Gå til innhold

HUNDEN MIN BLE AKKURAT BITT! :O Rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en utrolig rolig og balansert kasterert labrador, som i stad skulle hilse på en annen hund. Hun som gikk med hunden passet den, (mastiffhund..) men jeg kjenner eieren. Plutselig angrep denne mastiffen min hund og bet han og "filleristet" han frem og tilbake nokså lenge. Hunden min skrek og fikk jo selvfølgelig veldig vondt. Jeg ble helt paff og viste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Der og da kjentes det ut som en evighet.. Tilslutt slo jeg hunden litt over hodet, men ikke hardt. Den slapp da.

Angrer så syyykt på at jeg ikke tuppa den andre bikkja hardt i siden!! Det er vel eneste mulighet jeg hadde hatt til å satt den på plass. Den bet hunden min på siden av hodet med nedre kjeve inni øret på hunden min. Det har gått bra utenpå ser jeg, men jeg vet ikke hvordan det har gått inni øret hans. Hjeloer jo ikke akkurat noe at han sliter med ørebetennelser og har vondt i ørene fra før av daa :( Stakkars voffsen miin..

Vurderer å få han undersøkt av dyrlege, men kan vel ikke sende dyrlege regninga til eieren da akkurat.. Begge var jo i bånd, og det var jo ikke engang eieren som gikk med den.. Jajaja. Får vel bare roe meg med at sånt skjer?? :( Eller??

Syns det er utrolig synd, og håper ikke hunden min blir mer engstelig etter dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først og fremst tatt med hunden til dyrlege for å sjekke at alt er ok, deretter får du kontakte hundeeier og fortelle hva som skjedde og evt. ta opp dyrlegeregningen.

Men først og fremt må du tenke på hunden.

Anonym poster: 065a2afc3ed404b30108d3cd19a8eaab

• Liker 2
Skrevet

Du VURDERER å få han undersøkt?

• Liker 8
Skrevet

Du VURDERER å få han undersøkt?

Ja, altså, har fåt kikket inni øret nå, ser ikke noe. Og hadde det vært alvorlig ville det vel blødd?? Nå er det jo ikke åpent uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Få bikkja undersøkt, det burde ikke være noe å tenke over engang. For ansvarlige hundeeiere er det en selvfølge.

Forøvrig lurer jeg på om du spurte om det var greit at hunden fikk hilse først, og om du var oppmerksom på kroppsspråket til mastiffen.

Anonym poster: 3c73a030d73dbc32b92ad21acfbefdff

Skrevet

Det første du spør om er rettigheter..? Så dersom den andre eieren er den som skal bære ansvaret for dyrlegeregningen, så drar du til dyrlegen med hunden din?

Jeg håper og tror du tar hunden med til dyrlegen dersom du mener det kan være nødvendig - helt uavhengig av hvem som ender opp med å betale regningen.

• Liker 6
Skrevet

Skjønner ikke at det er noe å vurdere. Hunden burde undersøkes uansett!!

• Liker 3
Skrevet

Få bikkja undersøkt, det burde ikke være noe å tenke over engang. For ansvarlige hundeeiere er det en selvfølge.

Forøvrig lurer jeg på om du spurte om det var greit at hunden fikk hilse først, og om du var oppmerksom på kroppsspråket til mastiffen.

Anonym poster: 3c73a030d73dbc32b92ad21acfbefdff

Det som var det skumle var at den helt uten forvarsel angrep. De stod å snuste litt på hverandre også (uten noe knurring, eller at hunden stivnet osv) så bare bet den til. Jeg pratet i tlf og hadde hunden på fot i det jeg gikk forbi. Men den andre hunden kom bort til min. Derfor sa jeg kjapt til venninna mi at jeg skulle ringe opp igjen. (for jeg så jo kanskje for meg at hun ville at hundene skulle leke og at jeg ble stående der litt. ) Også luktet de litt på hverandre, og plutselig uten videre bet den.

Skrevet

Å HERRE GUD FOLKENS! ER DERE HELT TJUKKE I HUET ELLER?!?!?!

Selvfølgelig tar jeg jo med hunden min til dyrlegen ved nødvendighet og tenker på han først! Hvem har sagt jeg ikke gjør det? Jeg setter jo han først selvfølgelig. Skikkelig ufint av dere å anta det og skrive sånt dritt til meg her jeg sitter etter denne opplevelsen.

DET VAR IKKE OM DET VAR NØDVENDIG Å TA HAN MED TIL DYRLEGEN JEG LURTE PÅ! Men det er det alle dere kommenterer! Jeg klarer da fint selv å avgjøre den biten den. Men nå var det da strengt talt noe annet jeg lurte på! Og ville gjerne høre om noen hadde opplevd noe lignende..

Skrevet (endret)

Hvis du som eier gikk med på at hundene skulle hilse i band så har du også et visst ansvar. Hvis dette er to hunder som er fremmede for hverandre så er dette noe som kan skje desverre. Dere har ikke oppfattet kroppsspråket til hundene deres og dette kunne vært ungått.

Du kan jo høre med eieren ang dyrelegeregning men om du har krav på å få dekket den vet jeg ikke, det høres ikke ut som din hund ble så veldig skadet, er nok mest du som har fått deg et støkk. Men selvsagt, det kan jo være sår du ikke finner og skal det sys bør det skje innen 24 timer ifølge min dyrelege ihvertfall.

Og forresten ser jeg at du skriver det har gått bra utenpå øret men ikke vet inni?. Så se inn i øret hans da? Bet den andre hunden eller ikke?

Endret av Sinner
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Risting kan føre til hjernerystelse på hunder, det syns ikke i ørene. Har du snakket med vetten ennå?

• Liker 3
Skrevet

Ingenting skjer uten noen signaler på forhånd. Noen ganger kan signalene være så små at man må være godt trent for så se de, men INGENTING skjer sånn helt uten videre.

Begge hundene var i bånd, og du tillot at de hilste. Ja - sånt skjer og jeg er nesten sikker på at man ikke kan kreve noe av den andre eieren. Det vil heller gå på dennes godvilje.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Og hvorfor angrer du på at du ikke tuppa den andre hunden hardt i siden?, det er vel ikke hunden sin feil at dere mennesker ikke leser språket til hundene riktig. Hunden hadde jo allerede sluppet skrev du jo.

Jaja, håper du har ringt dyrelegen nå og fått sjekka ut dyret. Lykke til

Endret av Sinner
  • Liker 1
Skrevet

Hunder i bånd bør med få unntak hilse på hverandre. Når du nå likevel valgte å ta sjansen og hunden din i det minste bør til undersøkelse hos veterinær (Punkteringssår etter f.eks. hjørnetenner blør sjelden og er nesten usynlige, men de er gjerne dype og svært utsatt for infeksjoner) må du ta regningen selv.

Skrevet

TS her igjen. Jeg har ringt dyrlege, og siden jeg fikk kikket inni øret (og som jeg sa over at jeg ikke kunne se noe..) så mente de at jeg ikke trengte å sjekke hunden. Siden han ikke har noen sår. Det er en kraftig hannlabrador, og "spekket" har tålt denne støyten. Han er jo like fin, men jeg sitter er meget forbanna over sånne hunder. For en måned siden satt min hund i bånd og det kom en hann border collie opp i gårdsplassen vår og angrep han... Ja, min hund satt i bånd inne på vår egen eiendom, og den andre gikk løs.

Jeg er bare så frustert over at jeg liksom ikke får gjort noe med sånt. En ting er jo at det heldigvis gikk bra med min hund nå, men tenkt om det ikke hadde gjort det da. Huff... Neste gang jeg ser disse to hundene skal jeg be de om å ha de i bånd. Jeg har en datter på 2.5 år, og liker ikke ha slike hunder rundt her når de til og med går inn på tomta vår.

Og heretter skal ikke hunden min få hilse på andre hunder i bånd tror jeg.

Skrevet

Nei, hilsingi bånd bør være forbudt, ihvertfall dersom man ikke kjenner den andre hunden.

En annenting du bør være obs på- siden din hund er kastrert, så har de andre møtende hundene problemer med å lese "hva /hvem er du"...

Skrevet

Så lenge den ikke er skadet e.l. så er det ikke så mye å gjøre med den. Dere hadde begge hunden i bånd, dere hadde begge et ansvar!

Dog den bordercollien ville jeg vurdert å anmeldt, men ikke for angrepet, men for brudd på båndtvangen!

Har hatt et par uhell med hunden min i hundeparken her, men det har ikke vært stører skader enn et "bitt" eller to, ikke noe alvorlig, kun punktering av huden som renses og passes på. Har ringt dyrlegen og de sier at så lenge de ikke blir møkkete og hovner opp er det ikke stort de får gjort med det heller! Kunne aldri falt meg inn å anmelde hundeier! Noen hunder går bare ikke overens sånn er det bare, da er det vårt ansvar for at de ikke møtes!

Skrevet

Så lenge den ikke er skadet e.l. så er det ikke så mye å gjøre med den. Dere hadde begge hunden i bånd, dere hadde begge et ansvar!

Dog den bordercollien ville jeg vurdert å anmeldt, men ikke for angrepet, men for brudd på båndtvangen!

Har hatt et par uhell med hunden min i hundeparken her, men det har ikke vært stører skader enn et "bitt" eller to, ikke noe alvorlig, kun punktering av huden som renses og passes på. Har ringt dyrlegen og de sier at så lenge de ikke blir møkkete og hovner opp er det ikke stort de får gjort med det heller! Kunne aldri falt meg inn å anmelde hundeier! Noen hunder går bare ikke overens sånn er det bare, da er det vårt ansvar for at de ikke møtes!

Akkurat ja :) Takk for svar! Jeg skal selvfølgelig ikke anmelde denne hundeeieren. Kunne aldri falt meg inn. Men den andre hunden som gikk inn på tomta her vurderer jeg å anmelde, men jeg vet at politiet kun henlegger det uansett. Det ble jo tross alt ingen skader da heller. (vel, blir jo skader i sinnet på min hund da men...)

Skrevet

Det er den som har ANSVAR for hunden som skal betale, ikke eieren. Altså han som gikk med hunden, definert: "hundeholder: den som eier eller har tatt omsorg for eller hånd om en hund for kortere eller lengre tid" i hundeloven.

Så om du skulle anmeldt noen, så er det denne personen.

Skrevet

Den vetrinæren ville jeg ikke hørt på.Ta med hunden til en annen,ikke ring først.

Risteskader kan være nasty det.Om muskelfester o.l. er revet løst. Dessuten kan det være betennelse og at hunden trenger smertestillende + antibiotika.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...