Gå til innhold

hjemmelagde vårruller

Anbefalte innlegg

Skrevet

var på en innvandrerbutikk og fant deig/plater til vårruller men hva fyller jeg de med? Skal det være noe saus? Noen som har prøvd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg bruker å fylle de med kjøttdeig og grønnsaker av ulike slag + krydder. Har soyasaus på når de serveres. Nam deilig.

Skrevet

men da putter du de "råe" rett i frityren? -og steker du kjøttdeig først?

Lager du deig selv eller kjøper du?

Gjest Madam Felle
Skrevet
:ler: Ja jeg bruker å steike kjøttdeig og grønnsaker ferdig, for de blir litt for lite "kokt" etter min smak når en bare friterer vårrullen. + at det er lettere å kryde og smake til slik.
Skrevet

Her har jeg et par oppskrifter:

Vårruller m/kylling

500 g kyllingfilet, i biter

2 ss olje

2 ss hakket ingefær

1/4 kopp hakket løk

1 ts malt hvit pepper

2 ts garam masala

2 ts hakket grønn chili

2 ts hakket koriander

1/4 kopp most cottage cheese

salt etter smak

1 1/3 ss sitronsaft

1 1/4 kopp hvetemel

1 kopp melk

1/2 ts sukker

salt etter smak

3 1/3 ss olje

2 vispede egg

Fres ingefær og løk i litt olje ca 30 sekunder. Tilsett kylling, hvit pepper, garam masala, chili og koriander og stek under omrøring. Tilsett cottage cheese, salt og sitronsaft.

Sikt melet i en bolle og hell i melk, salt, olje og egg. Bland til en myk deg og la stå 30 minutter. Kna deigen igjen, del i 6 emner, dekk dem til og la stå 15 minutter. Kjevle emnene ut til 24 cm runde leiver. Stek dem på begge sider ved 175 grader i 3-4 minutter. Del hver leiv i 6 deler og fyll hver del med kyllingblandingen, form til en sigar og lukk kantene med vann. Frityrstek til de er gylne.

Vietnamesiske vårruller

600 g kylling-, svine- eller oksekjøtt

4 vårløk

3 røde chili

1 bunt gressløk

1 bunt bladpersille

20 g frisk mynte

45 g bønnespirer

125 g bambusskudd

20 rispapiromslag

2 ss Nuoc nam (vietnamesisk fiskesaus)

1 rød chili

2 fedd hvitløk

2 ss limesaft

1 ts sukker

Pensle begge sider av rispapiromslagene med vann. Stable dem på en tallerken, drypp over litt ekstra vann og dekk med plastfolie til de skal brukes. Skjær kjøttet i tynne strimler og stek gyllent i panne. Legg over i en bolle. Finhakk vårløk, chili, gressløk, persille og mynte. Legg i boller sammen med bønnespirer og bambusskudd og plasser på bordet. Bland finhakket chili, hvitløk, limesaft, sukker og fiskesaus til en dip. Hver enkelt forsyner seg med et rispapir og fyller etter smak, dyppes i sausen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...