Gå til innhold

Slanking og vrang mage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt usikker på om jeg skulle poste dette under kosthold eller helse, så om det passer bedre under den andre kategorien er det bare å flytte tråden :)

Jeg har nå slanket meg ganske solid de siste par mnd, og siden 15.juni har jeg gått ned 11 kg. Veldig fornøyd med å ha fått til dette, men har fortsatt en vei å gå. Utgangspunktet mitt var 87 kg (i kveld veier jeg 75,3) og det endelige målet er 65 kg. Jeg er 170cm høy, og ifølge BMI er jeg normalvektig på 72,2 kg.

Det har gått veldig fint, jeg har spist normalt (bare mindre porsjoner og har kuttet ut sukker, driver ikke med lavkarbo eller noe sånt) og trener ikke, men beveger meg mye, har en aktiv jobb og går mye tur. Er ikke så glad i treningsstudio, og har en skade som gjør mange treningsformer vanskelig, men trives med å gå tur.

Det som nå er problemet er at jeg sliter voldsomt med å få i meg mat. De første ukene var det ganske tøft, følte meg ofte sulten, men nå er det motsatt. Jeg har absolutt null sultfølelse, og føler meg konstant småkvalm. Klarer ikke tanken på søtt i det hele tatt (blir nesten kvalm av å gå forbi godtehylla i butikken), og heller ikke søt drikke som melk, juice, ol. Det eneste jeg får ned av drikke foruten vann er cola light, svart kaffe og te. Når jeg spiser middag blir jeg bråmett av veldig lite, og jeg synes det er ubehagelig å spise middag med andre fordi jeg legger igjen så mye på tallerkenen - føler meg litt uhøflig. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å spise i det hele tatt, og er ikke redd for å legge på meg igjen, det føles mer som at magen er stappfull og det gjør rett og slett litt vondt å spise. Blir kvalm med en gang jeg har spist, men aldri sånn at jeg trenger å kaste opp, mer at jeg må sette meg ned og la maten synke, som om jeg har forspist meg. For å illustrere ifht mengde er en og en halv brødskive nok til at jeg føler meg sånn.

Jeg er litt bekymret for å ikke få i meg nok næring, rett og slett. Sliter veldig med å få i meg mer enn 1000kcal om dagen, og bare den siste uka har jeg gått ned halvannet kg, som jeg synes er for mye på ei uke med tanke på at jeg ikke er overvektig lenger. Hjelper ikke akkurat at jeg ikke klarer å erstatte noe av kcal-mengden med drikke heller, juice og brus med sukker gir meg brekninger og et par ganger har det vært så ille at jeg har kastet opp.

Noen som har lignende erfaringer eller råd?

Anonym poster: d7ce4731caccedd1b850ac884f055ad5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt usikker på om jeg skulle poste dette under kosthold eller helse, så om det passer bedre under den andre kategorien er det bare å flytte tråden :)

Jeg har nå slanket meg ganske solid de siste par mnd, og siden 15.juni har jeg gått ned 11 kg. Veldig fornøyd med å ha fått til dette, men har fortsatt en vei å gå. Utgangspunktet mitt var 87 kg (i kveld veier jeg 75,3) og det endelige målet er 65 kg. Jeg er 170cm høy, og ifølge BMI er jeg normalvektig på 72,2 kg.

Det har gått veldig fint, jeg har spist normalt (bare mindre porsjoner og har kuttet ut sukker, driver ikke med lavkarbo eller noe sånt) og trener ikke, men beveger meg mye, har en aktiv jobb og går mye tur. Er ikke så glad i treningsstudio, og har en skade som gjør mange treningsformer vanskelig, men trives med å gå tur.

Det som nå er problemet er at jeg sliter voldsomt med å få i meg mat. De første ukene var det ganske tøft, følte meg ofte sulten, men nå er det motsatt. Jeg har absolutt null sultfølelse, og føler meg konstant småkvalm. Klarer ikke tanken på søtt i det hele tatt (blir nesten kvalm av å gå forbi godtehylla i butikken), og heller ikke søt drikke som melk, juice, ol. Det eneste jeg får ned av drikke foruten vann er cola light, svart kaffe og te. Når jeg spiser middag blir jeg bråmett av veldig lite, og jeg synes det er ubehagelig å spise middag med andre fordi jeg legger igjen så mye på tallerkenen - føler meg litt uhøflig. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å spise i det hele tatt, og er ikke redd for å legge på meg igjen, det føles mer som at magen er stappfull og det gjør rett og slett litt vondt å spise. Blir kvalm med en gang jeg har spist, men aldri sånn at jeg trenger å kaste opp, mer at jeg må sette meg ned og la maten synke, som om jeg har forspist meg. For å illustrere ifht mengde er en og en halv brødskive nok til at jeg føler meg sånn.

Jeg er litt bekymret for å ikke få i meg nok næring, rett og slett. Sliter veldig med å få i meg mer enn 1000kcal om dagen, og bare den siste uka har jeg gått ned halvannet kg, som jeg synes er for mye på ei uke med tanke på at jeg ikke er overvektig lenger. Hjelper ikke akkurat at jeg ikke klarer å erstatte noe av kcal-mengden med drikke heller, juice og brus med sukker gir meg brekninger og et par ganger har det vært så ille at jeg har kastet opp.

Noen som har lignende erfaringer eller råd?

Det er ikke det at kroppen din rett og slett er blitt vant til å spise mindre mat? For å få opp kcal-nivået så kan du jo spise en neve med nøtter f,eks. Mye kcal i forhold til mengde, og så er det jo sunt fett :)

Gratulerer med flott vekttap forresten. Du har vært kjempeflink :)

Anonym poster: 57c4f8e60b71ccf5de43f3cc1f4bc44e

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at kroppen din rett og slett er blitt vant til å spise mindre mat? For å få opp kcal-nivået så kan du jo spise en neve med nøtter f,eks. Mye kcal i forhold til mengde, og så er det jo sunt fett :)

Gratulerer med flott vekttap forresten. Du har vært kjempeflink :)

Anonym poster: 57c4f8e60b71ccf5de43f3cc1f4bc44e

Takk for ros :) Det er godt å se så stor forskjell, virkelig :)

Jeg tenker også at kroppen har vent seg til det, det virker bare så ekstremt når jeg ikke engang kan spise to brødskiver uten å føle at jeg har spist en halv hest.

Nøtter er forsåvidt en god idé, men jeg er allergisk :sjenert: finnes det noe annet som funker på samme måten? :)

Skrevet

Dette synes jeg ikke høres særlig bra ut. Hvor lenge har det vært sånn? 1000 kcal pr dag er veldig lite, og en dag må du jo uansett opp når du skal vedlikeholde vekten. Prøv å øk på kalorinivået med kaloririke ting som nøtter (som ble nevnt), olje på salaten, fet fisk og slike ting. Da kan du fortsatt holde mengdene nede, men kaloriinntaket blir høyere. Om dette har vart lenge og/eller ikke gir seg snart, hadde jeg tatt en tur til legen!

AnonymBruker
Skrevet

Synes 11 kg på 2 måneder hørtes litt mye ut jeg da, siden du ikke var kraftig overvektig i utgangspunktet. Synes også det høres litt merkelig ut om kroppen skal ha klart å bli vant til å spise lite og sunt på så kort tid. 1000 kcal er uansett alt for lite for deg, så enten må du prøve å presse i deg mer mat eller så må du ta en tur til legen. Avocado er hvertfall rik på sunt på fett, siden du ikke tåler nøtter.

Anonym poster: 2fb5c63f1c2e379e14c24162aac34ab0

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg tror dere har rett, grunnen til at jeg posta var at jeg begynte å bli litt bekymra selv.

Det har vært veldig til og fra de siste ukene, noen dager klarer jeg å få ned litt ekstra utenom måltidene, som feks frukt og saltkjeks, men som regel går jeg rundt med en konstant følelse av å være ubehagelig mett, og nesten litt oppblåst. Før dette spiste jeg normalt lunsj (frokost har jeg aldri klart), middag og kvelds, og kanskje en yoghurt eller noe sånt ellers på dagen (samt godteri og brus og sånn, som er årsaken til at jeg ble overvektig i utgangspunktet). Nå er det problematisk å få ned mat før langt utpå ettermiddagen, og kveldsmat har jeg helt gitt opp - får ikke sove når jeg er såpass kvalm som jeg blir :( Det eneste jeg klarer å spise betydelige mengder av (sånn at det vises på tallerkenen at jeg faktisk har spist) er rå grønnsaker og salat, men det er det jo nesten minuskalorier i. Skal absolutt prøve avocado, det tåler jeg fint, og jeg tror kanskje også oliven kan være grei snacks?

Ringer legen i morra og ber om time, få tatt noen blodprøver. Mistenker at jeg mangler jern i utgangspunktet, og med dette kostholdet blir det nok fort mangel på andre ting også. Regner med det må være noe krøll med fordøyelsen, men jeg synes også det kom veldig brått etter kort tid, og da blir det litt vanskeligere å glede seg over vekttapet hvis det er fare for at noe er galt.

Takk for svar :)

Skrevet

Det her er enkelt å ordne. Du har tydeligvis ligget på for få kalorier over lang tid, du har sultet deg. Da forsvinner sultfølelse og man får problemer med å spise. Med andre ord, du begynner å gjøre det her til en sykdom.

Behandlingen din består i å gradvis øke antall kalorier over en viss tidsperiode, øk med 100 kcal hver dag til du er oppe på 1500, ligg på det i 2-4 uker. Øk så gradvis til 2000 kcal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...