Edie Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Hei! Noen tips til innkallingstrening. Har en 6 mnd gammel tispe. Med den forrige hunden så trente vi på innkalling sammen, mannen og jeg, men nå passer det best at jeg gjør de alene. Hvordan gjøre det? Hun kan sitt og bli, men ikke så godt enda at hun blir mens jeg går 30 meter unna...
Leo Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Bruker langline eller trener på inngjerdet område. Innkallingstrening er heller ikke noe man kan holde på med litt nå og da med mindre man har en svært førerorientert hund. Jo mindre førerorientert hunden er, jo mer må den "hjernevaskes". Med "hjernevask" mener jeg at det første som faller hunden inn når den hører innkallingsordet, skal være å innfinne seg hos eier. For å få til dette må hunden aldri få sjansen til ikke å adlyde. Kommer den ikke på første forsøk, så må man hente den evt. bruke langline hvis hunden ikke lar seg hente. Og så må man være konsekvent på dette hver eneste dag, på hver eneste tur ute og inne. Hunden må aldri oppleve at hvis den later som den ikke hører, så betyr det bare at den får lov til å fortsette med det morsomme den holder på med. Tar du det litt videre, så kan du etter hvert begynne å belønne med å la den fortsette med det morsomme den gjør etter at den har kommet og fått frisignal. Hvis den ikke kommer og må hentes/taues inn er det derimot slutt på moroa. Å kalle inn for så å koble hunden er også dumt. Jeg gjør det aldri med mindre jeg er helt nødt og det er kanskje en av hundre ganger. Poenget er jo at innkallingen i så liten grad som mulig skal gi negative assosiasjoner hos hunden.
Portvinpiken Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 (endret) Jeg er litt uenig, for jeg mener at det fint går an å trene innkalling nå og da. Her gjør jeg det "hele tiden". Dvs inne og ute i hagen og på tur. Når jeg roper på hunden så får den ros når den kommer. Alltid. Det gjelder å være konsekvent. Jeg har aldri drevet å hentet hunder. Hunder later ikke som de ikke hører. De hører, men de er opptatt med noe som er mer interessant, og er på en annen "kanal". Hunder har "kanal nese, kanal lukt, kanal syn", og er den på "kanal nese" når jeg roper så blir jo innkalllingen uansett ikke vellykket da den ikke kommer på første forsøk. Cluet er å få hunden til å lykkes og rose den for det hver gang. Hvis hunden ikke kan bli på 30 meter, så går du tilbake og prøver på 1, 2, 10 meter osv slik at hunden får mestre alt til den kommer opp i 30 meter igjen. Red. Jeg ble litt usikker på hva TS ska ha tips om. Er det innkalling fra sitt og bli eller generelt på tur? Endret 7. august 2012 av Portvinpiken
Leo Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Mulig jeg uttrykte meg litt uklart. Jeg mener ikke at man skal trene innkalling hele tiden, men at man må være konsekvent på at hunden skal komme når man kaller inn hele tiden. Og jeg henter hunder. Hadde jeg ikke gjort det, ville jeg sannsynligvis ha stått og ventet på dachsen min enda. I stedet oppdaget han at hvis jeg ikke kommer når hun roper, så er det uansett slutt på moroa. (Nesen og ørene fungerer fint samtidig... ). Kommer jeg derimot når hun roper, så kan det godt tenkes at jeg får lov til å fortsette. Det kan til og med hende at den rare dama blir med på moroa også.
Leo Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Red. Jeg ble litt usikker på hva TS ska ha tips om. Er det innkalling fra sitt og bli eller generelt på tur? Det vet jo strengt tatt ikke jeg heller, men jeg startet med en valp, en langline og et stort åpent område. Lærte inn sitt og bli for seg og innkalling for seg og satte det sammen etter hvert. Har utmerket innkalling både på tur og som dressurøvelse fra sitt og bli.
Portvinpiken Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Ja antagelig har vi litt ulike metoder og preferanser. Jeg har aldri brydd meg om sitt og bli (men nå driver jeg ikke med lydighet så det er ikke viktig for oss), men jeg går med 6 løse på tur så innkallingen må sitte ganske greit. Jeg vet ikke hva presist jeg har gjort for at de kommer (etter navn eller "alle" - som flokken heter når alle skal komme), men jeg har bare vært konsekvent på ros + at det muligens er enklere når man har flere hunder, siden de jo sjeldent har lyst å bli igjen heeelt alene.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 7. august 2012 #7 Skrevet 7. august 2012 (endret) vi startet med langline, og da det var sånn greit i boks så tok jeg med meg venninner og fikk de til å distrahere, og da det var i boks så satt innkallingen. Tror vi brukte maks en måned. På fire år har hun aldri latt være med å ikke lyde "kom" eller navnet sitt, ikke engang med veeeeldig kjekke hannhunder utenfor porten lagt til: jeg lærte henne også sitt og bli hver for seg, og ligg. Endret 7. august 2012 av Uanonymbruker
Leo Skrevet 7. august 2012 #8 Skrevet 7. august 2012 Og så kommer det nok litt (Evt. veldig) an på hva slags rase man har. Min dachs sluttet å bekymre seg for om han ble igjen alene da han var ca. 12 uker gammel. Men å snu og gå, evt. bare fortsette er et utmerket signal og da belønner jeg når valpen kommer. Og så legger jeg på innkalling etter hvert.
Edie Skrevet 8. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. august 2012 Takk for svar. Generelt tenker jeg på innkalling på tur. Altså mulighet for å la hunden gå løs på tur i skogen eller ved tissetur i hagen. Altså ikke stikke av uten bånd. Jeg har begynt med sporline, så da fortsetter jeg der. Er forresten en mellompuddel som er veldig glad i den mentale treningen som lydighetstrening gir.
xinnia Skrevet 8. august 2012 #10 Skrevet 8. august 2012 Begynner med engang når valpen er i hus. Den får alltid gå løs ( foruten på vei da) ogdermed kommer innkalling naturlig. Hvergang valpen tar kontakt med meg " julekveld", Jeg roper- den gjør noe annet, juhuuu ogløper fort andre veien--- mye mer gøy her jeg er! . Med jevne mellomrom roper jeg den inn- bare for å kose. Men det er alltid julekvelden å komme til "mor". Er den veldig opptatt- kan jeg gå bort å dulte litt i den for å vekke oppmerksomheten mot meg, for så å trekke meg litt tilbake, og kalle inn. Hunden skal komme til meg, alltid! Med langline føler jeg at de merker at båndet fortsatt er på, dermed blir det ikke helt samme frihetsfølelsen. Har en flokk med mynder- og har ingen problem med å ha hele flokken løs i skogen utenfor båndtvangen selvsagt-))
Edie Skrevet 8. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. august 2012 Ja, vi tenkte at vi skulle la henne vært løs fra starten av. Vi hadde nemlig mye problemer med innkallingstreningen på den forrige hunden (og fikk det aldri til, så hun hadde alltid bånd på seg). Det gikk fint de første dagene, men hun ble fort trygg. Er en selvstendig liten dame, og etter flere rømningsforsøk så har vi ikke turt å ha henne løs. Det er kort vei til trafikkert vei. Forskjellen på denne hunden og den forrige er denne synes bare det er morsomt at vi løper etter. Hun forrige ville bare stikke av. Hun her virker ikke som det er det hun egentlig vil, men det er gøy og lek at vi løper etter. Og vil jo ikke bare bli stående vi heller. Det går fort de 70-80 meterne til hovedveien..
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. august 2012 #12 Skrevet 8. august 2012 Aldri løp etter en hund du vil kalle inn, løp da heller i motsatt retning Spesielt med en hund som ser på det som lek. 1
Gjest Badabing Skrevet 8. august 2012 #13 Skrevet 8. august 2012 Vi tabbet oss ut med innkallingstrening på vår forrige hund, og lærte på den vonde måten, og derfor har vi vært veldig nøye på innkalling nå. Vi bruker armbevegelser, fløyte og plystring som innkallingslyd (en annen type plystring enn kontaktlyden vår), og trener hjemme hvor de går fritt i gjerding, og med langline. De får alltid godbit, uten unntak, når de kommer på innkalling. Med vår forrige gikk vi over til ros som belønning innimellom, og det holdt ikke. Her får de de beste godbitene når de kommer på innkalling, for jeg ser på det som det aller viktigste. Vår er 10 mnd nå, en hund med sterke instinkter, men hun kommer alltid på innkalling. Den andre er en omplasseringshund som er noen år gammel og som ikke engang kunne sitt da vi fikk henne, men hun viser vi bare at vi har godbiter, så holder hun seg i hælene våre resten av turen.
Edie Skrevet 8. august 2012 Forfatter #14 Skrevet 8. august 2012 Aldri løp etter en hund du vil kalle inn, løp da heller i motsatt retning Spesielt med en hund som ser på det som lek. Skjønner godt det poenget, men det er jo så vanskelig. Skal jeg bare stole på at hun ikke løper ut i veien da? Har så lyst til at hun kan løpe fritt rundt oss når vi gå på skogsturer. Ønsker meg et stort, inngjerdet område....
Gjest Uanonymbruker Skrevet 8. august 2012 #15 Skrevet 8. august 2012 Jeg hadde ikke latt hunden min være løs for å lære den innkalling, det høres ut som en dum idè. Det skal ett ekorn til så er den valpen over alle hauger og om den ikke lyder innkalling så du får ikke kalt den inn igjen, da skal det lite til før den plutselig har sprunget så langt at den ikke finner veien hjem igjen.
Edie Skrevet 8. august 2012 Forfatter #16 Skrevet 8. august 2012 Den langlina er også så stor og tung for en hund under 10 kg. Hun merker veldig fort forskjell på om hun har den på eller ikke. Hun har nok skjønt at det ikke nytter å stikke av med den på, så da prøver hun ikke heller. Får vel bare fortsette å trene med langlina, og når det sitter hundre prosent så får jeg se om jeg tør å trene uten bånd.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 8. august 2012 #17 Skrevet 8. august 2012 (endret) Den langlina er også så stor og tung for en hund under 10 kg. Hun merker veldig fort forskjell på om hun har den på eller ikke. Hun har nok skjønt at det ikke nytter å stikke av med den på, så da prøver hun ikke heller. Får vel bare fortsette å trene med langlina, og når det sitter hundre prosent så får jeg se om jeg tør å trene uten bånd. la vær med å bruk en stor og tung langline, vi har en på 20 meter og den veier så godt som ingenting. Er en sånn som de bruker i sporsøk, knapt en cm bred, og med sele og ikke halsbånd så merker hunden knapt noe. Min hund veide rett over 2kg da vi begynte og hun merket lite av den. Du kan helt fint øve på innkalling hjemme også, eller på inngjerdet område, den trenger ikke være langt unna når man først skal lære "kom" Endret 8. august 2012 av Uanonymbruker
Gjest Uanonymbruker Skrevet 8. august 2012 #18 Skrevet 8. august 2012 (endret) dobbel Endret 8. august 2012 av Uanonymbruker
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. august 2012 #19 Skrevet 8. august 2012 Skjønner godt det poenget, men det er jo så vanskelig. Skal jeg bare stole på at hun ikke løper ut i veien da? Har så lyst til at hun kan løpe fritt rundt oss når vi gå på skogsturer. Ønsker meg et stort, inngjerdet område.... Du bør selvfølgelig ikke ha henne løs i det hele tatt i områder der det kan være farlig at hun stikker av. Men helt generelt bør du aldri løpe etter en hund som stikker. Vi løper å gjemmer oss hvis hunden vår, som er altfor selvstendig for sitt eget beste, glemmer og holde øye med oss. Da må han selv finne oss igjen, og innser ganske raskt at det er lurere og holde seg innenfor synsfeltet vårt. Nå er det jo morsomt å lete opp folk, men tydeligvis ikke så morsomt når noen plutselig blir borte.
xinnia Skrevet 8. august 2012 #20 Skrevet 8. august 2012 Finn steder hvor det er langt i fra vei... det er en mellompuddel du har- og de er jo kjent for å være ekstremt lettlærte og har ikke sånn veldig jakt instinkt eller. LØP aldri etter hunden, den SKAL alltid komme til deg. Ha med deg kyllingbiter etc, løper hunden vekk fra deg :Klapp høyt i hendene rop navnet med lys morsom stemme og løp MOTSATT VEI. Når du ser hunden kommer etter deg, ROS, sett deg ned og ta i mot hunden med deilige kyllingbiter og masse kos. Så går dere videre. Tar hunden kontakt med deg BRAAA godbit.... kall inn flere ganger med godbiter og ros og hvor hunden får lov til å tusle videre uten at båndet kommer på. (husk små små biter av det du eventuelt bruker- hunden skal ikke bli mett liksom:-)) Om den skulle finne på å løpe etter ett ekorn- så er vel det bare til nærmeste tre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå