AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Jeg er en student på 23 år som har lyst til å kjøpe leilighet. Jeg har som ungdommer flest ikke penger til det, har langt i fra en solid egenkapital. Mine spørsmål lyder som følger: Hva vil det si å ha en kausjonist? Må jeg selv ha egenkapital? Jeg har så vidt luftet ideen for mine foreldre om at de kan kjøpe en leilighet i sitt navn, så betaler jeg til dem. Den samtalen blir bare blåst av banen hver gang. Jeg tror de har en god del lån selv på bil, hus og diverse. Vil det da være vanskelig for dem å ta opp et ekstra lån? Til alle haters: Beklager at jeg er så noob når det kommer til boliglån og alt det der.. Anonym poster: 2adf0d5305727f3006a71a540b06bbc5
Zzyzx Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Det noen banker er villige til å godta er kausjonister for egenkapitalkravet, dvs at du ikke trenger å ha disse pengene. Du vil da kunne låne 100%, men de 15% du egentlig burde ha i egenkapital vil da ha høyere rente enn resten av lånet. Hvis betjeningsevnen din allerede er lav så er dette en dårlig løsning. Dersom dine foreldre har lån fra før av er det slettes ikke sikkert de er i stand til å betjene et ekstra lån tatt opp for å hjelpe deg. Det kan til og med hende at de ikke har rom nok til å kunne kausjonere for 15%. Jeg antar at du ikke vet noe om økonomien deres, og jeg antar at de har god grunn til å ikke en gang diskutere det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 Du vet ingenting om dine foreldres økonomi, men forventer allikevel uten videre at de skal kunne kjøpe en leilighet i ditt navn? Det er en grunn til at de aller fleste studenter leier. Den grunnen er kravet om egenkapital og mangel på foreldre som har råd til å kjøpe en ekstra leilighet.
-hild Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Du vil nok slite med å få lån til leilighet uten egen inntekt, antar det er dårlig med det i og med at du er student. Mitt beste tips er faktisk at du ringer banken din, og får hjelp til å legge en langsiktig plan, hvor egen leilighet er målet. De vil kunne gi råd om hvor mye du bør spare, og hvordan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå