Gå til innhold

Noen økonomer her inne? Vil selv utdanne meg innen økonomi.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg ønsker å utdanne meg som økonom. Problemet er at jeg er litt usikker på hvilke fag og skole jeg trenger. Jeg går studiespesialisering nå og tar økonomi som valgfag andre året + tredje året. Men etter det...? Universitet? Høyskole? Hvilken grad er det lurest å utdanne seg innen? Som dere sikkert ser har jeg ikke peiling, så hadde vært fint om noen her inne kunne forklare meg det til punkt og prikke. Må jeg være EKSTREMT god i matte? Er flink med tall og liker å jobbe med økonomi, men er ikke så god i andre ting innenfor matematikk.

Setter utrolig stor pris på svar. Lurer også på hva bachelorgrad er... Og mastergrad, hva er best? Osv osv osv all informasjon hjelper egentlig.

Anonym poster: 6505bfcbfce350f3850f34591d4d4363

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Åh, en annen ting jeg lurer på!

Jeg har litt tatoveringer fra før av, men ingen av dem er synlige. Jeg vurderer å tatovere litt av armene mine, og da blir jo så klart tatoveringene synlige.. Vil dette påvirke jobben? Altså at jeg for eksempel ikke kan få jobb i det og det firmaet osv på grunn av at jeg har tatoveringer? Vet bare at det er litt strengt når det kommer til dette så vil ha det oppklart også, for er det ikke tillatt i jobben tatoverer jeg meg ikke slik at det er synlig.. Lurer også på det samme når det gjelder piercinger.

Anonym poster: 758b1aee766f9f97202da7beaba1a16e

AnonymBruker
Skrevet

NHH Norges Handelshøyskole er den beste skolen for å bli siviløkonom i Norge. Skolen krever da litt over 5 i snitt.

Ellers er det vel bare å ta hvilken som helst "Økonomi og Administrasjonslinje" som nesten alle Høgskoler har - der må du nesten ta saken i egne hender og finne ut hvor du vil bo og sjekke skoler i nærheten.

Økonomi og administrasjon er en veldig generell linje som varer i 3 år (Bachelor) - spesialisering 2 år til gir Master.

Synes økonomi og administrasjon virker lett og som et sted alle kan gå, enten du sugde på vgs, eller var flink. Så får man seg ulike jobber og stillinger i bedrifter etterpå.

Trur de bare har ren matte i 3 mnd, deretter andre fag som juss, budsjetter, organisasjonsvitenskap osv.

Lykke til :)

Anonym poster: fac1fdfdee5ccd67279bfb93baaec44c

Gjest alille
Skrevet

Mange krever at du har R1, eller S1 og S2 for å komme inn. Hvor mye matte du skal ha kommer litt an på bredden du velger, og om du skal ta master i økonomi (og hvilken master). Jeg har hatt mye matte i min bachelorgrad, som er en stor fordel når jeg skal ta master i finans. Jeg vil anbefale R2 i tillegg. Du må ikke være supergod i matte, men fokuser på å FORSTÅ matten, ikke bare pugge- det gjør fremtiden enklere. ;-)

NHH og BI Oslo regnes som de beste skolene. TØH i Trondheim anbefales også. HHB, UMB og UiA er også ok skoler for økonomi, men de gir ikke den samme anerkjennelsen som de første.

AnonymBruker
Skrevet

TUsen takk! Dytter i håp om flere svar.

Anonym poster: 758b1aee766f9f97202da7beaba1a16e

Skrevet

Matematikken du bruker generelt er ikke så veldig vanskelig, men det er visse ting man bør ha god kontroll på. Særlig innen finansretningen kan det bli noe mer avansert matematikk. Selv har jeg gått revisjon, hvor første året var felles for revisjon og økonomistudenter. Matematikk-faget vi hadde var forholdsvis enkelt.

I dag har de fleste mastergrad av de som studerer økonomi/revisjon, så du må nesten belage deg på 5 år med studier hvertfall, med mindre du er veldig dyktig og lander en jobb etter kun 3 år(bachelor).

Når det gjelder tatoveringer, så vil jeg anbefale deg å ikke ta noen som er synlige når du har på deg dress, skjørt/bluse osv. Det er mye kundekontakt innen økonomi,revisjon,consulting osv.

Som nevnt tidligere er NHH den mest anerkjente skolen, men med gode resultater så er det nødvendigvis ikke så farlig hvor du studerer. Men mange av de store bedriftene i Oslo, som f.eks revisjonsselskapene, som også driver med rådgivning med mer(hvor faktisk en stor andel økonomer blir ansatt) rekrutterer gjerne i hovedsak fra NHH, BI, HiO, men er man dyktig, så er man dyktig.

Så stå på og gjør ditt beste.

Men som sagt, ønsker du en karriere innen finans/økonomi/rådgvining/revisjon, ville jeg nok holdt meg unna tatoveringer/piercinger osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...