Gå til innhold

Kald tapas

super-ida

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har to favoritter. De utgjør ikke et måltid, men er godt sammen med annen mat:

- chorizo med mozzarella inni. brett sammen to sider og fest med tapaspinner/cocktailpinner.

- lefserull med spekeskinke. Smør kremost med urtesmak på lefsen. Legg på spekeskinke og topp med ruccolasalat. Rull sammen og sett i tapaspinnene med ca 3 cm mellomrom. Skjær mellom tapaspinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike lefseruller er en god ide. Varier gjerne innholdet, eggerøre f.eks fungerer bra.

Om du lager paier på forhånd er det og godt kaldt.

Melon og spekeskinke.

Tomat og feta salat.

Oliven

Kjøttboller kan og spises kaldt.

Noe godt brød, som f.eks foccatia med avioli til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg haaaaater lefseruller. Ugh. Det har ingenting å gjøre på et tapasbord, mener jeg. Jeg anbefaler deg å lage ceviche, som i bunn og grunn er rå hvit fisk (f.eks. torsk) med lime, chili, rødløk, avocado, koriander og andre godsaker. Syra fra limesafta "tilbereder" fisken. Det er en søramerikansk rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt/grillet asparges med bacon/spekeskinke etc rundt er godt kalde.

Dolma er veldig godt! (vinblader med bl.a ris).

Tenker du at det skal være typisk spansk, eller småretter generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig bare småretter... gjerne de med kjøtt som kan være kalde...

har tenkt å lage

lakse tartar

lefseruller med røyket laks, ruccola og kremost

asparges med parmskinke og parmesanost

tomat,mozarella og basilikum salat

scampi med koriander, hvitløk og chili

focaccia

aioli

div oliven og feta

fargerik salat

vi blir ca 20 stykk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker egentlig bare småretter... gjerne de med kjøtt som kan være kalde...

har tenkt å lage

lakse tartar

lefseruller med røyket laks, ruccola og kremost

asparges med parmskinke og parmesanost

tomat,mozarella og basilikum salat

scampi med koriander, hvitløk og chili

focaccia

aioli

div oliven og feta

fargerik salat

vi blir ca 20 stykk....

Du veit at scampi er ut? ;) Hva tror du om cevichen? Kan muligens være litt for lik laksetartaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mat begynne å være inn og ut også nå? Helledussen, hva skjer med å velge ting ut i fra hvordan man liker smaken? Seriøst, "moderne" mat??? For noe tull...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal mat begynne å være inn og ut også nå? Helledussen, hva skjer med å velge ting ut i fra hvordan man liker smaken? Seriøst, "moderne" mat??? For noe tull...

Tja, barnearbeid, brudd på menneskerettigheter og ødeleggelse av korralrev og svært viktig skogområder har heldigvis ikke vært in på lenge, men det er først den siste tida at dette har blitt knyttet opp mot scampiindustrien. Det er med andre ord en trend som kanskje ikke er så tullete.

http://www.nrk.no/he...sstil/1.8224147

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men den delen nevnte du jo ikke ;)

Måtte ha en utblåsning, fordi jeg er lei av at enkelte matretter skal være så trendy, og andre ikke. Ikke spesifikt for det du nevnte, for det har jo en grunn, men f.eks. sushi og cupcakes. Ikke noe galt med de rettene, men det har på en måte blitt mote å spise det :S

Beklager så mye for avsporingen TS. Jeg synes for øvrig krydra kjøttboller kan være like gode kalde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men den delen nevnte du jo ikke ;)

Måtte ha en utblåsning, fordi jeg er lei av at enkelte matretter skal være så trendy, og andre ikke. Ikke spesifikt for det du nevnte, for det har jo en grunn, men f.eks. sushi og cupcakes. Ikke noe galt med de rettene, men det har på en måte blitt mote å spise det :S

Beklager så mye for avsporingen TS. Jeg synes for øvrig krydra kjøttboller kan være like gode kalde! :)

Var ikke meninga å lage en "felle", altså :)

For å fortsette avsporinga: Jeg synes ikke trender innen mat er så farlig. Mitt inntrykk er at samtidig som ting blir "in", er det få ting som blir "ut". Resultatet i lengden er et større mangfold, og ofte større interesse for mat. Du nevner f.eks. at det er negativt at sushi ble "in". Hvorfor det? Det er jo derfor vi spiser det i så stor grad :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke negativt at sushi er inn, bortsett fra at nesten hver gang folk inviterte meg til lunsj for et par år siden gikk det bare i sushi ;). Samtidig ser jeg flere som nevner at diverse andre matretter er 80-talls, og ikke noe som spises nå, f. eks. diverse sandwicher :S merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...