Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2004 #1 Skrevet 16. februar 2004 Har noen en oppskrift på fastelavnsboller? Hva fyller du dem med?
tuji Skrevet 16. februar 2004 #2 Skrevet 16. februar 2004 Bruker vanlige boller, fyller dem med pisket krem og sikter litt melis på toppen.
Cilla Skrevet 16. februar 2004 #3 Skrevet 16. februar 2004 Vi bruker å fylle de med vaniljekrem og sjokoladebiter (ikke i den samme boller da.......) Brker å kjevle ut deigen til en leiv (??) og dele opp i ruter og pakke inn fyllet i en og en bolle. Dypper de i vann og sukker etter de er stekt. ER det fastelaven nå??????? *Håpe håpe*
~umulia~ Skrevet 16. februar 2004 #4 Skrevet 16. februar 2004 Vi pleier og dele en bolle i to, ha et tynt kjevlet marsipanlokk på den nederste delen, ha krem oppå der, ha den i en suppetalerken, helle melk over og til slutt sikte melis på toppen. NAM NAM
Arkana Skrevet 16. februar 2004 #5 Skrevet 16. februar 2004 For meg er fastelavnsboller vannbakkels m/fyll, ikke vanlige hveteboller. Det er sånt jeg lager til hverdags, dessuten er jeg vant til vannbakkels til fastelavn. Jeg fyller dem som oftest med pisket krem eller vaniljekrem eller noen ganger hjemmelaget bringebærfromasj. Vannbakkels 2 1/2 dl vann 125 g smør 125 g hvetemel 3-4 egg Kok opp vann og smør. Sikt i hvetemel og rør til en jevn grøt. La koke i 4-5 minutter. Rør godt hele tiden. Avkjøl litt. Rør inn ett og ett egg. Sett røren med skje på bakepapirkledt stekebrett. Stek midt i ovnen ved 180 grader i 25-30 minutter. Stekeovnsdøren må ikke åpnes de første 10-15 minuttene. Avkjøl på rist. Fyll med krem og bær/syltetøy, og dryss litt melis over før servering.
smile Skrevet 16. februar 2004 #6 Skrevet 16. februar 2004 vi bruker vanlig bolledeig og steke de i smult. Med engang de er oppe fra grytetn blir de rullet med sukker!!!!!!!!!!!!!! Nam-nam!
Cilla Skrevet 19. februar 2004 #7 Skrevet 19. februar 2004 Her er oppskriften på min mors FASTELAVENSBOLLER Deig til ca 35 boller 50 g gjær 150 g margarin 5 dl melk 1 1/2 dl sukker 1 ts salt hvetemel 1 pk vaniljekrem kokesjokolade Kan også bruke makronfyll om noen liker det Kjevle deigen til en firkant, ca 5-6 mm tykk, del opp i ruter ca 15x 15 cm store. Legg fyll, enten vaniljekrem eller en sjokoladebit i hver rute, og pakk de inn. Legges på plata med bretten ned. Stekes ved ca 250 grader 6-8 min Snu bollene i vann eller smør ettersteking og deretter i sukker. Spises varme eller kalde (varme =flytende sjokolade )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå