Harlekin Skrevet 9. august 2012 #61 Skrevet 9. august 2012 Helt okey at du mener dette, men jeg er absolutt ikke enig Jeg synes en som kun har levd i 2-3 år bør skånes mest mulig mot helseskadelige ting. De vet jo faktisk ikke hva de får servert, annet enn at det er godt eller ikke godt. Jeg mener derfor at jobben som forelder bør handle litt om å faktisk gjøre forskjell på barn og voksne. Brus i små mengder er ikke helseskadelig. Sunt er det ikke, nei, men det er ikke helseskadelig. 2
Gjest HunterLady Skrevet 9. august 2012 #62 Skrevet 9. august 2012 Brus i små mengder er ikke helseskadelig. Sunt er det ikke, nei, men det er ikke helseskadelig. Nei, det har du rett i, men jeg har vært vitne til mange små barn som ikke får i små mengder, heller tvert imot. Og jeg ser absolutt ikke ned på foreldre som lar barnet smake litt brus en gang i blant, men jeg vil bare ikke gjøre det samme selv og mener at det er best slik som jeg ser det.
Harlekin Skrevet 9. august 2012 #63 Skrevet 9. august 2012 Nei, det har du rett i, men jeg har vært vitne til mange små barn som ikke får i små mengder, heller tvert imot. Og jeg ser absolutt ikke ned på foreldre som lar barnet smake litt brus en gang i blant, men jeg vil bare ikke gjøre det samme selv og mener at det er best slik som jeg ser det. Men selv om du har observert dette, betyr det ikke at 2-3-åringer generelt sett ikke bør smake brus! Her må foreldrene sørge for å begrense inntaket, dersom det blir et problem. Det er slett ikke sikkert at det blir det. 1
tingeling Skrevet 9. august 2012 #64 Skrevet 9. august 2012 Begge to fikk bløtkake m masse krem og bær. Fantastiske øyeblikk når de koste seg med kaken sin! Synes sukkerhysteriet går noe langt når man vurderer å la barnet få frukt i egen bursdag, da regner jeg med at resten av gjestene også dropper kaken? 😉 Regner med at dette er første barnet? Sikkert ikke viktig, men her var det eget kakestykke ( eller to kakestykker siden de gikk ned på høykant). Ikke egen kake. Visste ikke at det var vanlig, så tenkte ikke på det når jeg skrev innlegget.
Gjest chiki Skrevet 9. august 2012 #65 Skrevet 9. august 2012 Helt okey at du mener dette, men jeg er absolutt ikke enig Jeg synes en som kun har levd i 2-3 år bør skånes mest mulig mot helseskadelige ting. De vet jo faktisk ikke hva de får servert, annet enn at det er godt eller ikke godt. Jeg mener derfor at jobben som forelder bør handle litt om å faktisk gjøre forskjell på barn og voksne. Er enig med deg, men også uenig. Det er helt ok at de får smake en gang i blant som i f.eks. bursdager, de får ikke det de vil hver gang heller. Når de ellers spiser sunt resten av tiden, bør de kunne få litt kake og bittelitt brus en gang i måneden når "alle" andre spiser det. Dermed ikke sagt at hun får det hver helg ellers heller. Jenta mi spiser omtrent ikke søtt på hverdager, og på lørdager får hun litt sagt til middagen og kanskje litt m&m til barnetv. Hun koser seg like mye med rosiner og frukt:)
AnonymBruker Skrevet 9. august 2012 #66 Skrevet 9. august 2012 Vår fikk smake litt på en sukkerfri bolle. Vi andre spiste både vanlige kaker, sukkerfrie kaker, boller, og frukt. Minstemann var ikke interessert i bollen, og ville mye heller ha jordbær. Vi vil ikke at han skal vennes til sukker i så ung alder. Vi vil ikke ha en liten sukkergris. Dessverre er besteforeldrene ikke helt med der, så han kommer nok til å bli pjåtet full av sukker der... Det var mye okking over at "staaaaakar, får han ikke bløtkake????!?". Hvorfor er det "stakkar"? Han vet ikke hva han går glipp av. Han fikk ikke kaffe heller, var det også "stakkar", da?? Han var kjempefornøyd med jordbær, så det var IKKE synd på ham. Anonym poster: f01f6bd7bf2889b60149fc9165920767 2
Harlekin Skrevet 10. august 2012 #67 Skrevet 10. august 2012 Vår fikk smake litt på en sukkerfri bolle. Vi andre spiste både vanlige kaker, sukkerfrie kaker, boller, og frukt. Minstemann var ikke interessert i bollen, og ville mye heller ha jordbær. Vi vil ikke at han skal vennes til sukker i så ung alder. Vi vil ikke ha en liten sukkergris. Dessverre er besteforeldrene ikke helt med der, så han kommer nok til å bli pjåtet full av sukker der... Det var mye okking over at "staaaaakar, får han ikke bløtkake????!?". Hvorfor er det "stakkar"? Han vet ikke hva han går glipp av. Han fikk ikke kaffe heller, var det også "stakkar", da?? Han var kjempefornøyd med jordbær, så det var IKKE synd på ham. Anonym poster: f01f6bd7bf2889b60149fc9165920767 Det finnes jo en mellomting mellom en såkalt "sukkergris" (interessant uttrykk) og et sukkerfritt liv. Jeg ser ikke noe som helst problem i litt sukker med måte. Men selvfølgelig, det er deres barn og dere som bestemmer. Hadde jeg vært deg, hadde jeg snakket med besteforeldrene om ønskene deres og fått de med på en avtale om hva barnet skal spise og ikke spise. Her må kanskje begge sider gi og ta, men for familiefredens skyld hadde jeg absolutt snakket om dette.
kisskissbangbang Skrevet 10. august 2012 #68 Skrevet 10. august 2012 Sønnen min fikk smake noen skjeer is og muligens en liten smak av en kake her og der, ellers spiste han frukt og var godt fornøyd med det.
Gjest Dorey Skrevet 10. august 2012 #69 Skrevet 10. august 2012 Alt med måte sier nå jeg, sukker greit innimellom (bursdager, litt lørdagsgodt). Det viktige er at man ikke spiser store mengder sukker hele tiden. Da jeg jobbet i barnehage merket jeg at det var de barna hvor foreldrene var helt hysteriske på sukkerinntaket som var de mest sukkerhungrige av alle. De kastet seg over syltetøy (når de en skjelden gang var på bordet) eller bursdagskake som om de aldri skulle sett mat før. Helt vanvittig.
Tolly Skrevet 10. august 2012 #70 Skrevet 10. august 2012 Har ikke lest hele tråden, men mi blir ikke å få kake. Ser ingen grunn til det, annet enn for at gamlingene skal bli tilfredsstilt for at de endelig kantrykke i henne krem, sukker og anna dritt som hun garantert får nok av i det øyeblikket jeg snur ryggen til dem. (sorry, litt irritert på de som akkurat har fundert på om det enda er legitimt å brenne noen på bålet fordi ungen ikke får fløte å drikke hver dag...)
Gjest imli Skrevet 10. august 2012 #71 Skrevet 10. august 2012 Har ikke lest hele tråden, men mi blir ikke å få kake. Ser ingen grunn til det, annet enn for at gamlingene skal bli tilfredsstilt for at de endelig kantrykke i henne krem, sukker og anna dritt som hun garantert får nok av i det øyeblikket jeg snur ryggen til dem. (sorry, litt irritert på de som akkurat har fundert på om det enda er legitimt å brenne noen på bålet fordi ungen ikke får fløte å drikke hver dag...) Har nokon nemnt bålbrenning i tråden?
Tolly Skrevet 10. august 2012 #72 Skrevet 10. august 2012 Nei, hehe, mente familien;) ser at den kan misforstås.
Sulosi Skrevet 10. august 2012 #73 Skrevet 10. august 2012 Da jeg jobbet i barnehage merket jeg at det var de barna hvor foreldrene var helt hysteriske på sukkerinntaket som var de mest sukkerhungrige av alle. De kastet seg over syltetøy (når de en skjelden gang var på bordet) eller bursdagskake som om de aldri skulle sett mat før. Helt vanvittig. Du er ikke alene om den erfaringen der. Og ikke bare syltetøy og kaker men også lyst brød.
Tolly Skrevet 11. august 2012 #74 Skrevet 11. august 2012 Med fare for å spore av: det er noen matvarer hverken min mann eller jeg noensinne har vært vant til å få i oppveksten, som vi dermed ikke har i huset selv. Det er helt vanlige ting som syltetøy, sjokoladepålegg, kjeks, saft og lyst brød. Skal vi begynne å ha i huset det som vi selv ikke er vant til å spise bare fordi "resten av verden" knør nugatti på loffskiva? Kan svare på det også: nei. Ungen får ete det vi eter. Og det har vi allerede starta med. Har aldri kjøpt ferdiggrøt eller middagsglass. Vi hadde laks til middag i går, så det fikk hun også. Det var ikke alltid vi feiret bursdagen min i oppveksten heller. Mamma ordna bursdag når jeg selv spurte om vi kunne feire. Vi har aldri vært spesielt seremonielle av oss.
altsoja Skrevet 11. august 2012 #75 Skrevet 11. august 2012 Dere som gir lørdagsgodt til barna.hvor gammel var ungen når dere begynte med dette ?
Leifern Skrevet 11. august 2012 #76 Skrevet 11. august 2012 Dere som gir lørdagsgodt til barna.hvor gammel var ungen når dere begynte med dette ? Passende alder er tidlig nok til at barnet "skjønner" at slike ting heter lørdagsgodt, nettopp fordi de bare skal spise det én gang i uka.
Harlekin Skrevet 12. august 2012 #77 Skrevet 12. august 2012 Dere som gir lørdagsgodt til barna.hvor gammel var ungen når dere begynte med dette ? Min får lørdagsgodt, og hun er tre. Vet ikke når vi begynte med dette "fast", det er ikke så lenge siden. Men hun har fått litt snop før også, men da litt mer sporadisk, ikke "fast".
tingeling Skrevet 12. august 2012 #78 Skrevet 12. august 2012 Passende alder er tidlig nok til at barnet "skjønner" at slike ting heter lørdagsgodt, nettopp fordi de bare skal spise det én gang i uka. For eldstemann begynte vi når han var ca tre år, for yngste var det værre. Hun ville selvsagt også ha det når broren fikk ( godteri ser jo ikke akkurat vondt ut), så vi måtte velge mellom å gi henne litt eller at jeg og hun måtte gå på et annet rom. I vår familie løper vi ikke rundt og spiser godteri, vi sitter sammen og ser på en film eller spiller et spill. Så å dele familien føltes ikke noe hyggelig. Hun fikk lørdagsgodt fra hun var 1 år
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #79 Skrevet 1. juni 2014 Jeg laget ei minibløtkake med rosa krem til mi jente. Den fikk hun foran seg, og jeg trodde hun skulle grise og kose seg med den, men nix. Tok skjeen og spiste litt pent og pyntelig og så var det nok . På toårsdagen pyntet jeg en stor marsipankake og hadde lys på som hun kunne blåse ut. Og så fikk hun heller spise av det vi andre hadde. spiste fint med SKJE på ettårsdagen? Wow. Min hadde kastet alt på gulvet tror jeg, Anonymous poster hash: c8d2e...5ac
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2014 #80 Skrevet 1. juni 2014 Hvis du skal ta litt morsomme bilder på bursdagen så kan du jo lage egen grisekake til barnet? Men da ville jeg sørget for å ha tid til å virkelig ta bilder og styre når hun fikk den, så ikke sikkert det burde være i selskapet? Ungen merker nok ikke om de bare får frukt, men om du har lyst å bake kake så er nok ikke den ene dagen det som gir utslag på sukkermengden ungen får i seg. Anonymous poster hash: 57213...df5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå