færre måltider per dag. Og selvfølgelig kan du droppe frokost hvis du føler for det. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, egentlig? Du snakker om overgang til et normalt kosthold, men det høres ikke normalt ut i det hele tatt? Og hvorfor tvinger du i deg frokost? Vi er alle forskjellige, og mye av det har med vane å gjøre. Om du spiser 10 ganger til dagen eller 2-3 ganger til dagen er fullstendig irrelevant, så lenge du får i deg nok totalt sett, og spiser sunt. Jeg er avhengig av frokost, blir svimmel hvis jeg ikke får det. Det betyr ikke at frokost er et must for alle. Lytt til kroppen!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Som brukeren over her sier så er vi forskjellige. For noen fungerer det best å fordele 1800 kcal over 5 måltider og for andre er det bedre å fordele det på 3. Når det er sagt er det viktig for personer som har hatt eller har problemer med matinntak(som du sier) at de heller har flere måltider om dagen. Ved færre måltider er det større sjanse for at man ikke får i seg nok mat og man venner seg til å spise mindre og færre og færre måltider. I enkelte tilfeller kan det være best å venne seg til å spise flere måltider for å få et sunt forhold til mat. Anonym poster: ff6b21a139c3e91852b3988b5eac09af
Gjest Candy Pie Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 (endret) Det jeg egentlig mente, er at jeg ikke klarer å ha et normalt kosthold. Når jeg prøver å gjøre det bedre, blir det bare verre. Jeg vet jeg er håpløs, og jeg føler jeg maser om det kostholdet mitt veldig mye... Det er bare så masse som føles så feil. Jeg vet ikke hva, men føler meg så utrulig opphengt i det kostholdet, det er det eneste jeg klarer å virkelig konsentrere meg om, og alikevel så fatter jeg ingenting. Jeg prøver å gjøre det riktig, men ender opp helt feil. Jeg må til legen for å fornye en resept snart, og tenker på å ta opp dette. Skal også til en ny psykolog snart. Men er det vits? Jeg vet ikke...skal i alle fall ta noen blodprøver, vil egentlig scanne hjernen også for jeg begynner snart å lure på om jeg er lettere utviklingshemmet... Endret 8. august 2012 av Candy Pie
Djungelvrål Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Hvis du blir uvel etter hver gang du har spist burde du gå til lege, kanskje du har en tarmsykdom eller noe lignende..
Gjest Candy Pie Skrevet 8. august 2012 #6 Skrevet 8. august 2012 Jeg skal til lege snart, ja. Skal få tatt noen blodprøver i allefall. Håper nesten jeg mangler noe, at det er grunnen til den "tomme og rare" følelsen jeg har blandt annet. Er bare så redd for å ikke bli tatt på alvor. Vekten min er jo normal den, så ser ikke ut som jeg ikke får i meg mat, eller at jeg spiser 24/7 Har forsåvidt prøvd å ta det opp med psykologen jeg hadde før, men virket ikke som om hun mente at kostholdet hadde noe og si for de andre problemene mine, men jeg er ikke så sikker jeg da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå