Gå til innhold

Å ikke møte til førstegangstjeneste

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg lurer på hva som skjer om man ikke møter til førstegangstjeneste? Har hørt at noen har fått trusler om at de skal bli hentet, men så blir de ikke hentet likevel.

Men kan du bli hentet? Kan du bli tvunget til å være med i militæret? Eller blir du kalt inn til rettssak og får fengselsstraff? Hvor lenge må du da sitte i fengsel?

Anonym poster: 8a656a7ad21cf9f748c292e1c6d784dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bli hentet av MP, om du da fremdeles nekter kan du bli satt i arresten i påventa av saksbehandling. Mulig man kan bli overflyttet til siviltjeneste om dette er årsaken til at man ikke ønsker å innrulleres.

Straffeutmåling vet jeg ikke da jeg aldri har hørt om noen som har gått så langt.

Endret av Guybrush
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bli hentet av MP, om du da fremdeles nekter kan du bli satt i arresten i påventa av saksbehandling. Mulig man kan bli overflyttet til siviltjeneste om dette er årsaken til at man ikke ønsker å innrulleres.

Straffeutmåling vet jeg ikke da jeg aldri har hørt om noen som har gått så langt.

Kan man få prikk på rullebladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser den sivile tingretten er koblet inn som domsinnstans. Så ja. Da får du anmerkning på rullebladet og kan blant annet ikke reise til USA.

http://www.aftenpost...icle1525639.ece

http://www.aftenpost...ng-6402408.html

En venn av meg sa han røyket hasj for å slippe militæret. Han fikk prikk på rullebladet, og slapp unna rettssak og alt. Så da er det vel nesten like så godt å gjøre det, når man får prikk på rullebladet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sjeldent du slipper førstegangstjenesten av den grunn - det vil isåfall kun være om du trenger sikkerhetsklarering i stillingen, alternativt at de ikke klarer å dumpe deg i en vanlig soldatstilling etterpå.

Det heter dessuten ikke "prikk på rullebladet". Prikker er noe du får på førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Svært sjeldent du slipper førstegangstjenesten av den grunn - det vil isåfall kun være om du trenger sikkerhetsklarering i stillingen, alternativt at de ikke klarer å dumpe deg i en vanlig soldatstilling etterpå.

Det heter dessuten ikke "prikk på rullebladet". Prikker er noe du får på førerkortet.

Beklager. Mente anmerkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det heter kanskje ikke prikk, men utrykket "prikk på rullebladet" har vært brukt lenger enn det har vært prikker på førerkortet

Anonym poster: 1839450b3f6a56dab18d90c3bde44fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venn av meg sa han røyket hasj for å slippe militæret. Han fikk prikk på rullebladet, og slapp unna rettssak og alt. Så da er det vel nesten like så godt å gjøre det, når man får prikk på rullebladet uansett?

Men det kan godt hende at det var spesielle omstendigheter rundt din kompis. Du skal ikke gå ut ifra at de gir deg samme behandlingen bare fordi du har hørt at det gikk sånn og sånn for en kompis. Tenk om du blir dømt til rusavenning istedenfor? Eller andre mer alvorlige konsekvenser?

Anonym poster: 2b236778afb978d65db7acf99506baec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min ble spurt om han ønsket førstegangstjenste, det sa han nei til, og det var helt i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å tviholde på at man er pasifist? (og svar at du ville pratet fornuftig med den fiktive voldtektsmannen som forgriper seg på en nær slektning av deg). Hørte faktisk om en som slapp unna med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du oppgir å være passifist skal du ha siviltjeneste. I tillegg blir du oppført i et register som gjør at du blant annet aldri kan bli politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden skal en tilsmusse rullebladet sitt for i dag så det er så idiotisk enkelt å slippe unna? Det er jo bare å si at du ikke vil så slipper du jo... Ungdommen nå til dags :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk.Franzen

Hva i all verden skal en tilsmusse rullebladet sitt for i dag så det er så idiotisk enkelt å slippe unna? Det er jo bare å si at du ikke vil så slipper du jo... Ungdommen nå til dags :roll:

Nja, tror ikke det alltid er så lett. Samboeren min fortalte på sesjon at han ikke ville inn i militæret og var så uinteressert som det gikk an til å være der. Fikk beskjed om at han da mest sannsynlig slapp. Men så har han en utdanning forsvaret tydeligvis var ute etter, så han ble innkalt likevel. Ringte vernepliktskontoret, og de sa han måtte møte opp og ta det derifra og at han mest sannsynlig bare måtte fullføre førstegangstjenesten. Nå slipper han mest sannsynlig likevel da iom vi får barn, men dog.

Endret av Frk.Franzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Forsøk heller å komme unna på annet vis, for ja, det kan skje at du blir hentet. En kompis av meg møtte ikke opp, og fant en moped å stikke av på da MP kom for å hente ham. Han ble innhentet til sist, og da fikk han straff for ikke å ha møtt opp. Det er lettere å finne på unnskyldninger når du først er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bli politi selv om du er pasifist i krigssammenheng og ønsker siviltjeneste i stedet for militæret.

Anonym poster: 3cd6697c581c34ce2afab99bc399c9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ved å ikke møte til førstegangstjeneste risikerer du sivil sak. du blir anmeldt, og sannsynligvis dømt - med mindre du har en sinnsvakt god grunn.

det er jævlig idiotisk å risikere noe sånt bare fordi man liker seg best hjemme, når det sannsynligvis tar deg mindre enn en uke å komme hjem hvis du absolutt ikke vil avtjene førstegangstjeneste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli politi selv om du er pasifist i krigssammenheng og ønsker siviltjeneste i stedet for militæret.

Feil, som politi er du nødt til å ikke være pasifist. Se for deg poiltibetjenter som nekter å benytte våpen eller forsvare seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må sette deg litt inn i hva begrepet "pasifist" er for noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...