Gjest TS Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Mine barns far og jeg bor ikke sammen. Barna har adresse hos meg, jeg betegnes vel da som bostedsforelder og faren som samværsforelder? Barna er hos faren fra fredag til onsdag annen hver uke, dvs at de i løpet av en 2-ukers periode overnatter 10 døgn hos faren. Det utgjør ca 36 % samvær. Det ble slik ifm skilsmissen av praktiske årsaker og det var en løsning vi var omforent om (det var altså ikke slik at jeg bestemte det...) Han betaler ikke noe bidrag. Ved hjelp av NAV's bidragskalkulator har jeg funnet ut at det er ingen vits å be om noe bidrag, jeg tjener bedre enn han, han har ungene såpass mye at det ville være snakk om småpenger. Vi har et greit samarbeid når det skal kjøpes inn både klær og større ting (selv om nok jeg betaler en del mer enn han) så jeg ser ingen hensikt å evt bli uvenner pga småpenger. Jeg har èn ekstra barnetrygd samt skatteklasse 2. Dette har jeg sett på som en slags kompensasjon for at jeg har ungene flere døgn enn han og dermed har noe mer utgifter. Nå er situasjonen slik at vi har snakket litt om å gjøre endringer på samværet, enten utvide med èn dag når han har samvær eller en fullstendig 50/50 deling. Jeg er også åpen for at vi kan ha skatteklasse 2 annenhvert år (vet ikke om det er mulig når han har samboer?). Det eneste jeg motsetter meg er at vi deler ungene på papiret og er bostedsforelder til en hver (og dermed kunne få 2 barnetrygder hver - totalt 2 mer enn vi faktisk har barn). Dette er det en helt konkret grunn til som jeg ikke ønsker å komme inn på her og som jeg håper ikke blir tema for diskusjon. Barnefaren vet hvorfor jeg motsetter meg det og har heller ikke innsigelser på det. Mitt spørsmål er: dersom barna fortsatt bor hos meg (har adresse hos meg) og har samvær med faren annenhver uke (50/50), vil han kunne kreve meg for bidrag?
Rosalie Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Dere kan kreve hverandre for bidrag. Det kan dere også i dag.
Gjest TS Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 Dere kan kreve hverandre for bidrag. Det kan dere også i dag. Selv om jeg er bostedforelder og han har samvær? Kan han kreve bidrag av meg? TS
Rosalie Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 (endret) Ja, dere kan kreve bidrag fra hverandre uavhengig av hos hvem barnet er folkeregistrert. Endret 7. august 2012 av Rosalie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå