Gå til innhold

Mamma drar nye folk(flyktninger) inn i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 17 år og går på videregående, men drar hjem til mamma og pappa når det er helg. I vår kom det masse flyktninger hit i byen(har ikke noe problem med det), men mamma drar de inn i familien og skal være så snill med de. De kom i MIN bursdag(hvis ikke fikk jeg ikke feire bursdag) og kommer i alle familietreff vi har og kaller mamma for tante og sånt og på toppen av alt kom de i min lillesøsters konfirmasjon når hun ikke kommer overens med de heller. Er bra mamma vil at de skal føle seg velkommen og slikt, men er litt irriterende for meg. De har nemmelig ei jente på min alder og jeg må "leke" med den jenta + lillesøstra og vi har INGENTING til felles. Tror hun vet det veldig godt selv, men tørr ikke å si det. Derfor har jeg sagt til mamma, pappa og søskene at vi ikke har noe til felles og når vi må "leke" sammen er alt bare kleint og sånt. Mamma sier jeg ikke trenger å være med de så ofte, men at når de kommer må jeg være med de og sånt. Det som er er jo at vi har ingenting til felles og at jeg ikke liker at de må være med på familietreff og slikt. Satt meg ned og skulle snakke med mamma og de om det, men de synes jeg bare er egoistisk og tenker på meg selv. Kanskje sant, men er bare så kjipt og jeg liker ikke å være sammen med de! Sikkert en masse jeg har glemt å skrive her, men har noen ideèr til hvordan jeg kan få sagt på en måte som får de til å forstå at neineinei, vi passer bare ikke sammen og alt det der. Hyggelige er de, men helt det motsatte av det jeg liker å omgås med og sånt! Hjelp!

Anonym poster: d4e3ca3e0e86c54996d5a13c8d71f547

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Flott at du prøver å gjøre en innsats for noe du tror på, mamma. Det er i seg selv en egenskap man kan beundre. Men for det første: noen ganger er det hyggelig å faktisk tilbringe tid med bare familien sin også, og jeg hadde satt pris på om det kunne være bare oss noen ganger. Og for det andre: Jeg er 17 år, og gammel nok til å velge mine egne venner. Vennligst respekter dette på samme måte som jeg respekterer at du velger dine venner."

• Liker 18
Skrevet

hahaha. Dakar liten ..

• Liker 4
Skrevet (endret)

Syns det var litt drøyt ar dim mor inviterte disse menneskene i din bursdag når du ikke ville.

Jeg syns det er enda mer spesielt at hun inviterer dem i konfirmasjonen til din søster.

Jeg syns absolutt ikke at du høres egoistisk ut. Her må din mor ta seg litt sammen, og slutte å tenke på at hun selv må "føle at hun gjør en bra handling" og heller lytte på deg og dine meninger ang saken. Du har en stemme som skal bli hørt du også!

Endret av Torepop
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes du høres litt ufyselig ut, egentlig. Tenk så mye verre det er for de som er flyktninger. At du ikke liker å være med dem er et lite og ubetydelig luksusproblem i forhold. Lær deg heller den egenskapen å komme overens med folk fra helt forskjellige miljøer og kulturer.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes du høres litt ufyselig ut, egentlig. Tenk så mye verre det er for de som er flyktninger. At du ikke liker å være med dem er et lite og ubetydelig luksusproblem i forhold. Lær deg heller den egenskapen å komme overens med folk fra helt forskjellige miljøer og kulturer.

Det har nok ingenting med kulturen eller miljøet å gjøre.

Som ts selv skriver så har han eller søsteren ingenting til felles med denne jenta. Det kunne lett ha skjedd om dette hadde vært snakk om ei Norsk jente også.

Man velger selv hvem man vil tilbringe sin tid sammen med.

Og jeg hadde faktisk blitt forbanna og ikke mist følt meg tråkket på, om min mor eller far hadde truet med at jeg ikke fikk feire dagen jeg ble født, bare fordi at jeg ikke ville invitere noen jeg ikke har noe til felles med.

Endret av Torepop
  • Liker 10
Skrevet

Tja nå synes jeg du var litt vel streng her. Greit nok at hun må godta at de kommer til middag en gang i blandt, men at hun aldri får vært sammen med kun familien fordi moren trekker med seg vennene sine, så blir det litt voldsomt. Spesielt i hennes bursdag og i søsterens konfirmasjon..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, da går jeg ut fra at du selv inviterer alt som finnes av flyktninger til vennetreffet, bursdagen din, julefeiring, lørdagskvelden og påskemiddagen osv. Enten du kommer overens med dem eller ikke.

Hvis mora vil være snill med dem så all ære til henne for det, men da kan hun ikke skyve døtrene foran seg og overlate til dem å skulle stå for tørrpraten.

Anonym poster: 835fac5f728bc493f334ca0fb08846f0

• Liker 4
Skrevet

Hadde også blitt irritert hvis moren min presset på meg folk jeg måtte bli venn med. Uavhengig av kulturen disse måtte ha. Jeg velger mine egne venner.

• Liker 1
Skrevet

TS her .. som noen nevner er det ingenting med kulturen deres å gjøre, de har nå vært i Norge rundt et halvt år og oppfører seg som nordmenn(litt mere sjenerte kanskje) men dem er så mye "yngre" enn meg. Jenta er 16 år, men er som en 13 åring. Ikke at det er greia, hun er seg selv, men det matcher ikke meg.

Skrevet

Moren til min eks-kone gjorde noe av det samme når hun var ungdom. Eksen min har dette som et godt minne, og disse flyktningene er fortsatt EKSTREMT takknemlige for hva som ble gjort for dem - selv om det strengt tatt bare var en liten gest.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det slike damer (og ein del menn og) gjer når det gjeld å ta flyktningar inn i familien og med på sosiale samankomstar er utruleg viktig for integreringa her i landet. Det er den beste og mest effektive måten for dei å lære korleis Norge og nordmenn er, og bli integrert og med tida assimiliert inn i den norske kulturen. Kudos til mora di! Og så syns eg likevel at du kan ta ein prat med henne om akkurat din bursdag, om korleis du vil feire den. Bortsett frå det syns eg foreldra dine gjer ein kjempejobb. Gratulerer med snille og omtenksomme foreldre!

• Liker 7
Skrevet

Ser noen synes jeg var litt streng her, men jeg mente det jeg skrev. Jeg synes det er fantastisk gjort av din mor å integrere dem i samfunnet på denne måten. Og jeg skjønner også at hun inviterer dem i familiesekskaper o.l.(Jeg hadde gjort det samme om jeg hadde hatt muligheten).

Hun synes nok det er såpass viktig å ta vare på alle, at hun slår det sammen med de sosiale sammenkomstene som likevel skal finne sted (bursdager osv). Og det er jo positivt for alle - men aller mest for flyktningene, som jo trenger det mest.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper lite at hun er veldig varm mot flyktningene når hun driter i sine egne barn.

Anonym poster: e332c2ed111a3c4130111542f162b9cb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke ha "bursdagsparty" hjemme når du er 17 år. Sånne ting er vanlig å slutte med når man er 12.

Trodde det var vanlig å feste med gode venner når man er 17 år jeg. Vinkveld f.eks, eller middag på restaurant. Ihvertfall når du har egen hybel og greier!

Om du ikke vil at morra di skal invitere folk i bursdagen din, trenger du ikke ha bursdag hjemme med foreldrene dine da vel! Så enkelt er det.

Anonym poster: 55ad319ad2944abd0dc534e7ddd6368b

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg skjønner deg kjempe godt. Kjenner ei som er eldre enn deg som opplever det samme. Moren bryr seg mer om de hun hjelper enn sine egne barn. Hun hjelper aldri barna sine fordi det finnes noen i verdens som har det verre. Hun har de med seg overalt, invitert eller ei. Hun er sammen med de konstant så hun har aldri tid til barna, og de har det jo så mye verre også så hun må prioritere de.

Jada, tanken er god, men jeg synes det er egoistisk overfor barna, så jeg skjønner deg godt TS. Hva med å sette deg ned sammen med kun din mor og forklare at du noen ganger ønsker tid med bare familien, at det er flott at hun hjelper de, men noen ganger vil du bare være sammen med din familie, slik som på din bursdag ol.

Endret av Tropic
  • Liker 2
Skrevet

Du trenger ikke ha "bursdagsparty" hjemme når du er 17 år. Sånne ting er vanlig å slutte med når man er 12.

Trodde det var vanlig å feste med gode venner når man er 17 år jeg. Vinkveld f.eks, eller middag på restaurant. Ihvertfall når du har egen hybel og greier!

Om du ikke vil at morra di skal invitere folk i bursdagen din, trenger du ikke ha bursdag hjemme med foreldrene dine da vel! Så enkelt er det.

Herregud, det er vel opp til hver enkelt familie hvor lenge man vil feire bursdager vel. Noen holder på med det mye lengre enn fylte 12 år, og ser på det som en fin mulighet til å få samlet familien. Særlig når hun bor på hybel.

• Liker 3
Skrevet

Kudos til din mor for at hun har tatt i mot dem med åpne armer og tar seg tid til dem, men jeg synes det virket veldig spesielt at hun inviterte dem i din bursdag og din søsters konfirmasjon uten å diskutere dette med dere først. Der skulle dere hatt det siste ordet og jeg synes det var litt frekt av moren din å si at hvis de ikke fikk lov til å komme så fikk ikke du ferie bursdagen din.... Jeg hadde reagert med vantro hvis min mor sagt noe sånt til meg.

Når jeg setter meg selv i din situasjon, så hadde jeg også reagert som deg hvis jeg hadde følt det på samme måte. Alt hadde vært annerledes hvis dette var gode venner av familien. Din mor er kanskje god venn med dem, men det er ikke dere og det må hun respektere. Dere er også gamle nok til å velge hvem dere vil være venner med og det er også noe hun bare må respektere.

Her må du bare si ting rett ut og gjerne fortelle henne at det er flott at hun har fått seg nye venner, men hun kan ikke "tvinge" deg/dere til å være venner med de. Et sted går grensen.

Skrevet

Javell? Det går da ann å samle familien noen få timer på en søndag? Haha Du må være en loner

Skrevet

Så hyggelig at hun inviterer flyktninger til konfirmasjon sånn at de kan se på overfloden vår. Sikkert hyggelig for dem å se et bugnende gavebort med div gaver og penger... :ironi:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...