Gå til innhold

Hva er den beste treningen for fettforbrenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg vil gjerne ned noen kg, men viktigst av alt jeg vil ha vekk litt av magefettet, stramme opp rompe, og få litt mindre lår. Det vanlige. Men jeg vil trene for å få mer energi og bli litt mer sunn.

Men det jeg lurer på er hva er den beste treningen for dette? Jeg føler jeg leser så mye forskjellig om hva som er best. Og også, hjelper det å trene styrke og/eller på apparater når jeg vil få bort fettet mitt??

Håper noen kan hjelpe.

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Om du løper på 3d-mølle uten å være vant til det, vil du ikke få høy fettforbrenning. Dette er fordi det er uvant. Nå når det ikke er snø ute, er det vel best å løpe ute i skog og mark. Vil anbefale intervalltrening eller bakkeløp.

Skrevet (endret)

Om du løper på 3d-mølle uten å være vant til det, vil du ikke få høy fettforbrenning. Dette er fordi det er uvant. Nå når det ikke er snø ute, er det vel best å løpe ute i skog og mark. Vil anbefale intervalltrening eller bakkeløp.

Dette er ikke korrekt.

Du forbruker fett som energikilde, og karbohydrat og protein, fra du blir født til du dør. Det som varierer er hvor stor andel av hver kilde du bruker til enhver tid, og hvor mye du bruker totalt. Kroppen kan gjennom trening bli mer effektiv til å både bruke og lagre fett og glykogen som energikilder, slik at du har nok energi til å holde ut et løp, men også være i bedre stand til å klare en spurt på oppløpssiden. Utholdenhetstrening vil især gjøre at musklene dine blir flinkere til dette. Sk "fettforbrenningstrening" er et salgstriks fra treningsbransjen (TV- butikker og ymse apparater) som ikke har noe særlig rot i fakta.

Det beste er å slutte å tenke som alle unge jenter gjør (flat mage og stramme lår vil fikse alt), og ha fokus på å bli i god fysisk form slik at du klarer å gjøre det du ønsker og at du har overskudd i hverdagen.

En kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening er det beste, men her gjelder det igjen å tenke motsatt av det de fleste jenter gjør; du må tørre å løfte tyngre, bli mer sliten og bruke så mye energi du kan på den tiden du har tilgjengelig for trening. Husk riktig teknikk og et balansert kosthold med alle tre næringsgrupper, samt nok søvn,for da gir du kroppen din de beste forutsetninger for en endret og bedret livsstil.

Endret av bergans
  • Liker 10
Gjest avocadoen
Skrevet

Dette er ikke korrekt.

Du forbruker fett som energikilde, og karbohydrat og protein, fra du blir født til du dør. Det som varierer er hvor stor andel av hver kilde du bruker til enhver tid, og hvor mye du bruker totalt. Kroppen kan gjennom trening bli mer effektiv til å både bruke og lagre fett og glykogen som energikilder, slik at du har nok energi til å holde ut et løp, men også være i bedre stand til å klare en spurt på oppløpssiden. Utholdenhetstrening vil især gjøre at musklene dine blir flinkere til dette. Sk "fettforbrenningstrening" er et salgstriks fra treningsbransjen (TV- butikker og ymse apparater) som ikke har noe særlig rot i fakta.

Det beste er å slutte å tenke som alle unge jenter gjør (flat mage og stramme lår vil fikse alt), og ha fokus på å bli i god fysisk form slik at du klarer å gjøre det du ønsker og at du har overskudd i hverdagen.

En kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening er det beste, men her gjelder det igjen å tenke motsatt av det de fleste jenter gjør; du må tørre å løfte tyngre, bli mer sliten og bruke så mye energi du kan på den tiden du har tilgjengelig for trening. Husk riktig teknikk og et balansert kosthold med alle tre næringsgrupper, samt nok søvn,for da gir du kroppen din de beste forutsetninger for en endret og bedret livsstil.

Hva mener var feil med det jeg skreiv? Den om 3d-mølla, eller den om å løpe i terreng?

Jeg har vært friidrettsutøver og kan ganske mye om dette. Flat mage og stramme lår kan man få ved å løpe langdistanse, for det hadde jeg når jeg trente langdistanse. Har ganske flat mage fortsatt og.

Man trenger ikke løfte tunge vekter for å bli trent. Jeg tar kun push-ups og sit-ups i tillegg til intervalltrening og bakkeløp. Intervalltrening er utholdenhetstrening til informasjon. Jeg løfter som sagt ikke tungt, og jeg har mer enn nok muskler på hendene. Trenger absolutt ikke mer for å si det sånn.

Skrevet

Hva mener var feil med det jeg skreiv? Den om 3d-mølla, eller den om å løpe i terreng?

Jeg har vært friidrettsutøver og kan ganske mye om dette. Flat mage og stramme lår kan man få ved å løpe langdistanse, for det hadde jeg når jeg trente langdistanse. Har ganske flat mage fortsatt og.

Man trenger ikke løfte tunge vekter for å bli trent. Jeg tar kun push-ups og sit-ups i tillegg til intervalltrening og bakkeløp. Intervalltrening er utholdenhetstrening til informasjon. Jeg løfter som sagt ikke tungt, og jeg har mer enn nok muskler på hendene. Trenger absolutt ikke mer for å si det sånn.

Det som er feil er at du mener at kun de som er vant til løping på mølle vil oppnå "høyere" fettforbrenning. Teknikk gjør at du får bedre løperøkonomi og dermed bruker energien tilgjengelig mer effektivt ift å forflytte legemet, men det sier ikke noe direkte om hvilken energikilde som har den høyeste andelen av forbruket. Det bestemmes av intensiteten (puls, stigning, terreng, motstand), lengde på økta, kjønn, alder, muskelmasse, fibertype og energi tilgjengelig.

Det er bedre for ledd (og hode) å løpe i terreng (evt snø), men igjen så bestemmer ikke dette energikildebruken som sådan. Hvis du bruker en time på å løpe 10 km på asfalt, men i terreng så tar det halvtimen mer, så er distansen den samme og dermed energiforbruket ikke så veldig mye anderledes. Intensitet og puls har dermed vært høyere på asfalt, selv om du har brukt lengre tid på kilometerne i terreng. Andelen fett brukt i terreng er kanskje noe høyere kontra på asfalt, men andelen glykogen er høyere på asfalt (og høyere intensitet fører gjerne med seg elevert etterforbruk av energi de neste 24 timene). Det er totalen som er viktig.

Gjest avocadoen
Skrevet

Det som er feil er at du mener at kun de som er vant til løping på mølle vil oppnå "høyere" fettforbrenning. Teknikk gjør at du får bedre løperøkonomi og dermed bruker energien tilgjengelig mer effektivt ift å forflytte legemet, men det sier ikke noe direkte om hvilken energikilde som har den høyeste andelen av forbruket. Det bestemmes av intensiteten (puls, stigning, terreng, motstand), lengde på økta, kjønn, alder, muskelmasse, fibertype og energi tilgjengelig.

Det er bedre for ledd (og hode) å løpe i terreng (evt snø), men igjen så bestemmer ikke dette energikildebruken som sådan. Hvis du bruker en time på å løpe 10 km på asfalt, men i terreng så tar det halvtimen mer, så er distansen den samme og dermed energiforbruket ikke så veldig mye anderledes. Intensitet og puls har dermed vært høyere på asfalt, selv om du har brukt lengre tid på kilometerne i terreng. Andelen fett brukt i terreng er kanskje noe høyere kontra på asfalt, men andelen glykogen er høyere på asfalt (og høyere intensitet fører gjerne med seg elevert etterforbruk av energi de neste 24 timene). Det er totalen som er viktig.

Jeg prøver å forklare dette, men det er litt vanskelig, så det kan hende jeg har formulert meg feil, og det beklager jeg. Nå har jeg som sagt drevet med friidrett, og har hatt flere trenere. Jeg har lært at det er vanskeligere å bli god om man løper på 3d-mølle om man ikke kan å løpe på 3d-mølle, enn om man løper ute, aller helst i terreng. Altså vil man ikke bli like godt trent på 3d-mølla enn ute fordi man er vant til å løpe på bakken. Men når man har løpt på 3d-mølle en stund, blir man vant til det, og det vil da ikke spille noen rolle om du løper på asfalt eller om du løper på 3d-mølle. Det kommer jeg til å tro på uansett hva du sier, fordi jeg har opplevd det selv og.

Å løpe på asfalt er jo ikke bra uansett, men man kan gjerne løpe på idrettsbane. Jeg vil likevel anbefale å løpe i terreng, fordi da er man mer "forsiktig" med hvor man setter føttene, og dermed vil man få bedre teknikk når man løper på bane eller grus o.l. Om du har vært på en idrettsbane og sett utøvere som sprinter i gresset midt på banen, er det av samme grunnen.

Jeg vil anbefale å løpe i terreng, slik som mange trenere og anbefaler. Har aldri møtt en trener som ikke anbefaler det faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å forklare dette, men det er litt vanskelig, så det kan hende jeg har formulert meg feil, og det beklager jeg. Nå har jeg som sagt drevet med friidrett, og har hatt flere trenere. Jeg har lært at det er vanskeligere å bli god om man løper på 3d-mølle om man ikke kan å løpe på 3d-mølle, enn om man løper ute, aller helst i terreng. Altså vil man ikke bli like godt trent på 3d-mølla enn ute fordi man er vant til å løpe på bakken. Men når man har løpt på 3d-mølle en stund, blir man vant til det, og det vil da ikke spille noen rolle om du løper på asfalt eller om du løper på 3d-mølle. Det kommer jeg til å tro på uansett hva du sier, fordi jeg har opplevd det selv og.

Å løpe på asfalt er jo ikke bra uansett, men man kan gjerne løpe på idrettsbane. Jeg vil likevel anbefale å løpe i terreng, fordi da er man mer "forsiktig" med hvor man setter føttene, og dermed vil man få bedre teknikk når man løper på bane eller grus o.l. Om du har vært på en idrettsbane og sett utøvere som sprinter i gresset midt på banen, er det av samme grunnen.

Jeg vil anbefale å løpe i terreng, slik som mange trenere og anbefaler. Har aldri møtt en trener som ikke anbefaler det faktisk.

trenerene dine har sikkert gitt deg råd og tips ut i fra at du ville bli bedre på friidrett, ikke fordi du ville brenne mer fett. Det er det som er spørsmålet her.

Anonym poster: d59285c766605754253023be85772e53

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

trenerene dine har sikkert gitt deg råd og tips ut i fra at du ville bli bedre på friidrett, ikke fordi du ville brenne mer fett. Det er det som er spørsmålet her.

Anonym poster: d59285c766605754253023be85772e53

TS sa hun ville bli strammere, og da tenkte jeg at jeg skulle fortelle henne hva som funker best for å bli trent. Er vel det de fleste ønsker å bli når de trener :)

Endret av avocadoen
Skrevet

Gå turer i rask gange, 40min - 1 time. Gå såpass raskt at du kjenner pulsen stiger.

For best fettforbrenningeffekt bør du ta disse turene rett etter du står opp om morgenen på tom mage.

En kaffekopp før du legger ut på tur kan også prøves.

Du forbrenner mer fett ved denne typen rask gange, enn å løpe...

Stram opp med tunge vekter på treningsstudio evt improviser med øvelser hjemme, med høy intensitet!

• Liker 2
Skrevet

Men dette har jo uhyre lite med saken å gjøre, og har ingen relevans ift energiforbruk.

Det er jo ingen som betviler at man bør løpe i marka kontra mølle (misliker sterkt det apparatet). Summa summarum så blir du god på det du trener på, og overføringsverdien mellom ulike løpestiler kan man diskutere i det uendelige. En o-løper vil ikke prestere spesoielt godt på ei mølle, ei heller vil en maratonløper gjøre det bra i terrengløp uten tilvenning.

Skrevet

Du må løfte tunge vekter, spesielt om du vil ha en stram kropp!

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Men dette har jo uhyre lite med saken å gjøre, og har ingen relevans ift energiforbruk.

TS spurte om hva som var den beste treningen, og da svarte jeg at jeg anbefaler å løpe ute i terreng fordi det er bra for fettforbrenningen samtidig som at det er lurt å løpe i terreng. Det har veldig mye med saken å gjøre.

Men nå tror jeg ikke vi har mer å diskutere, så da setter jeg en strek her.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jogging er super trening! Ikke bare brenner det fett som bare juling, men du få mer utholdenhet, kondis og det styrker kroppen generelt.

Start med powerwalking med små rooolige joggeintervaller. (Tenk løpeteknikk fremfor fart: Farten kommer når løpeformen er sterkere)

Etterhvert som joggeintervallene blir lengre og lengre så prøver du å kutte ut powerwalkingen :)

Jeg har prøvd mange treningsformer og det er ingen tvil om at jogging er det som har fått meg i den beste shapen ever :tommelsmil:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Den beste treningen er den du liker og greier å gjennomføre jevnt over tid.

Styrketrening er suverent for jenter som vil få en penere kropp med "strammere" muskler og en lavere fettprosent. Ikke vær redd for å få for mye muskler, det skal en del til før det blir et problem.

Rask gange er veldig bra for fettforbrenning og forbrenner en høyere prosentandel fett en jogging, men til gjengjeld forbrenner jogging flere kalorier. Du bør nok legge inn en time med rask gange om du vil ha noe effekt, men dette vil så absolut være tilstrekkelig om du ikke er komfortabel med å jogge (enda). Om du har et fjell i nærheten, så er fjellturer fabelaktig (og gøy!).

Kostholdet er i bunn og grunn det som avgjør om du går ned i fettprosent (ikke nødvendigvis vekt om du begynner å bygge muskler). Min anbefaling er styrketrening 1-3 ganger i uken og en eller annen form for kardiovaskulær trening som du liker og trivest med så ofte du har anledning, men heller ikke for mye. Samt et bra kosthold.

:)

Endret av Janus
Skrevet

Intervall trening er det absolutt beste og er vist gang på gang at er den mest effektive form for kondisjon/fett forbrennende trening. Tenker da på jogging i intervall.

• Liker 1
Skrevet

Takk for mange gode svar :)

Da er det bare begynne å trene da :)

Skrevet

Intervalltrening er best. Ikke mer å diskutere. Finn frem til forskning selv, er vanvittig mye data som støtter dette.

Bra for nybegynnere: 40 sekunder spurt (80-90% av det du har å gi), 4 minutter hvile. Repeter 6 ganger. Etterhvert som du kommer i form øker du antall repetisjoner og senker hviletid. "På"-tid lar du alltid være 40 sekunder.

Kalles også HIIT. High Intensity Interval Training.

Gjest *Maja*
Skrevet

Kommer også litt an på om du ønsker eksplosive muskler, da sprint vil gi kraftigere muskler til lårene. Langsdistanse vil gi deg "lengre" muskler.

Skrevet

Langdistanse vil gi deg en stygg kropp. Tro meg, det tar lang tid å få store muskler. Men ja, se forskjellen på en sprinter og en maratonløper. Hvem faen vil se ut som maratonløperen? Han har også mer fett enn sprinteren, mindre muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...