Gå til innhold

Fastlavnsboller - hva fyller du dem med?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har noen en oppskrift på fastelavnsboller?

Hva fyller du dem med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker vanlige boller, fyller dem med pisket krem og sikter litt melis på toppen.

Skrevet

Vi bruker å fylle de med vaniljekrem og sjokoladebiter (ikke i den samme boller da.......)

Brker å kjevle ut deigen til en leiv (??) og dele opp i ruter og pakke inn fyllet i en og en bolle. Dypper de i vann og sukker etter de er stekt.

ER det fastelaven nå??????? *Håpe håpe*

Skrevet

Vi pleier og dele en bolle i to, ha et tynt kjevlet marsipanlokk på den nederste delen, ha krem oppå der, ha den i en suppetalerken, helle melk over og til slutt sikte melis på toppen. NAM NAM

Skrevet

For meg er fastelavnsboller vannbakkels m/fyll, ikke vanlige hveteboller. Det er sånt jeg lager til hverdags, dessuten er jeg vant til vannbakkels til fastelavn. Jeg fyller dem som oftest med pisket krem eller vaniljekrem eller noen ganger hjemmelaget bringebærfromasj.

Vannbakkels

2 1/2 dl vann

125 g smør

125 g hvetemel

3-4 egg

Kok opp vann og smør. Sikt i hvetemel og rør til en jevn grøt. La koke i 4-5 minutter. Rør godt hele tiden. Avkjøl litt. Rør inn ett og ett egg. Sett røren med skje på bakepapirkledt stekebrett. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 25-30 minutter. Stekeovnsdøren må ikke åpnes de første 10-15 minuttene. Avkjøl på rist. Fyll med krem og bær/syltetøy, og dryss litt melis over før servering.

Skrevet

vi bruker vanlig bolledeig og steke de i smult. Med engang de er oppe fra grytetn blir de rullet med sukker!!!!!!!!!!!!!! Nam-nam! :P

Skrevet

Her er oppskriften på min mors

FASTELAVENSBOLLER

Deig til ca 35 boller

50 g gjær

150 g margarin

5 dl melk

1 1/2 dl sukker

1 ts salt

hvetemel

1 pk vaniljekrem

kokesjokolade

Kan også bruke makronfyll om noen liker det

Kjevle deigen til en firkant, ca 5-6 mm tykk, del opp i ruter ca 15x 15 cm store. Legg fyll, enten vaniljekrem eller en sjokoladebit i hver rute, og pakk de inn. Legges på plata med bretten ned.

Stekes ved ca 250 grader 6-8 min

Snu bollene i vann eller smør ettersteking og deretter i sukker.

Spises varme eller kalde (varme =flytende sjokolade :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...