AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Mannen min har fått øya opp for ølbrygging, og har så langt kun brukt sånne halvferdige sett og plasttønner fra Europris. Fødselsdagen hans nærmer seg og jeg vil overaske han med det han trenger av utstyr til å brygge noe jeg tror han kaller All-grain? Det var snakk om noe meske saker? Jeg har ikke peiling! Og har ikke muligheten til å bruke mange tusen kroner på dette som jeg har sett på nettet. De selger jo ferdige sett men de koster så MYE! Så ¨bygge opp et eget fra litt forskjellige butikker vil jeg helst gjøre for å få det rimelig. Jeg poster som anonym i tilfelle han sniktitter og kjenner igjen nicket mitt. Anonym poster: 0865216541a09a5d5458850161fb4d3c
Ragnhild<3 Skrevet 15. august 2012 #2 Skrevet 15. august 2012 Jeg og sambo har begynt med All-grain ølbrygging. Ølene blir fantastiske. Settene de selger på europris kan knapt kalles øl. Hvis ikke du har penger til en Speidel Braumeister kjøper du 2 store kjeler, helst over 30 liter hvis du skal lage rundt 20-25 liter øl i slengen. En brukes til koking av vørter og en brukes til å varme meskevann. I tillegg trenger du en kjølebag på rundt 30-50 liter; Dette bruker du som meskekar. I meskekaret må du lage en sil-anordning for å tappe ut vørteren. Du trenger også en varmekilde, for eksemepel en induksjonsplate eller gassbrenner. (Komfyrtoppen blir for svak) Og så trenger du en kjøler. Her er leverandører av utstyr: www.petit-agentur.no www.bryggselv.no www.bryggmaker.no www.vinogbar.no
Øydis Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Hvor stor plass hjemme tar det å brygge øl selv? Må man ha et eget rom, litt plass i boden, eller er det best å gjøre det i garasjen? Mannen har litt lyst til å prøve ølbrygging, men jeg ser for meg det vil ta over hele huset...
Ragnhild<3 Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 (endret) Det trenger ikke å ta særlig stor plass. Speidel Braumeister 20 liters anlegg får for eksempel plass på kjøkkenbenken. Et gjæringskar tar heller ikke stor plass og kan stå og putre i et skap. Endret 17. august 2012 av Ragnhild<3
Øydis Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Ah, da var det ikke så ille som jeg hadde sett for meg. Takk for info!
Alice123 Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Hvor mye koster alt utstyr, totalt? Hr lyst til å begynne selv, men er usikker på plassbruk og pris.
Petter1 Skrevet 26. november 2012 #7 Skrevet 26. november 2012 Sjekk denne siden bryggebutikken.no. Produktet heter easybrew .Det er etter modellen til Brookyn Brew Shop virker det som. De har solgt bryggesettene sine i bøtter og spann i USA der prinsippet er å produsere små batcher på kjøkkenbenken uten bryggeutstyr. Jeg har prøvd det og det gikk helt fint. Ølet ble kjempegodt Juleølet anbefales
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå