Gå til innhold

Hjelp meg å finne vogn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min snart-toåring trenger en sovevogn til barnehagen. Vognen må ha god sovestilling, så lang som mulig, men hun trenger ikke ligge 100% flatt. Må være plass til dunpose.

Så langt er det sikkert mange vogner vi kunne hatt, men greia er at vi frakter vognen til og fra barnehagen hver dag, og må ha en som er lett å legge sammen og som ikke blir altfor stor sammenlagt. Vi har bare én bil, og jeg leverer vognen sammen med barnet om morgenen, og mannen spaserer/triller hjem igjen.

Foreløpig har vi brukt en Carena Easy, og selv om hun sover godt i den er den ikke god å trille, så vi lurer på å finne noe annet. Vil en Brio Race funke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emmaljunga? Her bruker vi det og den fungerer veldig bra. God og trille, lett og legge sammen og det ser ut som lille ligger godt og sover i den.

Skrevet

Emmaljunga City Cross er i alle fall vi veldig fornøyd med, både sovestilling, plass, komfort for barnet og trillekomfort. Den er lett å lempe inn/ut av bil, tar liten plass (har ikke stv engang og har rikelig med plass til vogna), lett å manøvrere selv med én hånd, og det ser absolutt ut til at barnet trives i den. En ekstra fordel er at mygg-/kattenett er integrert i kalesjen så det veldig vanskelig kan mistes :)

Skrevet

Jeg bare må blande meg litt inn her. Alle barnehagene jeg kjenner til (dvs alle i min by) har egne vogner som sovebarna får bruke. De som vil kan stille med egen privat vogn men de fleste benytter barnehagenes vogner. Barnehagene stiller og med dyner, tepper og sauepels. Jeg ser for meg at dem må være veldig stressende å alltid måtte ta vogn med frem og tilbake til barnehagen.

Skrevet

Og her har de antagelig ikke nok vogner til alle barna som skal sove på dag - før noen av de litt større slutter å sove på dagtid. Selvfølgelig får da de som allerede har fått "tildelt" vogn fortsette å bruke den, mens nykommerne må ta med egen.

Skrevet

Jeg bare må blande meg litt inn her. Alle barnehagene jeg kjenner til (dvs alle i min by) har egne vogner som sovebarna får bruke. De som vil kan stille med egen privat vogn men de fleste benytter barnehagenes vogner. Barnehagene stiller og med dyner, tepper og sauepels. Jeg ser for meg at dem må være veldig stressende å alltid måtte ta vogn med frem og tilbake til barnehagen.

:hakeslepp: WOW!!! Dette har jeg aldri vært borti, og kjenner ingen som har det sånn. Kjenner derimot mange som kjøper en egen sovevogn til barnehagen. Må være utrolig deilig å slippe det styret!

Gjest Magdalene
Skrevet

Aldri vært borti.

Men her kan man hvertfall ha vognen stående i bhg.

Skrevet

Man kan sikkert ha vogna stående i bhg til TS også, men nå er det jo snakk om at TS skal levere i bil om morgenen på vei til jobb, og at mannen skal trille hjem etter endt arbeidsdag pga de har bare én bil...

Gjest Magdalene
Skrevet

Man kan sikkert ha vogna stående i bhg til TS også, men nå er det jo snakk om at TS skal levere i bil om morgenen på vei til jobb, og at mannen skal trille hjem etter endt arbeidsdag pga de har bare én bil...

Hva med å invistere i noe bæretøy? Eller bæremeis?

Om dere syns det blir slit med den vognen frem og tilbake?

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har heller aldri hørt om barnehager som har sovevogn. I vår bhg. må vi velge mellom å ha med egen vogn eller at barnet sover inne på madrass.

Jeg orker ikke ta med meg vogna frem og tilbake hver dag, så jeg bruker bæretøy. Vi går både til og fra og ofte går han selv.

Skrevet

Barnehagen har ikke egne vogner nei, vi må ha vår egen. Og det er selvsagt ikke noe problem å ha vognen stående om vi ønsker det, men vi trenger den faktisk til å trille barnet hjem i. Det er litt for langt å gå til at hun kan gå selv.

Bæremeis er ikke noe alternativ, da måtte mannen hatt denne med seg på jobben og det gidder han ikke. Er det ikke flere som har gode vogntips?

Skrevet

Hva med å kjøpe en gammel Simo (kombi, duo eller bare sportsvogna)? Disse kan du få rimelig, og det er mange som selger de på Finn.

I vår barnehage har de forresten også vogner man kan låne. Vi lånte en mens jenta vår sov i barnehagen. Ble overrasket over at vi kunne det, for hadde planer om å skaffe en sovevogn.

Gjest Marmot
Skrevet

Kan dere ikke ha bæresele liggende under vognen?

Brio Race fungerer slkkert, men jeg synes det er greit å ha en vogn, ikke en trille, som sovevogn i barnehagen. Til vinteren må man ha tykk pose, og da er en 2-åring blitt ganske stor. Ser alle i barnehagen vår har vogner av type Brio, Simo, Emmaljunga. Også de som har den med seg hjem hver dag.

Skrevet

Simo 124, dyp, god plass til tykk vinterpose, lang, god liggestilling, lett å slå sammen, stødig og har såklart 5-punktsele. Den har du nok til barnet er ferdig med å sove dagtid, mine hadde det og de er lange og store for alderen!

Skrevet

I vår bhg "må" ungene sove ute, fikk jeg vite i dag. De har bare én inngang, så pga brannforskriftene må de da ha et personale inne selv om bare ett barn sover. Mulig derfor de har endel vogner til utlån, for å unngå å kreve at foreldrene tar med egen vogn for noe som er kommunens "feil".

Selvfølgelig, om et barn absolutt ikke greier å sove i vogn (har de aldri opplevd) så løser de det, men de gir ikke opp vognsoving ved første kneik, for å si det sånn :)

Skrevet

I vår bhg sover barna i utgangspunktet inne, i reisesenger som bhg holder. De har også noen tvillingvogner, som de bruker når de går på tur, og disse vognene brukes naturligvis også til soving innimellom. I starten av bhg-året er det jo ganske mange barn som fortsatt sover to lurer, og da kan de sove i vognen ute mens de andre barna har utetid, eller er på tur. Praktisk.

Tilfeldigvis var det mange av de minste barna som ikke begynte ved barnehageårets start, noen begynte i slutten av august og september osv. En dag den andre uka hadde de faktisk vært tre voksne og seks barn på avdelingen, og de benyttet situasjonen til å gå en laaaaaang trilletur mens alle barna sov i vognene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...