AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Ja, spørsmålet sier vel alt. Vet man må ta et år med PPU, men hvor høyt nivå må man oppnå i fagene? Skal begynne på biologi og kjemi (1årsstudie) nå. Vil det gi meg mulighet til å undervise i begge disse fagene? Eller må man ta 60sp i "rene" biologifag? Og hva med lærer på universitet? Trenger man PPU da? Master? Anonym poster: ad73d719da6389f059bc2223e9f1c6c2
Gjest Cevita Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Det er vel hvertfall vanlig med en bachelor + ppu på vgs, og jeg vil nå tro at man på universitetet hvertfall har en master.
amonyn Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 (endret) Jeg har to forelesere som bare har bachelor... Endret 7. august 2012 av amonyn
AnonymBruker Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Hm. Det skal jo gå greit. Skal ta en profesjonsutdanning, men skal ta en bachelor på si. Går sikkert greit å ta PPU på siden også. Vips, to yrker Anonym poster: ad73d719da6389f059bc2223e9f1c6c2
Strixvaria Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Du kan undervise, men du blir verken adjunkt eller lektor med kun et årsstudium, og lønna blir også deretter. Jeg tror bachelor + PPU = adjunkt, og master + PPU = lektor, men det er jeg ikke 100 % sikker på. Det er imidlertid veldig rart at du, amonyn, har forelesere med bare bachelor - hvor går du? Den lavest rangerte foreleseren jeg har hatt (gjesteforelsning) var doktorgraddstipendiat. De aller fleste er postdoktor der jeg går, men det er sikkert variasjoner på det også :happy:
Musaleem Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Ja, spørsmålet sier vel alt. Vet man må ta et år med PPU, men hvor høyt nivå må man oppnå i fagene? Skal begynne på biologi og kjemi (1årsstudie) nå. Vil det gi meg mulighet til å undervise i begge disse fagene? Eller må man ta 60sp i "rene" biologifag? Og hva med lærer på universitet? Trenger man PPU da? Master? Anonym poster: ad73d719da6389f059bc2223e9f1c6c2 Jeg skal ikke si noe bastant, for jeg har ingen erfaring med å ta emner og så søke seg inn på PPU, men jeg vet at dersom et emne skal regnes som et opprykksfag, så må man ta minimum 60 stp. innenfor dette emnet - i ditt tilfelle kjemi. Du kommer selvsagt ikke inn på PPU og kan undervise i skolen med kun 60 stp. - det er et påbygningsstudium, så du må ha minimum 180 stp. som du bygger videre på (må ikke være en bachelor, så vidt jeg har forstått det - så lenge du har studiepoengene). Det er begrensede plasser på PPU, og jeg vet at søkere med mininum to undervisningsfag (og det er her jeg mener du må ha minst 60 stp. i et fag for at det skal regnes som et undervisningsfag) - prioriteres foran andre søkere - det er muig det også teller som et pluss hvis man har mastergraden. Det er aller helst lektorer som underviser i skolen (mastergrad + evt. ppu hvis du ikke går lektopgrammene) - men det er jo også mulig å undervise i videregående som f.eks. adjunkt. For å undervise på universitet/høgskole er du jo helst minimum universitetslektor/førsteamanuensis, men det fins jo også stipendiater (f.eks.) som har ansvar for seminarer - du er der dermed ikke med 60 stp. i kjemi, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå