AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Hei. Jeg og min familie har fått et problem. Vi fikk en Gordon setter blandet med welsh springer spaniel for ca 2år siden. Vi fikk den som valp og skulle ha lært han opp mer. Senere ble stefaren min pensjonert og kunne derfor ha hunden da vi andre var på jobb.. Nå er de skilt og mamma jobber fulltid, og jeg har skole.. Problemet her er at hunden min ikke klarer å være unna mennesker eller oss i 5 minutter engang. Hvis vi lar han være alene hjemme uten oss, bjeffer han i nonstop! Når vi er hjemme følger han etter oss stort sett hele tiden, og er alt for selskap syk. Spørsmålet mitt er om noen av dere her inne vet om en måte vi kan lære hunden vår å være hjemme alene på (ettersom han tross alt blir 3 i januar)? Finnes det kurs som kan lære "oppvokste hunder" til å gjøre ting? Jeg mener.. hundehviskeren klarer det jo? Jeg begynner å bli redd tanken for at vi ikke kan ha han lenger, hvis ikke han lærer seg det. Alle som har et kjæledyr, spesielt hunder kanskje (?) vet vel hvordan en føler seg hvis man mister dyret, det blir jo som en lillbror/sønn for deg. Setter pris på alle tips jeg kan få :-) Anonym poster: f8a5e5ba5448638f8ebdcd287b3b2265
LilleMy Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Kan han bli liggende? Kan han bli liggende i ett annet rom hvor an ser dere? Kan bli liggende uten å se dere? Jeg tror disse tre tingene må trenes inn før du kan begynne på alenetrening, og det er ikke en umulig oppgave å få hunden til å mestre dette. 1
Sugerøret Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 start med å gå ut av døra og rett inn.Ikke lag oppstyr av saken.Så øker du hvor lenge du er "ute ". Det er forskjellig fra hund til hund,noen tar dette fort Ut av døra,inn igjen.Ut av døra,tell til 2 og rett inn.Så øker du 1
Gjest Bobler Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 (endret) Du må lære hunden å være alene hjemme som om den var en valp. Det er litt vanskeligere når den er voksen, men ikke en umulig oppgave hvis dere tar ting i hans tempo og gjør det riktig. Du må lære hunden å være komfortabel med å være alene litt og litt. Ta ting forsiktig, du starter f.eks med å gå ut døren, lukke den, og gå inn igjen. Når hunden er komfortabel med det så går du ut døren, venter et minutt før du går inn igjen. Begynner han å bjeffe har du gått for fort frem, og må tilbake i tid. Ikke gå inn når hunden bjeffer. Så øker du gradvis etter å ha forsøkt flere ganger med samme tid. 2 min, 5 min, 10min, 15 min, 25min, 30min, 45 min osv. Film gjerne hunden så du får se hvordan og evt når den reagerer. Viktig også å ikke lage noe stor ståhei ut av dette. Si en spesifikk ting når du drar (Jeg sier "hadet"). Når du kommer hjem ignorerer du hunden til den har roet seg litt. Ikke noe "stakkars deg" og det å være alene hjemme skal være det mest normale i hele verden for hunden deres. Må understreke at det er viktig å ikke gå for fort frem. Hunden deres har seperasjonsangst, og hvis dere bare lar hunden være hjemme i 8 timer ødelegger dere hele treningen. Endret 7. august 2012 av Bobler 1
maiaulrikke Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Tusen takk for alle svar, jeg skal prøve dette, og jeg vet at vi skulle ha lært han det tidligere.. men vet noen her om det finnes kanskje en her i Norge evt som er veldig god i hundetrening og kanskje går an å nå?
Portvinpiken Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Tusen takk for alle svar, jeg skal prøve dette, og jeg vet at vi skulle ha lært han det tidligere.. men vet noen her om det finnes kanskje en her i Norge evt som er veldig god i hundetrening og kanskje går an å nå? Det finnes flere. Noen av de finner du på nafs.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå